10.04 en langsom surfer.?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.

Hvad synes du om dette trick..?

Jeg kendte det godt i forvejen, men behøver det ikke.
0
Ingen stemmer
Jeg kendte det godt i forvejen, men tør af sikkerhedsgrunde ikke at bruge det.
0
Ingen stemmer
Jeg kendte det godt og bruger det i forvejen.
1
50%
Jeg kendte det ikke, men behøver det heller ikke.
0
Ingen stemmer
Jeg kendte det ikke, men nu vil jeg bruge det.
0
Ingen stemmer
Ja for pokker, det er jo en revolution..!
0
Ingen stemmer
Jeg benytter i stedet tricket, der henvises til under EDIT.
1
50%

Afgivne stemmer: 2

Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: 10.04 en langsom surfer.?

Indlæg af Jakob77 »

Jeg synes jo stadig, at det må være et Ubuntu problem og ikke et TDC problem, når f.eks. XP er langt hurtigere, og jeg med XP ikke har oplevet sider, som jeg ikke kan se.

Men efter jeg har installeret en USB enhed til trådløst netværk på den gamle 32 bit maskine, er den nu begyndt at bede om password til nøglering, hvergang jeg booter op.

Jeg har fundet denne udmærkede vejledning, men jeg kan ikke finde den fil, der henvises til. Hedder den noget andet nu om dage, eller er der en anden procedure, som i stedet skal følges..?

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=68327#p68327
du kan måsek afhjæpe problemet ved atfjerne flg. fil fra /steder/hjemmemappe/.gnome2/keyrings/default.keyring (du skal trykke Crtl+H for at kunne se de skjulte filer der begynder med .)
Den gendannes af Ubuntu, og første gang den beder om det, så HUSK IKKE AT SKRIVE KODE, men blot at trykke enter.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Jakob77 skrev:Jeg synes jo stadig, at det må være et Ubuntu problem og ikke et TDC problem, når f.eks. XP er langt hurtigere, og jeg med XP ikke har oplevet sider, som jeg ikke kan se.

Jo, det er da et Ubuntu-problem at systemet kigger efter ipv6-adresser, som TDC ikke kan levere.
Med servere som kan levere ipv6-adresser har Ubuntu ikke dette problem.
Og XP har ikke problemet, fordi systemet slet ikke kigger efter ipv6-adresser og derfor ikke skal bruge tid på at få ubrugelige svar fra TDC.
Og som også nævnt tidligere i tråden, så slipper Ubuntu for at have problemet med TDC ved at man indstiller systemet til ikke at kigge efter ipv6-adresser.
Det gør heller ikke så meget, fordi der jo ikke er uddelt mange af dem endnu, da det først var omkring nytåret at ipv4-adresserne slap op.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

laoshi skrev:
Jakob77 skrev:Jeg synes jo stadig, at det må være et Ubuntu problem og ikke et TDC problem, når f.eks. XP er langt hurtigere, og jeg med XP ikke har oplevet sider, som jeg ikke kan se.

Jo, det er da et Ubuntu-problem at systemet kigger efter ipv6-adresser, som TDC ikke kan levere.
Med servere som kan levere ipv6-adresser har Ubuntu ikke dette problem.
Og XP har ikke problemet, fordi systemet slet ikke kigger efter ipv6-adresser og derfor ikke skal bruge tid på at få ubrugelige svar fra TDC.
Og som også nævnt tidligere i tråden, så slipper Ubuntu for at have problemet med TDC ved at man indstiller systemet til ikke at kigge efter ipv6-adresser.
Det gør heller ikke så meget, fordi der jo ikke er uddelt mange af dem endnu, da det først var omkring nytåret at ipv4-adresserne slap op.

