Kære Forum!
Jeg har købt en usb-dims med mobilt bredbånd hos Telia, der som de eneste havde en installationspakke inde på selve usb'en. Umiddelbart så det også ud til at køre fint, men nu lader det ikke til at virke overhovedet.
Det væsentligste problem lader til at være, at min network manager i ubuntu 10.04 ikke lader til at anerkende/opdage den internetforbindelse som der måske er gennem det mobile bredbånd. Der hvor jeg opdager det, er, at når jeg disconnecter de øvrige trådløse netværk som min network manager gerne vil koble på, så dør forbindelsen - også selvom programmet Telia Internet Modem påstår at der er fin forbindelse. Det lille ikon for network manager viser da også, at der ikke er forbindelse.
(Grunden til at jeg vil have at forbindelsen kører over mobilt bredbånd er, at jeg ikke vil være inde på min netbank og lignende ting over et trådløst netværk som jeg ikke kender).
Jeg kører med Ubuntu 10.04
Jeg har en sand overdådighed af network managers installerede, nemlig:
network-manager-gnome
knm-runtime
network-manager (0.8-0ubuntu3)
libnm-util1 (0.8-0ubuntu3)
libnm-glib2
libnm-util-dev
network-manager-pptp
network-manager-pptp-gnome
network-manager-kde
Håber I kan hjælpe!
- Jakob Sundbøl
Telia mobilt bredbånd virker ikke på ubuntu 10.04
-
- IRC nickname: jakobsundbol
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Telia mobilt bredbånd virker ikke på ubuntu 10.04
Normalt vil du ikke skulle have knm-runtime, libnm-util-dev og network-manager-kde så det ville nok være en god ide at afinstallere dem.
Der er sket rigtig mange forbedringer omkring mobilt bredbånd i Ubuntu inden for det seneste år, så det kunne måske være en god ide at opgradere, eller bare test en af de nye udgaver, Ubuntu 11.04 udkom f.eks. i går.
Der er sket rigtig mange forbedringer omkring mobilt bredbånd i Ubuntu inden for det seneste år, så det kunne måske være en god ide at opgradere, eller bare test en af de nye udgaver, Ubuntu 11.04 udkom f.eks. i går.
-
- IRC nickname: jakobsundbol
Re: Telia mobilt bredbånd virker ikke på ubuntu 10.04
Hej AJenbo.
Tak for svaret. I realiteten har jeg droppet det. Jeg lavede først en udrensning i mit system, så jeg kom tilbage til en ren gnome uden kubuntu. Så opgraderede jeg til 10.10, som jeg så kører nu. Intet af dette hjalp dog - faktisk gik det fra ustabilt til aldeles ubrugeligt, da jeg skiftede fra 10.04 til 10.10... I stedet har jeg valgt den lavtekniske løsning som går ud på at sætte sig ned på en café med trådløst internet...
Tak for forsøget!
- Jakob
Tak for svaret. I realiteten har jeg droppet det. Jeg lavede først en udrensning i mit system, så jeg kom tilbage til en ren gnome uden kubuntu. Så opgraderede jeg til 10.10, som jeg så kører nu. Intet af dette hjalp dog - faktisk gik det fra ustabilt til aldeles ubrugeligt, da jeg skiftede fra 10.04 til 10.10... I stedet har jeg valgt den lavtekniske løsning som går ud på at sætte sig ned på en café med trådløst internet...
Tak for forsøget!
- Jakob