Angiv rodfilsystem

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Angiv rodfilsystem

Indlæg af Kurt Christensen »

jeg har W7 og Ubuntu 10.10 installeret og nu vil jeg have 11.04 ved siden af installeret fra en cd-rom
jeg har lavet 60 GB ledig plads men den bliver ved med at skrive den mangler en tildeling af rodfil
og det skal gøres fra partionerings-etellerandet, er det ikke der man er noget til? eller hvordan gør med det, det burde da være noget der kom frem når man er ved at installere og den mangler dette?
Når lejligheden byder sig.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Angiv rodfilsystem

Indlæg af soundpartner »

How to be me skrev:jeg har W7 og Ubuntu 10.10 installeret og nu vil jeg have 11.04 ved siden af installeret fra en cd-rom
jeg har lavet 60 GB ledig plads men den bliver ved med at skrive den mangler en tildeling af rodfil
og det skal gøres fra partionerings-etellerandet, er det ikke der man er noget til? eller hvordan gør med det, det burde da være noget der kom frem når man er ved at installere og den mangler dette?

det kan højst sansynligt skyldes at du i forvejen bruger 4 primære partitioner på din disk, og derfor er der ikke mulighed for at oprette flere.
prøv fra 10.10 eller fra en livecd at starte gparted og lave et screenshot af din disk så vi kan se hvad der er af partitioner på den
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Kurt Christensen

tror det var den der g-partet jeg skulle bruge, nu fik jeg tildelt den en titel, så prøver jeg lige igen
Brugeravatar
Kurt Christensen

nå det gik ikke så godt, jeg fik ikke oprettet rodfilsystem?
http://img12.imageshack.us/i/screenshotshv.png/
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

How to be me skrev:nå det gik ikke så godt, jeg fik ikke oprettet rodfilsystem?
http://img12.imageshack.us/i/screenshotshv.png/

jeg kan ikke bruge det billede til noget da jeg ikke kan se om det er primære eller sekondære partitioner. det skal være et billede fra gparted (ligger på livecd'en)

jeg kan dog se at der er 4 partitioner så det bekræfter min teori rimelig godt.
du kan evt gøre det at du partitionerer manuelt.

så skal du
1: slette swap partitionen (jeg går ud fra at de andre er henholdsvis windows, / og /home)
2: formindske de andre partitioner således at du får plads nok, samt rykke dem sammen således at alt ledigt plads ligger samlet i enden af disken.
3: oprette en ny partition som SKAL være secondær til din nye installation (evt 2 hvis du vil have seperat /home)
4: oprette en ny swap partition (som stadig skal være secondær)
derefter burde du kunne installere
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Kurt Christensen

Det lykkedes, der manglede bare en "/" bagslags under "tilføj" dette kunne jeg ikke lige regne ud, men denne fine instruktion hjalp mig på vej, så efter frigørelse af pladsen igen var vejen banet, det er altså noget kryptisk når man ikke aner hvad man laver

Manuel partitonering ved Ubuntu - "anden Linux udgave" :
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#26m

soundpartner
det er hvis også det du stort set beskriver :)
nå så må vi lege lidt med narrehvalen 8-)
som efter en opdatering og skift af drivere kunne starte med Unity
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Man kan faktisk se på partitions numret om den er i en udvidet partition eller ej, alle partitioner med et nummer højre end 4 er logiske (i en udvidet partition.
Det er heller ikke nødvendigt med mere end en swap partition uanset hvor mange linux udgaver man installere på disken, de kan alle deles om den samme uden problemer.

/ er bare en skåstreg eller slash (få steder også omtalt som forwaredslash) om du vil, \ er backslash.

rod i filsystemet er det øverste niveau så der for /
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Man kan faktisk se på partitions numret om den er i en udvidet partition eller ej, alle partitioner med et nummer højre end 4 er logiske (i en udvidet partition.
Det er heller ikke nødvendigt med mere end en swap partition uanset hvor mange linux udgaver man installere på disken, de kan alle deles om den samme uden problemer.

/ er bare en skåstreg eller slash (få steder også omtalt som forwaredslash) om du vil, \ er back :lol: slash.

rod i filsystemet er det øverste niveau så der for /

det forstod jeg ikke meget af :lol:
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

De 2 første punkter var mest til soundpartner.

Du kalde tegnet "/" for "bagslash", jeg går ud fra at du mente "backslash" hvilket er dette tegn "\".

Det andet punkt er, at stier til filer ser sådan her ud, /home/kim/Dokumenter/Eksamen.odt, rod elementet i den sti er /, der for kalder man filsystemet der monteres som / for rodfilsystemet. Tror du der er en anden måde denne advarsel kunne formuleres på så det ville være mere forståeligt. Er den f.eks. nemmer at forstå ved installationen af Windows?
Brugeravatar
Kurt Christensen

ja jeg tror de kunne gøres nemmere ved at man gik frem trin for trin og der kun var en funktion under hver trin, men det kan jeg jo sagtens skrive når jeg ikke kan se problemerne bagved :lol:
men advarslen er vel fin nok, jeg forstod bare ikke hvad den vil have mig til at gøre

og ja det var denne / (slash) der manglede under "indsæt"boksen :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Normalt er det også en trin for trin process men din harddisk var sat op på en måde hvor det ikke kunne løses automatisk og der for endte du i den avanceret del. Jeg syndes også der kunne gøres mere for at oplyse om dette og den kunne også gøres nemmer for brugeren, men det er svært at se hvordan.