Vis åbne programmer ved at røre hjørne af skærmen ?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Vis åbne programmer ved at røre hjørne af skærmen ?

Indlæg af Nordsig »

Efter Unity kan jeg ikke se hvilke ting jeg har åben og skifte mellem disse uden at skulle bruge tasteturgenveje (alt+tab)

Men før kunne jeg blot føre musen/pilen ned i hjørnet hvor de åbne vinduer så kom frem og jeg så kunne vælge hvad jeg ville skifte til.

Nogen ide til hvordan jeg får den feature i Unity.

Tillægsspørgsmål er så hvorfor men ikke kan tilføje et panel eks. i bunden af skærmen. Nogen bud på det ?
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vis åbne programmer ved at røre hjørne af skærmen ?

Indlæg af AJenbo »

Jeg mener du kan få vist de åbne vinduer ved at trykke på programmet igen.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det er selvfølgelig ikke et svar på dit spørgsmål. Men en del af pointen med launcheren (i venstre side af skærmen) er netop at den dels dukker op hvis du fører musen op i øverste venstre hjørne af skærmen (kan ændres) og dels at du på launcheren kan se dine åbne programmer og skifte til det således som Ajenbo nævner. Eller du kan holde ALT nede og så kan du se på launcheren hvilket shortcut dit program har.
Så f.eks. mener jeg at ALT+1 skifter til hjemmemappe ALT+2 skifter til Firefox, men du kan altså se det på launcheren.
Nordsig

Indlæg af Nordsig »

@Zob

Når jeg holder ALT nede sker der ikke andet end at den øverste menulinje kommer frem.

At launcheren kommer frem når jeg vil starte et program er jo fint nok, men hjælper jo ikke hvis jeg har 5 programmer åbnet som jeg vil skifte imellem.

Syntes 11.04 bare spiller, men har ikke lige fattet pointen med Unity
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Undskyld. Det er ikke alt. Det er windows key. Lige ved siden af venstre ALT.

Husk du kan logge ud og vælge at logge ind i en Gnome classic session. Så får du dit "almindelige" skrivebord igen.

Jeg er ikke af helt samme opfattelse. Jeg mener da der er god pointe i alt launcheren dukker op, så jeg hurtigt og enkelt kan skifte mellem mine programmer ved at klikke på ikonet for den eller ved at bruge windows key + den tildelte shortcut.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

De kan evt. bruge dette wallpaper et stykke tid, til du har vænnet dig til det.
http://www.lifehacker.com.au/2011/04/learn-ubuntu-11-04s-keyboard-shortcuts-with-this-wallpaper/

Læs også denne her (siden er lidt sløv i disse dage, da alle vil læse om den nye udgave):
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/our-complete-guide-to-unity-in-ubuntu-11-04/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+d0od+%28Omg!+Ubuntu!%29

Jeg trækker den lidt fordi jeg synes du skal opleve det smarte ved unity. Men jeg tror at det du gerne vil og som du altid har gjort stadig er muligt med windows key + w.
Hvis du gerne vil have den feature med at føre musen til et hjørne skal du installere compizconfig-settings-manager og så prøve at luske dig frem til de samme indstillinger som du havde lavet på din gamle desktop (det med hjørnerne var heller ikke default i tidligere udgaver så det er noget du selv har fusket dig til på et tidspunkt).
Nordsig

Indlæg af Nordsig »

Det kan godt ske at det blot er tilvænding der skal til.

Det er fint med launcheren, ingen tvivl om det. Men når man trykker en enkelt gang på windowstasten får man et helt skærmbillede med 8 ikoner, nu var der snak om at Unity var til små skærme, så syntes jeg at det er at grise med pladsen.
For det første så kan det meste af det der kommer frem startes via launcheren uden tastetryk og hvorfor så ikke have inddelt siden i de kategorier man kendte fra den gamle "start" menu.
Kan man så i det mindste ikke vælge hvilke ikoner der skal være på hele siden eller tilføje nogen ? At tilføje det i launcheren gør at man skal scrole for at komme helt ned til de nederste.

Søgefunktionen er fin til de programmer man nu leder efter, men her har Opensource fællesskabet så et problem med navngivningen at det sgi tit ikke er til at huske nogle af de navne tingene har fået.

windows key + w er vel det samme som ALT+TAB

HOVSA, havde faktisk ikke opdaget at launcheren holdte de programmer jeg har åbne :D ,det kan være at det gør mig lykkeligere......
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Dash som den hvis hedder den der kommer frem når du klikker på windows tasten en enkelt gang uden at holde den nede, kan vi godt blive enig om har begrænset anvendelighed. Men launcheren er jeg superglad for, og med din nye opdagelse bliver du det sikkert også.
Du kan sagtens flytte ikonerne på launcheren via drag and drop (læs den artikel jeg linkede til fra omgubuntu). Du kan også gøre ikonerne mindre så der kan være flere uden at du skal scrolle (læs samme sted).
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis man ikke har en midter tast på musen kan man bruge højer+venstre.

Handy billed, det må vi da lige se om ikke vi kan få oversat til dansk.
ActionpackedPIVII
IRC nickname: steffen

Indlæg af ActionpackedPIVII »

Du kan tilføje den feature du søger efter ved hjælp fra ubuntu tweak (ubuntu-tweak.com)

Der kan du vælge at når du fx. kører musen i højre hjøne så får vist alle vinduer.