11.04 fryser
-
11.04 fryser
Hej
Jeg har en gammel IBM ThinkPad R51e jeg bruger til at teste på. Jeg har uden problemer installeret 11.04 men den fryser kort efter opstarten. Kan 11.04 ikke kører på en gammel maskine?
Jeg har en gammel IBM ThinkPad R51e jeg bruger til at teste på. Jeg har uden problemer installeret 11.04 men den fryser kort efter opstarten. Kan 11.04 ikke kører på en gammel maskine?
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: 11.04 fryser
Logger du automatisk ind?
Ellers prøv at se om den kører fejlfrit hvis du bruger ubuntu classic (som er den desktop du kender fra de tidligere versioner).
På login skærmen kan du, i bunden, vælge en session. Vælg ubuntu classic og log ind. Ellers kan du måske nå at logge ud inden den fryser, så du kan skifte.
Prøv det først, ellers skal vi have dig til at logge ind i en terminal og have kikket på hvilket grafikkort du har.
Ellers prøv at se om den kører fejlfrit hvis du bruger ubuntu classic (som er den desktop du kender fra de tidligere versioner).
På login skærmen kan du, i bunden, vælge en session. Vælg ubuntu classic og log ind. Ellers kan du måske nå at logge ud inden den fryser, så du kan skifte.
Prøv det først, ellers skal vi have dig til at logge ind i en terminal og have kikket på hvilket grafikkort du har.
-
Den fryser også i classic, det vil sige musen kan stadig kører rundt på skærmen (gælder også unity), men der sker ingenting når man trykker.
-
- Redaktør
Jeg ved ikke om du kan nå det mens du er logget ind. Ellers med du boote i fejlsikret tilstand (eller hvad det er det hedder) og så logge ind i en terminal.
Kør denne kommando:.
Hvis det bliver fra terminal kan du jo ikke umiddelbart komme til at uploadet resultatet. Du kan evt. tage et billede af skærmen. Eller du kan køre kommandoen som følger:
Så har du en tekstil der hedder info.txt i din hjemmemappe som du måske kan bruge til at copy-paste fra på en en eller anden måde.
Kør denne kommando:
Kode: Vælg alt
lspci | grep VGA && lshw -C display
Hvis det bliver fra terminal kan du jo ikke umiddelbart komme til at uploadet resultatet. Du kan evt. tage et billede af skærmen. Eller du kan køre kommandoen som følger:
lshw -C display > info.txt
Så har du en tekstil der hedder info.txt i din hjemmemappe som du måske kan bruge til at copy-paste fra på en en eller anden måde.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Der er kommet en opdatering til ældre Intel kort der skulle løse dette problem, start op i genoprettelse tilstand (hold skift nede for at få valget under opstart) og valg root, her skriver du så:
Det skulle forhåbentligt løse problemet.
*Update: rettede apt-det til apt-get, tak zob.
apt-get update
apt-get upgrade
reboot
Det skulle forhåbentligt løse problemet.
*Update: rettede apt-det til apt-get, tak zob.
-
- Redaktør
Det er selvfølgelig apt-get begge gange, men det har du sikkert gættet.
apt-get update
apt-get upgrade
reboot
-
Den fryser stadig skærm, ikke mus.
Når jeg kører i fejlsikker tilstand fungere det.
Når jeg kører i fejlsikker tilstand fungere det.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Det lyder som det samme som min datters r50e, jeg har måtte "gå tilbage" for at den virkede (jeg har så ikke forsøgt med 11.04).
Det jeg er kommet frem til er at grafikkortet driller, men prøv at kører dette afsnit og giv os resultatet
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#17
(trin 2 i afsnittet)
Det jeg er kommet frem til er at grafikkortet driller, men prøv at kører dette afsnit og giv os resultatet
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102#17
(trin 2 i afsnittet)
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Dit grafikkort er :
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200M] (prog-if 00 [VGA controller])
Hvis ikke der er kommet andre forslag i morgen, skal jeg nok kigge på problemet.
Med venlig hilsen Christian
-
- Admin
Ok jeg trode faktisk det var et Intel kort i den model. Sjovt nok sider jeg faktisk her med en maskine der har samme grafikkort og her ser jeg ikke samme problem med en ny installation af 11.04.
Hvor meget ram har du maskinen (det kan du se med kommandoen free).
Et forsøg på en løsning kunne være at prøve beta driveren.
Hvor meget ram har du maskinen (det kan du se med kommandoen free).
Et forsøg på en løsning kunne være at prøve beta driveren.
-
total used free shared buffers cached
Mem: 894712 374888 519824 0 22660 151108
-/+ buffers/cache: 201120 693592
Swap: 913404 0 913404
-
Hvordan prøver man en beta af driveren?
-
- Admin
Ok det virker til at du burde have nok ram, ikke super meget men nok.
For at installere beta drivere gør du følgende i terminalen
Du skal så være klar over at før du opgradere til næste udgave af ubuntu skal du fjerne driveren igen, det gøres sådan her:
For at installere beta drivere gør du følgende i terminalen
sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Du skal så være klar over at før du opgradere til næste udgave af ubuntu skal du fjerne driveren igen, det gøres sådan her:
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge xorg-edgers
-
Den fryser stadig, Andre ideer ??
Det er som om at lige efter en opdatering kan jeg arbejde lidt på maskinen, men næste gang jeg logge ind, fryser den med det samme.
Det er som om at lige efter en opdatering kan jeg arbejde lidt på maskinen, men næste gang jeg logge ind, fryser den med det samme.