ramboost via usb

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
kok
IRC nickname: kok
Geografisk sted: svenstrup j

ramboost via usb

Indlæg af kok »

er der nogen der er bekendt med om man kan bruge en usb pen som ekstra ram- noget alla vista som vist hedder readyboost
har pt 1gb ram men hvis det kunne forøges via et memoryst5ik ville det være super
Senest rettet af kok 17. apr 2011, 08:54, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ramboost via usb

Indlæg af AJenbo »

Du kunne oprette en swap på usben.
kok

Indlæg af kok »

ok...var faktisk lidt i tvivl om hvorvidt swap partitionen virker som ram så derfor dette spørgsmål...
men jeg har faktisk en rimelig stor swap på min hd-vil jeg så ikke opnå er synligt resultat ved hjælp af en usb pen (som ekstre ram )???
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Spørgsmålet er vel også om der overhovedet er brug for mere ram på dit system. Prøv og åbn det du plejer at have åbent, og så i en terminal kopiere resultat af:

Kode: Vælg alt

free -m

ind her på forum.

Sagen er nemlig at Linux er langt bedre end Windows til at styre sit hukommelsesforbrug, og selvom 1gb ikke er meget, så vil det i mange tilfælde være fint nok til lidt internet og e-mail og den slags. Imens jeg sidder og skriver det her med Firefox og en lydafspiller åben, bruger min Linux 290mb ram.

Hilsen Nicky
kok

Indlæg af kok »

sk@sk-EL1600:~$ free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 2004 1868 135 0 134 1354
-/+ buffers/cache: 379 1625
Swap: 63190 0 63190
sk@sk-EL1600:~$

her med firefox åbent
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Ifølge udskriften her har du 2gb (total 2004) ram, hvilket burde være nok til at systemet slet ikke har brug for swap. Ikke at den helt skal sløjfes selvfølgelig, men jeg tror ikke at du vil få noget ud af at bruge en usb-stick eller på anden måde udvide ram eller swap.

Man kan også se at du kun bruger 379mb ram imens Firefox er åben, og ingenting af swappen (det er nul'et imellem de to 63190)

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Readyboost er ikke en udvidelse af ram, det er et cache lag hvor systemet hurtigt kan hente ting der ellers ville ende i swap eller som skal bruges på et senere tidspunkt. Swap er nok faktisk mere en udvidelse af ram, i swap gemmes og hentes den hukommelse som der ellers ikke er plads til i den fysiske ram.
Den fordel der kan være ved at have swap på en usb er hvis responce hastigheden er hurtigere end harddisken.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

At lave en swap på en USB flash, eller noget andet flash er en dårlig ide, når der ikke er en controller foran flash lageret der laver det der kaldes wear levelling, der sikrer at flashen bliver brugt lige meget over det hele og i samme tempo.
Wear levelling beskytter imod at flash kun kan holde fra 10.000 til 100.000 skrivninger hvorefter det er slut med at skrive mere i en flash celle, fordi at den kvante-mekaniske fælde der holder bitten i flash cellen på logisk 0 eller 1 går i stykker og derfor giver forkerte resultater.

Din swap kan du bruge til at få din maskine til at gå i dvale, har du ingen swap kan maskinen ikke gå i dvale.

Swap bruges også til programmer med memoryleaks (Programmer med memory leaks frivgiver ikke RAM plads den har spurgt igen tilbage til kernen - det er selvfølgelig en fejl, hvis et program gør sådan.)

Sålænge du har RAM nok har du ikke nogen problemer, men på et tidspunkt begynder kenen at smide en page (RAM klump på 4 KB) ned i swap. Hvorved der selvfølgelig frigives 4 KB fysisk RAM, som kernen reserverer til fremtidig brug.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kok

Indlæg af kok »

det var en ordentlig teknisk smøre for en knap så it-kyndig som mig...men det korte af det lange er vist at den med usbèn er overflødig i mit tilfælde.