Ja det kan hurtigt blive til en akademisk diskussion, hvor vi gentager os selv, og jeg skal ikke påstå, at jeg kan gennemskue det. Jeg har bare haft en meget dårlig oplevelse med surfhastigheden, efter jeg skiftede til 10.04 , og jeg har svært ved at se reelle gode begrundelser for, at jeg skulle udsættes for det, eller at systemet i det mindste ikke kom med en advarsel eller et hint.
Det undrer mig da også meget, hvorfor Ubuntu bruger en masse spildtid på at søge efter adresser i et område, hvor de ikke eksisterer, især når IPv6 indstillingerne i netværksopsætningen tilmed default står til "ignore".

Men skal jeg på knæ for at få et tip til det med nøgleringen, eller skal jeg oprette en ny tråd, eller skal jeg først have en ny besked fra en admin, fordi min personlighed stadig ikke passer godt nok til forum, eller hvad..?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

At dit netværk er sat op til ikke at få tildelt ipv6 er ikke det samme som at det ikke skal slå en IPv6 adresse op i DNS.
Systemet kan som sådan ikke se at TDC ikke udbyder IPv6, da den ikke får noget svar og der for venter og venter. Hade IPv6 vært slået fra i Ubuntu som standard ville det betyde at alle der hade udbyder, hvor IPv6 virkede, ikke ville kunne komme på adresser der kun findes med IPv6 uden at ændre deres indstillinger, og det er da heller ikke særligt bruger venligt. Så er det da bedre at forbindelsen er lidt langsom for dem hvor udbyderen ikke har sat netværket ordenligt op, og de så kan løse det ved at skifte til en anden DNS.

At du ikke har fået et svar på dit problem med nøgleringen kan jo skyldes at der ikke lige var nogen der var vågen eller surfede på forummet mellem kl 9:14 og 10:05 med den nødvendige viden, det er tros alt et frivilligt forum hvor vi hjælper så godt vi kan, hav lidt tålmodighed.

Hvis du har autologind vil din nøgle ring ikke blive låst op. Hvis et trådløst netværk kræver adgangskode bliver denne gemt i nøgleringen, hvis du er ok med at alle der bruger computeren kan tilgå det trådløse netværk kan du redigere forbindelsen og sætte hak ud for "Tilgængelig for alle brugere", her efter vil den ikke kræve adgang til din nøglering.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

AJenbo skrev:Hvis du har autologind vil din nøgle ring ikke blive låst op. Hvis et trådløst netværk kræver adgangskode bliver denne gemt i nøgleringen, hvis du er ok med at alle der bruger computeren kan tilgå det trådløse netværk kan du redigere forbindelsen og sætte hak ud for "Tilgængelig for alle brugere", her efter vil den ikke kræve adgang til din nøglering.

Mange tak, det virker. :)
Men jeg undrer mig over, at min 64 bits 10.04 maskine ikke forlanger det samme, da den bruger det samme trådløse netværk.
Derfor troede jeg, at den funktion var beregnet til at andre computere kunne bruge min computer som "via-station"/"repeater". Men det har åbenbart ikke noget med det at gøre..?

Angående problemer med adminer, så vil jeg egentlig ikke rippe op i det, men det var altså absolut ikke en hentydning til dig. Men nærmere til dem, der blander sig i din fremragende support, hvor du typisk altid går efter bolden og ikke manden.
Men når man er dybt afhængig af Ubuntu og ikke EDB-ekspert, så er man også afhængig af support, og derfor er det meget intimiderende, når man fornemmer, at der kan være en bandlysning på vej.
Sidst, jeg åbenbart dummede mig, var her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=78717#p78717
Men det har som sagt ikke noget med dig at gøre. Jeg fornemmede bare, at historien var ved at gentage sig.
Efter hvad jeg har set, gør du en fantastisk god indsats, og spidser diskussionen til, eller falder den i et sidespring, så er du nok også mand for at klare dig selv, uden at andre behøver at intimidere dine medskribenter for dig. Så igen mange tak for hjælpen, selvom vi ikke er helt enige om Ubuntus fortræffelighed angående hastighedsproblemet.
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Hvis der er noget som du ikke vil sige noget om, så er det en god ide at lade være med det. Og ellers kom klart frem med dine klagepunkter - evt. i en off-topic-tråd eller i pb'er til adm. og red. - eller som en anmeldelse af det eller de indlæg som du mener går ud over det acceptable i forum.
Det fremmer i hvert fald ikke den almindelige gode tone her i forum at du kommer med uklare antydninger om at du fornemmer kommende ban eller at nogen skulle lade sig intimidere.
Hvis problemer med den langsomme surf er løst, så må du gerne markere tråden som løst. Og ellers, så lad os fortsætte med at få spørgsmålet afklaret.

