Automatisk mount af share

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Kriss3d
IRC nickname: Kriss3d

Automatisk mount af share

Indlæg af Kriss3d »

Så er jeg ved at være i mål med et projekt.
Men problemet der er tilbage er:

Hvordan får jeg mountet en brugers windows share automatisk ?
Eller rettere : Hvordan får jeg scriptet (I ubntu 9.10) at jeg skal mounte et drev UDEN at skulle bruge root password. Grunden hertil er at brugerne jo skal have deres drev men de skal jo ikke være medlem af root. Så jeg skal have fundet ud af hvordan jeg kan tillade mount at køre hvor alle har rettigheder til at køre mount.

Nogen bud ?
Senest rettet af Kriss3d 27. apr 2011, 13:19, rettet i alt 3 gange.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Automatisk mount af share

Indlæg af AJenbo »

gvfs-mount kræver ikke root og autofs burde kunne gøres det automatisk når brugeren logger ind.
Kriss3d

Indlæg af Kriss3d »

Hmm jeg synes jeg stirrer mig blind på det her. Er det virkeligt så svært at få linux til at gøre noget så simpelt som at mounte et windows share når en bruger logger ind ?

Den kommando jeg reelt har brug for at køre er sådan her:
//filserver.domain.dk/medarbejderhomedir/$USER /home/FIRMAINFO/$USER/Skrivebord/Privatdrev -o
username=$USER@domain.dk,password=$PASSWD

Problemet er at med mount vil den spørge efter mit root password som en bruger jo naturligvis ikke har adgang til.
jeg synes heller ikke jeg kan finde noget på gvfs-mount der giver mig lov til at mounte men det kan være jeg kører nogle forkerte syntaxer. Skulle den ikke bruges på samme måde som alm mount ? Altså med de samme syntaxer.

Kører jeg desuden en alm mount med ovenstående linje kan jeg ikke bruge ,password=$PASSWD
Hvorfor ikke ? Jeg skal jo blot have linux til at indsætte mit password fra login så Windows serveren kan verificere mig så jeg kan få mit share..

Jeg fatter simpelt hen ikke at det skal være så svært.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nej de har ikke samme syntaks. Det er heller ikke første gang at du bliver rådet til at bruge noget andet end mount da den er det forkerte til jobbet, så jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver ved med at vende tilbage til den, jeg har også forslået dig fusesmb og smbnetfs. fstab og mount er ikke bruger værktøjer, hvorfor du hele tiden vender tilbage til dem, når du forsøger at forbinde til en bruger mappe, er mig en gåde. Hvis du syndes det er besværlig er det nok fordi du spilder din tid med disse funktioner selv om vi hele tiden fraråder dig at bruge dem. Jeg ved ikke hvor du har $PASSWD fra, men jeg tror af gode grunde ikke ens adgangskode bliver holdt i en variabel, er det noget du er vand til fra Windows?

Hvis du er i tvivl om hvordan en kommando bruges så skriv "man" efterfulgt af kommandoen så får du dokumentationen for den kommando. Ofte kan man også skrive --help eller -h efter kommandoen for simpelt hjælpe tekst.

Jeg gav dig basis kommandoen for gvfs-mount i decemberse og forslog også hvordan du kunne gøre det med en simpelt genvej, det krævede dog at brugeren indtastede koden første gang med den metode:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=12729&p=80185#p80185

Har du prøvet at kigge på Autofs, libpam_mount eller http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=637258 som jeg forslog tilbage i januar? Jeg syndes de virkede meget lovende.

Har du prøvet at chatte med nogle fra #samba som jeg forslog i februar, eller snak med nogle professionelle indenfor området som jeg forslog i marts?
Kriss3d

Indlæg af Kriss3d »

Det er altså heller ikke fordi jeg hverken lytter eller prøver.
Jeg har brugt flere uger til at researche og endnu længere tid på at teste. Mount er bare det eneste jeg indtil nu har fået til rent faktisk at mounte et drev. Derfor har jeg arbejdet mest i den retning.

