Wifi Hard bloked

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
PrebenJakobsen

Wifi Hard bloked

Indlæg af PrebenJakobsen »

Ny bruger - første installation - problemer med trådløst net. :(
Jeg har installeret Ubuntu 10.10 på en A-book N930R og kan ikke få aktiveret det trådløse net. Det virkede under windows men den blå diode tænder ikke når jeg trykker på knappen, og jeg får også:
morten@morten-LM1W:~$ rfkill list all
0: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: yes

Jeg kan ikke se der er blokeret noget i Bios så hvordan kommer jeg videre?
http://paste.ubuntu.com/597785/

MVH
Preben Jakobsen
Kolding
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Wifi Hard bloked

Indlæg af AJenbo »

Ændre hard block status sig efter du trykker på den blå knap?

Prøv at se om denne kommando hjælper:

Kode: Vælg alt

sudo iwconfig eth1 txpower auto
PrebenJakobsen

Det giver ingen forskel om jeg trykker på netværksknappen.
Hard blocket = yes

Dit forslag virker heller ikke

morten@morten-LM1W:~$ sudo iwconfig eth1 txpower auto
Error for wireless request "Set Tx Power" (8B26) :
SET failed on device eth1 ; Input/output error.

MVH
Preben
PrebenJakobsen

Det ser ud til at folk generelt har problemer når kortet er hard blocket.
Trådene er generelt ikke afsluttet med at problemet er løst :(

Jeg har rodet lidt rundt,og det ser ud til at både Wifi og LAN kortet har irq18.
Kan det være en del af problemet?
Hvordan finder man ledige irq og hvordan ændres de?

MVH
Preben
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

PrebenJakobsen skrev:Det ser ud til at folk generelt har problemer når kortet er hard blocket.
Trådene er generelt ikke afsluttet med at problemet er løst :(

Jeg har rodet lidt rundt,og det ser ud til at både Wifi og LAN kortet har irq18.
Kan det være en del af problemet?
Hvordan finder man ledige irq og hvordan ændres de?

MVH
Preben

det har intet at sige.

prøv lige

Kode: Vælg alt

sudo rfkill unblock all
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
PrebenJakobsen

Er også prøvet uden held.

Nu har jeg prøvet med et wifi kort fra en anden PC hvor den virkede, og stadig med negativt resultat.

Jeg giver op og køber et USB netkort. Jeg kan se at alle ikke er lige gode. Hvad kan anbefales?

MVH
Preben Jakobsen
Kolding
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg har gode erfaringer med D-link men kan ikke lige nævne en specifik model.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Ja, en mærkelig fejl. Jeg er også netop stødt ind i den under test af 11.04 på min Lenovo Ideapad S10-3, som ellers har kørt den kommende 11.04 nærmest fejlfrit (og jeg kan rigtig godt lide unity - i hvert fald på denne netbook).
En dag kom jeg så for skade at teste hardware-knappen til at slukke for WIFI/bluetooth. Siden har jeg ikke kunnet tænde igen - ikke for WIFI i hvert fald. Indtil da kørte den WIFI fejlfrit og soft-block virkede efter hensigten. Også når jeg bootede andre distros fra USB.
Nu kan jeg ikke starte WIFI fra hverken den ubuntu 11.04, xubuntu 11.04 eller linux mint 10 (debian ed), jeg har installeret, eller fra en USB-boot.
Min tanke er selvfølgelig at det kunne være selve kontakten (hardwaren) der ikke fungerer, men rfkill list afslører at den tænder og slukker for hard-block af bluetooth når jeg slår den til/fra.
Der sidder et AR9285 kort i og den har loadet driveren ath9k til den.
(softblock er selvfølgelig tjekket og jeg har prøvet med begge tips i tråden her).
Blandt de distroer jeg har bootet fra USB er også distroer der kører ældre kerner....!

Jeg er lidt blank nu.
Jeg har endnu ikke bug-rapporteret det, fordi jeg ikke rigtig kan forstå om det skulle være en software-fejl når det samme problem opstår i alle mulige forskellige distros (også distros der virkede indtil for en uge siden). Jeg overvejer lige nu at installere win7 som den kom med (og som jeg selvfølgelig slettede med det samme - hmm..) for at se om fejlen også er der. Hvis den er det, må det være et hardware problem, ellers forstår jeg intet.