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tak, for ros, jeg gør mit bedste :)

Det kan være du har undladt at give adgangskode til nøgleringen på den anden maskine, det gør at man kan se adgangskoderne på listen da de så ikke er kryptere, men tilgengæld skal du aldrig taste koden.
Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

laoshi skrev:Hvis der er noget som du ikke vil sige noget om, så er det en god ide at lade være med det. Og ellers kom klart frem med dine klagepunkter - evt. i en off-topic-tråd eller i pb'er til adm. og red.

Ja, det er meget godt. Men sidst jeg forsøgte en dialog med dig via privat besked, blev jeg jo blot henvist til din proklamation i tråden, og der må jeg så heller ikke skrive om det. Jeg har da heller ikke mod til at offentliggøre private beskeder, og jeg finder det etisk forkert. Men det ændrer ikke på, at det kan være intimiderende at få diktater fra en administrator eller en redaktør om, hvordan man skal skrive og ændre personlighed, når man ikke forstår hvorfor.
Du lykkes her med endnu en magtdemonstration, og jeg skal selvfølgelig nok acceptere et indlæg. Det er jo dig, der har magten.
Men jeg synes, at det er en trist udvikling, når jeg tænker tilbage på alle de gode timer, jeg brugte med dig, da vi udviklede de geniale scripts, som jeg stadig bruger, næsten hvergang jeg åbner programmer.

AJenbo skrev:Det kan være du har undladt at give adgangskode til nøgleringen på den anden maskine, det gør at man kan se adgangskoderne på listen da de så ikke er kryptere, men tilgengæld skal du aldrig taste koden.

Det lyder lidt småfarligt, at man kan se koderne, så det bør jeg vel lave om, men hvordan..?

Jeg kan ikke lade være med at spørge, selvom jeg betragter trådens oprindelige spørgsmål som besvaret og derfor kvitterer, som jeg har fået besked på. Det er åbenbart en uacceptabel afsporing ag tråden.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke uacceptabelt det er bare en smugle mere besværligt for alle parter at holde styr på hvad der er løst og hvad der ikke er hvis man blander flere emner i en tråd. Det hoster jo ikke rigtig noget at starte nye emner op.

For at oprette en ny nøglering med kryptering skal du åbne System-indstillinger-Kodeod og krypteringsnøgler, højer klik på den nuværende nøglering og vælg skift kode.
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Jeg kan så kun beklage at have intimideret dig med det som jeg i enighed med resten af adm. og red. skrev til dig tidligere. Det var ikke hensigten at gøre det, men blot at hjælpe dig til at få bedst mulig support.
laoshi skrev:Linjebrud mellem afsnit i et indlæg kan være med til at lette overskueligheden.
Men ekstra luft før og efter indholdet i et indlæg er ren spildplads, som ikke tjener noget fornuftigt formål.
Hensigten med at skrive indlæggene er vel at få og at give support - og kan man udforme sine indlæg så de giver flest muligt lyst til at deltage i supporten, så er det bestemt en fordel.

Derfor kan forums red. kun støtte Ajenbos henstilling om ikke at fylde indlæggene med unødig luft - og det er glædeligt at du har taget det til dig, jakob77.

Kilde

Det har absolut intet at gøre med at du skulle begynde ændre på din personlighed - og heller intet med at du skal falde på knæ for at få support. Den kan du få i samme ånd som alle andre og på de selvsamme betingelser som alle andre.

