Ubuntu 11.04 og Windows 7 UNDO ?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
BrianSPC

Ubuntu 11.04 og Windows 7 UNDO ?

Indlæg af BrianSPC »

Hej

Jeg kører windows 7 på min bærbar og vil gerne installere Ubuntu sammen med windows, det er nemt nok at vælge i installationen, MEN hvis nu jeg ikke vil have ubuntu mere, hvordan sletter jeg det så ? Jeg kan jo nemt slettet partitioen, men hvad med opstarts menuen hvor man vælger mellem ubuntu og win7, hvordan får jeg den væk igen, så den bare booter ind i windows igen ?

Det er ikke en wubi installation jeg vil lave, men en rigtig install sideløbende med win7.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 11.04 og Windows 7 UNDO ?

Indlæg af soundpartner »

der findes flere måder at gøre det på. jeg har ikke selv gjort der i windows 7, men det burde være det samme

1: SLET IKKE UBUNTU
2: boot op i windows
3: installer en bootmanager som f.eks easyboot manager (brug google og find den bedste)
4: reboot og tjek at du nu booter i windows med windows bootmanageren
5: slet ubuntu partitionen fra windows

det er også muligt at installere bootmanageren hvis man har en original windows 7 cd (jeg har ikke prøvet så jeg kan ikke hjælpe dig med det) men det er jo de færeste der har en sådan efterhånden som det kommer på recowerypartitioner.

alternativt kan man slette ubuntu, og så installere en grub der booter windows som standart med super grub disk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Min fortrukne metode er at starte op fra live-cd'en lette Ubuntu og udvide Windows til hele disken med Gparted, der efter starte op med Windows cd'en og vælge reparer, reparer opstarts. Men som Soundpartner nævner er det nok en god ide at reparer Windows opstarten først og der efter teste at Windows starter direkte.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Min fortrukne metode er at starte op fra live-cd'en lette Ubuntu og udvide Windows til hele disken med Gparted, der efter starte op med Windows cd'en og vælge reparer, reparer opstarts. Men som Soundpartner nævner er det nok en god ide at reparer Windows opstarten først og der efter teste at Windows starter direkte.

problemet med den metode er bare at man sgu aldrig får den der windows cd mere, så det er ikke alle der har en sådan

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
BrianSPC

Indlæg af BrianSPC »

Ok, det lyder som om man nemt kan slette det igen. Så vil lige prøve at installere det i aften evt. det er på min brors bærbar, så hvis ikke han kan arbejde med Ubuntu så er det det jo rart at vide at jeg kan fjerne det igen, uden at skulle formatere hele HD´en og ligge Windows ind igen, for det tager da noget tid jo... Det er jo ikke så nemt som med Ubuntu :-) det er klar på 20min.
BrianSPC

Indlæg af BrianSPC »

Kan man foresten sætte den til at boote ind i Windows som std. istedet for Ubuntu ? min egen pc kører win7 og 11.04 og som default vælger den ubuntu hvis ikke man selv trykker ned på windows efter 10sec.
Synes ikke lige at jeg kan se at man kan bytte dem om i bootloaderen som den har installeret.

Hans fortrukne system er jo nok Windows til at starte med så det ville være rart hvis den gik ind i det som std.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

BrianSPC skrev:Kan man foresten sætte den til at boote ind i Windows som std. istedet for Ubuntu ? min egen pc kører win7 og 11.04 og som default vælger den ubuntu hvis ikke man selv trykker ned på windows efter 10sec.
Synes ikke lige at jeg kan se at man kan bytte dem om i bootloaderen som den har installeret.

Hans fortrukne system er jo nok Windows til at starte med så det ville være rart hvis den gik ind i det som std.

hvis det er til en ny der skl lære ubuntu så er der kun en vej, og det er at den booter i ubuntu som standart. på den måde så kommer han meget hurtigere til at lære det.
det værende sagt så kan man installere startupmanager mener jeg det hedder og her vælge hvad der skal startes i som default samt hvor lang tid der skal gå inden den gør dette

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

soundpartner skrev:problemet med den metode er bare at man sgu aldrig får den der windows cd mere, så det er ikke alle der har en sådan

Sandt nok, man kan dog hente recovery cd'en på nettet:
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/
(Visita og 7 kan bruge samme skive)