Hej Alle
Nu håber jeg, at jeg har ramt det rigtige forum, for godt nok har jeg læst og haft megen glæde af dette forum de sidste par år, men nu har jeg mit første problem.
Jeg har installeret 11.04 og jeg er lidt trist nu. ( Men meget går nok over når jeg har vænnet mig til den nye grænseflade ).
Og så er jeg jo "prof" så det med at læse manualer, nej det skal afprøves.
Men der er kommet et stort problem. Når jeg leger på facebook med diverse spil (Frontierville ) så går hele maskinen ned og skærmen viser bare sorte og hvide steger.
Normalt bruger jeg Google Chrome ( beta-versionen ) men så skiftede jeg til Firefox ( 4.0 ) og også her låste systemet efter ret kort tid.
Så skiftede jeg til den gamle grænseflade - samme resultat.
Maskine: HP-Compaq nx6110 med 2GB hukommelse.
Jeg kan ikke gøre andet end at boote maskinen igen - nogen ide om hvad der kan være galt ?
Ellers så er den nye grænseflade godt nok spændende, og jeg skal nok bruge den et stykke tid før jeg kan lide den, efter at have brugt Ubuntu i et par år nu.
Start af programmer virker totalt uoverskueligt - alle er listet, ingen grupper eller noget.
Og jeg savner mine paneler, hvor jeg havde hvordan vejret var ( man kigger jo ikke ud af vinduet ), min Gmail-notifier og øjnene som fulgte mig rundt.
Mest savner jeg dog monitoren, hvor jeg kunne se cpu-aktivitet, net-belastning osv.
Men venlig hilsen
Jan Danvill
11.04 installeret og der er problem(er)
-
Re: 11.04 installeret og der er problem(er)
Nu har jeg prøvet siden sidste indlæg og jeg er rigtig trist.
Efter kort tid så får jeg enten stregerne ( som dog nu er blevet farvede ) eller hele systemet låser.
Jeg har også prøvet med klassisk Ubuntu og i fejlsikret tilstand. Igen låser hele systemet efter meget kort tid og nu er det ikke kun browsere, for det sker også hvis jeg bare vil starte et andet program.
Så efter at have brugt Ubuntu med stor glæde i et par år, så er jeg meget trist
Faktisk er dette skrevet, hvor jeg har startet en Puppy-linux fra en usb, for jeg kunne slet ikke komme til at skrive noget før systemet gik ned.
hilsen jan
Efter kort tid så får jeg enten stregerne ( som dog nu er blevet farvede ) eller hele systemet låser.
Jeg har også prøvet med klassisk Ubuntu og i fejlsikret tilstand. Igen låser hele systemet efter meget kort tid og nu er det ikke kun browsere, for det sker også hvis jeg bare vil starte et andet program.
Så efter at have brugt Ubuntu med stor glæde i et par år, så er jeg meget trist
Faktisk er dette skrevet, hvor jeg har startet en Puppy-linux fra en usb, for jeg kunne slet ikke komme til at skrive noget før systemet gik ned.
hilsen jan
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hej Jan og velkommen til forummet, jeg tror godt jeg ved hvad problemet er, men før jeg sætter dig i gang med at lave ændringer vil jeg live være helt sikker på hvilket grafikkort du har.
Kan du køre følgende linje i en terminal og skrive resultatet her inde.
p.s. her er et link der forklare hvordan du kan få cpu måler og vejr med i Unity http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/the-omg-guide-to-must-have-indicator-applets/
Kan du køre følgende linje i en terminal og skrive resultatet her inde.
Kode: Vælg alt
lspci | grep -i vga
p.s. her er et link der forklare hvordan du kan få cpu måler og vejr med i Unity http://www.omgubuntu.co.uk/2011/01/the-omg-guide-to-must-have-indicator-applets/
-
Hej AJenbo
Tak for det - her er så resultatet:
jan@jan-laptop:~$ lspci | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)
Linket ser også spændende ud - det vil jeg studere nærmere
Hilsen jan
Tak for det - her er så resultatet:
jan@jan-laptop:~$ lspci | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 915GM/GMS/910GML Express Graphics Controller (rev 03)
Linket ser også spændende ud - det vil jeg studere nærmere
Hilsen jan
-
- Admin
Ok så gættede jeg rigtig, problemet bunder i en optimering af Intel driveren der desværre har vist sig at være ustabil på den generation grafikkort du har i din maskine.
Der er allerede en opdatering der retter dette hvis du aktivere "Ikke-frigivne opdatering" under fanen Opdateringer i Softwarekilder. Dette vil dog gøre at du også vil køre med andre ikke gennemtestede opdateringer, så som et alternativ kan du også tilføje et ppa som kun indeholder den specefikke rettelse, det gøre på følgende måde i terminalen:
Er dit system så ustabilt at du ikke kan køre overstående kommando kan du starte den i genopretningstilstand, det gøres ved at hold shift nede under opstarten og så vælge genopretningstilstand fra listen. Her efter vælger du root. I denne terminal skal du ikke skrive sudo foran kommandoerne. Du skriver restart for at genstarte efter alle kommandoerne er kørt.
Der er allerede en opdatering der retter dette hvis du aktivere "Ikke-frigivne opdatering" under fanen Opdateringer i Softwarekilder. Dette vil dog gøre at du også vil køre med andre ikke gennemtestede opdateringer, så som et alternativ kan du også tilføje et ppa som kun indeholder den specefikke rettelse, det gøre på følgende måde i terminalen:
Kode: Vælg alt
sudo add-apt-repository ppa:bryce/fig
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Er dit system så ustabilt at du ikke kan køre overstående kommando kan du starte den i genopretningstilstand, det gøres ved at hold shift nede under opstarten og så vælge genopretningstilstand fra listen. Her efter vælger du root. I denne terminal skal du ikke skrive sudo foran kommandoerne. Du skriver restart for at genstarte efter alle kommandoerne er kørt.
-
Hej AJenbo
Jeg har nu installeret den specifikke rettelse og har nu kørt i et par timer uden problemer ( før opgraderinge kunne den kun i 10-15 min maks.) Så det ser ud til at virke fint.
Så jeg siger rigtig mange tak for den hurtige og kompetente hjælp.
Jeg er i det hele taget så imponeret over den hjælpsomhed og enorme kompetance der vises i dette forum ( EDB folk er jo ikke altid lige gode til at hjælpe hinanden og andre ).
Jeg skal ikke kunne sige om Ubuntu er det bedste styresystem - for mig er det, men er det ikke, så bliver Ubuntu det bedste på grund af alle de ildsjæle om hjælper andre.
Og så lige en ting: Skal jeg ikke markere tråden som løst - hvordan går jeg det?
Tak, jan
Jeg har nu installeret den specifikke rettelse og har nu kørt i et par timer uden problemer ( før opgraderinge kunne den kun i 10-15 min maks.) Så det ser ud til at virke fint.
Så jeg siger rigtig mange tak for den hurtige og kompetente hjælp.
Jeg er i det hele taget så imponeret over den hjælpsomhed og enorme kompetance der vises i dette forum ( EDB folk er jo ikke altid lige gode til at hjælpe hinanden og andre ).
Jeg skal ikke kunne sige om Ubuntu er det bedste styresystem - for mig er det, men er det ikke, så bliver Ubuntu det bedste på grund af alle de ildsjæle om hjælper andre.
Og så lige en ting: Skal jeg ikke markere tråden som løst - hvordan går jeg det?
Tak, jan
-
- Admin
Tak fo ros. For at markere et emne som løst trykke du blot på [V ] ud for det indlæg du syndes løser problemet.