Har også tjekket BIOS - WIFI ER enabled.
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

zob skrev:Ja, en mærkelig fejl. Jeg er også netop stødt ind i den under test af 11.04 på min Lenovo Ideapad S10-3, som ellers har kørt den kommende 11.04 nærmest fejlfrit (og jeg kan rigtig godt lide unity - i hvert fald på denne netbook).
En dag kom jeg så for skade at teste hardware-knappen til at slukke for WIFI/bluetooth. Siden har jeg ikke kunnet tænde igen - ikke for WIFI i hvert fald. Indtil da kørte den WIFI fejlfrit og soft-block virkede efter hensigten. Også når jeg bootede andre distros fra USB.
Nu kan jeg ikke starte WIFI fra hverken den ubuntu 11.04, xubuntu 11.04 eller linux mint 10 (debian ed), jeg har installeret, eller fra en USB-boot.
Min tanke er selvfølgelig at det kunne være selve kontakten (hardwaren) der ikke fungerer, men rfkill list afslører at den tænder og slukker for hard-block af bluetooth når jeg slår den til/fra.
Der sidder et AR9285 kort i og den har loadet driveren ath9k til den.
(softblock er selvfølgelig tjekket og jeg har prøvet med begge tips i tråden her).
Blandt de distroer jeg har bootet fra USB er også distroer der kører ældre kerner....!

Jeg er lidt blank nu.
Jeg har endnu ikke bug-rapporteret det, fordi jeg ikke rigtig kan forstå om det skulle være en software-fejl når det samme problem opstår i alle mulige forskellige distros (også distros der virkede indtil for en uge siden). Jeg overvejer lige nu at installere win7 som den kom med (og som jeg selvfølgelig slettede med det samme - hmm..) for at se om fejlen også er der. Hvis den er det, må det være et hardware problem, ellers forstår jeg intet.

Har også tjekket BIOS - WIFI ER enabled.

på lenovo s10-3 er der tale om en biosfejl som du har aktiveret ved at bruge knappen.
jeg har selv en lenovo s10-3 og det er pisse irriterende. jeg har dog fundet en workarrount som virker med netop s10-3

1: blacklist ath9k. Jeg har et atheros 9k kort men problemet er at driveren ikke får rigtig kontakt til kortet grundet fejlen, så det nemmeste er at blackliste den for så skal den ikke manuelt deaktiveres hver gang

2: når maskinen er fuldt booted så virker wifi ikke. men hvis maskinen sættes i dvale og vækkes fra dvale så aktiveres wifi rigtigt, så hver gang jeg har rebooted maskinen må den lige en smut i dvale og ud igen.

3: selvom kortet aktiveres rigtigt efter dvale og derfor virker, så virker det ikke med den ath9k driver der eventuelt er loadet ved boot (hvor kortet ikke virkede) derfor skal ath9k driveren reloades. dette gøres normalt med "sudo rmmod ath9k && sudo modprope ath9k", men da jeg som sagt har blacklistet ath9k, så den slet ikke loader, så er det nok bare at loade modulet med "sudo modprobe ath9k"

så er der netværk igen på lenovo s10-3 ind til der da rebootes igen...

en anden workarround er at enable wifi, reboote, resette bios til factorry settings (hardreset ved at skille maskinen ad og fjerne bios batteriet manuelt) og så derefter vil wifi virke igen, men kun så længe man holder sig fra knappen (når man alligevel har skilt maskinen ad kan man lige disable knappen samtidig)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

wow, tak soundpartner. Jeg har ellers googlet en del.
Det lyder lidt som om at det i længden måske er lettest at skille dyret ad og enten kortslutte eller afbryde kontakten "for good".

EDIT: Jeg kan tilføje at workaround nr 1 ikke virker for mig. Det var tæt på. Jeg kunne se at der et par gange kom lys i Wifi-led'en efter dvale, men de gange det skete kunne den ikke vækkes fra dvale. Andre gange kom der ikke lys i Wifi-led'en når jeg forsøgte at vække den. Så vågnede den fint, men Wifi switchen var stadig "disabled". Isn't that ironic.

Nuvel. Jeg må ned til Brinck efter en lille men stærk stjerneskruetrækker i morgen. Jeg kan ikke få dyret op med det værktøj jeg har til rådighed.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Så har jeg været hos Brinck efter værktøj. Jeg har valgt reset af CMOS metoden. Det kører perfekt. Så skal jeg bare holde fingrene fra hardware-switchen eller eventuelt lime den fast. Den tid den sorg.
Ud over den lille bug (og den ret tåbelige touchpad), kan jeg faktisk rigtig godt lide denne netbook. Nok om det.
Det kan desværre nok ikke hjælpe Preben.