$PASSWD er bestemt ikke noget man har i Windows. Men jeg tænkte at da man jo har $USERNAME i linux der er en placeholder for brugernavnet ville det være den eneste måde jeg lige umiddelbart kunne forstille mig at få det til at fungere.
Både windows og linux parser jo brugerens password når den skal logge op imod en server (som i dette tilfælde når man logger ind)

Med gvfs-mount smb://servernavn/mape får jeg ganske rigtigt nu efter en del arbejde en mappe frem. Men hvis jeg forsøger at klikke på den vil den have mit brugernavn, domæne og password. Hvis den så endda kunne udfylde domænet og brugernavnet da den burde vide det i forvejen.

Siden det åbenbart ikke er muligt at tage credentials fra login (brugernavn og password) og benytte dem til også at få mountet drev, er det så muligt at få en GUI der beder om passwordet ? Et script vil jo ikke blive vist på skærmen.

Hvis jeg prøver at mounte til en speciel mappe altså gvfs-mount smb://server/mappe ~/domænenavn/brugernavn/Skrivebord/Privatdrev får jeg Diskenheden implementerer ikke montering

Jeg gætter lidt på at hvis jeg ikke definerer et monteringspunkt så har jeg som alm user ikke adgang til den mappe der dukker op på skrivebordet og derfor kan jeg ikke se filerne i sharet. Hvordan får jeg det løst ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

gvfs
gvfs montere under .gvfs mappen i brugerens mappe, det er kun den bruger der køre kommandoen der får adgang til monteringen, der skulle også blive vise en genvej på skrive bordet. Jeg tror ikke du kan give den et monteringspunkt.
Så vidt jeg ved kræver gvfs-mount at brugeren første gang skal indtaste brugernavn og adgangskode for at den bliver tilføjet til brugneresnøgleringen på den maskine.

libpam_mount
Så vidt jeg kan se beskriver følgende guide nøjagtig det du gerne vil have til at ske:
https://wiki.ubuntu.com/MountWindowsSharesPermanently#Mount%20password%20protected%20network%20folders%20without%20credentials%20file%20using%20libpam_mount
Det skal dog nok tilpasses lidt da det er skrevet til en lidt ældre version af Ubuntu

smb.conf og AD
Jeg har lige snakket med folkne på irc.freenode.net #samba, hvis det er brugerens hjemmemappen der skal monteres, så forslår de at søge på "template homedir" i

Kode: Vælg alt

man smb.conf

Hvis det kun er dokument mappen er det måske bedre med linket oven for.
Kriss3d

Indlæg af Kriss3d »

gvfs giver kun den fejl at den påstår at volumen ikke implementerer montering.
Det link til permanent mount af windows share duer kun hvis du har et meget begrænset antal brugere. Her taler jeg om flere hundrede brugere på samme computer.. Så det duer ikke. Til gengæld fandt jeg en simpel løsning.

Jeg har et script der kører nautilus
nautilus smb://filserver.domain.dk/medarbejderhomedir/$USER

Det fungere sjovt nok. Nu skal jeg så blot have gnome til at skjule det link til netværksmappen den opretter på skrivebordet når man kører scriptet. Hvis jeg klikker på den mappe (genvej) så meddeler den mig at jeg ikke har adgang til at se filerne i den. Men via scriptet kører det upåklageligt. så problemet er stort set løst.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kriss3d skrev:gvfs giver kun den fejl at den påstår at volumen ikke implementerer montering.

Det er ikke en fejl, det er dig der bruger den forkert, du kan ikke bestemme hvor den skal montere.
Det script du har lavet bruger faktisk gvfs.

Kriss3d skrev:Det link til permanent mount af windows share duer kun hvis du har et meget begrænset antal brugere.

Hvilket link snakker vi om? libpam_mount virkede til at fungere med ubegrænset antal brugere

Vi har forresten fået en knap til at acceptere et indlæg og der ved markere et emne som løst, den må du meget gerne bruge i stedet for at redigere emnet og skrive løst i det.