NVIDIA driver ødelægger kablet netværk

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
dkzeb
Geografisk sted: Randers

NVIDIA driver ødelægger kablet netværk

Indlæg af dkzeb »

Hej folkens.

Har brugt ubuntu i noget tid nu af og på (senest 10.10) og så netop den nye udgave (Natty Narwhal) hvilket fik mig til at geninstallere ubuntu på min stationære pc (må sige at jeg er yderst forelsket i Unity interfacet).

Da jeg (som i 10.10) blev bedt om at installere den ekstra nvidia driver (som jo ikke er opensource) gjorde jeg selvfølgeligt det, og genstartede min pc. Efter genstart åbnede maskinen op som den ellers gør (med det dejlige nye unity interface) men jeg opdagede herefter at eth0 ikke længere kunne aktiveres, netværket slog simpelthen fra. Efter en lille omgang søgning på google fandt jeg ud af at der er et par andre dudes der har haft problemer med deres ethernet efter installation af nvidia driveren. Jeg forsøgte at slette den igen og VUPTI så virkede ethernettet igen. Jeg ville så gerne høre om andre har haft det samme problem og om der findes en løsning der virker med både nvidia driveren og ethernet (det skal siges at det er onboard lan - og IKKE trådløst net).

Mvh.
ZEB!

EDIT//

Okay, at lave en hurtig ned/op af eth0 genetablerer netværket (mærkeligt).
Så indtil der er en mere holdbar løsning er en af dem at åbne terminalen, og skrive komandoen

Kode: Vælg alt

ifconfig

(notér hvad det øverste interface hedder - typisk eth0)

sudo ifconfig eth0 down
sudo ifconfig eth0 up

EDIT 2//

Ja okay, så er det vist faktisk heller ikk værre end at man jo bare kan lavet et opstarts script der automatisk slår netværket fra og til igen.

Følgende virker glimrende for mig:

Brug ovenstående ifconfig til at finde ud af hvad dit netværks-kort hedder (i mit tilfælde eth0)

Opret en mappe i /home/(dit brugernavn) og navngiv den scripts (eller whatever du vil ha')
Åben tekstredigering og skriv:

echo 'Lukker netværk ned'
ifconfig eth0 down
echo 'Lukker netværk op'
ifconfig eth0 up

og gem dit nye script som et-eller-andet.sh (i mit tilfælde ethReboot.sh -> måske et lidt grimt navn men det virker ;)) i din nyoprettede scripts mappe.
!HUSK .sh som filtype!
Bagefter højreklikker du din nye fil og trykker egenskaber - går ind under fanen rettigheder, og sætter kryds i "Tillad kørsel af filen som et program", og trykker luk!

Åben en terminal og skriv

sudo nano /etc/init.d/rc.local

Dette åbner "nano" tekst-editoren i terminalen med sudo rettigheder (så vi kan overskrive den gamle fil)

Det ser nogenlunde sådan her ud:

do_start() {
        if [ -x /etc/rc.local ]; then
                [ "$VERBOSE" != no ] && log_begin_msg "Running local boot scrip$
                /etc/rc.local
                ES=$?
                [ "$VERBOSE" != no ] && log_end_msg $ES
                return $ES
        fi
}

efter /etc/rc.local laves en ny linje og her skrives sh /home/(dit brugernavn)/(din scripts mappe eller whatever)/(det du har kaldt dit script).sh

så i mit tilfælde ser det sådan her ud:

do_start() {
        if [ -x /etc/rc.local ]; then
                [ "$VERBOSE" != no ] && log_begin_msg "Running local boot scrip$
                /etc/rc.local
                ES=$?
                sh /home/zeb/scripts/ethReboot.sh
                echo 'Netværket er genstartet'
                [ "$VERBOSE" != no ] && log_end_msg $ES
                return $ES
        fi
}

Nu bli'r scriptet automatisk kørt ved hver opstart og "løser" problemet.

Forhåbentligt gir det mening, og jeg sætter tråden som besvaret/løst.
Dette kan forhåbentligt hjælpe andre med samme problem!

Hygge!
ZEB!
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: NVIDIA driver ødelægger kablet netværk

Indlæg af AJenbo »

Det blev jo nærmest til en guide :)
dkzeb
Geografisk sted: Randers

Re: NVIDIA driver ødelægger kablet netværk

Indlæg af dkzeb »

Yeah, men jeg tænkte hey, nu fandt jeg sku en løsning selv, så kan jeg jo ligeså godt dele den med andre :)
ZEB!