Jakob77

Indlæg af Jakob77 »

laoshi skrev:Jeg kan så kun beklage at have intimideret dig med det som jeg i enighed med resten af adm. og red. skrev til dig tidligere. Det var ikke hensigten at gøre det, men blot at hjælpe dig til at få bedst mulig support.
laoshi skrev:Linjebrud mellem afsnit i et indlæg kan være med til at lette overskueligheden.
Men ekstra luft før og efter indholdet i et indlæg er ren spildplads, som ikke tjener noget fornuftigt formål.
Hensigten med at skrive indlæggene er vel at få og at give support - og kan man udforme sine indlæg så de giver flest muligt lyst til at deltage i supporten, så er det bestemt en fordel.

Derfor kan forums red. kun støtte Ajenbos henstilling om ikke at fylde indlæggene med unødig luft - og det er glædeligt at du har taget det til dig, jakob77.

Kilde

Det har absolut intet at gøre med at du skulle begynde ændre på din personlighed - og heller intet med at du skal falde på knæ for at få support. Den kan du få i samme ånd som alle andre og på de selvsamme betingelser som alle andre.

Jeg takker for beklagelsen, og jeg beklager, at den kun intimiderer mig endnu mere, fordi min diskussion med AJenbo om tegnsærning i forum, nu er defineret som en henstilling, som ligefrem hele redaktionen stod bag. Før troede jeg kun, at det var dig, der der havde lyst til at tvære.
Jeg ved virkelig ikke, hvad der foregår bag skranken i dette forum, og hvad I tænker på. Jeg forstår det ganske enkelt ikke.
Men jeg skal så beklage, at jeg kan lide at lave scripts i forum, ligesom en stor del af redaktionen.
Og jeg skal beklage, at jeg ikke satte punktummer ligesom alle andre, og jeg skal beklage, at min personlige skrivestil på den måde var et uoverstigeligt problem for andre hjælpere, som ellers gerne ville strømme til for at hjælpe mig.
Og jeg skal nu også beklage, at jeg har skrevet, at det virker intimiderende, hvergang jeg bliver irettesat af redaktionen, fordi det ikke hjælper på tonen i forum.

laoshi skrev:Det fremmer i hvert fald ikke den almindelige gode tone her i forum at du kommer med uklare antydninger om at du fornemmer kommende ban eller at nogen skulle lade sig intimidere.

Jeg skal også beklage, at jeg aldrig har haft seriøse problemer med tonen her i forum eller savnet de hjælpere, som aldrig viste sig, selvom jeg holdt op med at sætte et strengt forbudt punktum i mine indlæg.

Jeg skal også beklage det overfor mig selv, at jeg nu igen tager bladet fra munden, fordi det formentlig kun gør mig endnu mere upopulær hos redaktionen, så en bandlysning nu kun er rykket endnu nærmere. Jeg tæller mindst 1 - 2 - 3 - 4 og måske 5 henstillinger, og med mine mange års forumerfaring, ved jeg, at mange henstillinger normalt fører til en direkte advarsel og dernæst en bandlysning.

Tager jeg fejl, og er jeg fuldstændigt udenfor den fare, så vil jeg gerne vide det, og så må du i øvrigt gerne trække din beklagelse tilbage og kalde mig for en idiot, alt det du vil. Det vil jeg hellere, end at der foregår en masse muren i krogene bag kulissen. Jeg er nemlig ikke bange for ytringsfrihed, hvis jeg bare må svare ærligt tilbage.

AJenbo skrev:Det er ikke uacceptabelt det er bare en smugle mere besværligt for alle parter at holde styr på hvad der er løst og hvad der ikke er hvis man blander flere emner i en tråd. Det hoster jo ikke rigtig noget at starte nye emner op.

For at oprette en ny nøglering med kryptering skal du åbne System-indstillinger-Kodeod og krypteringsnøgler, højer klik på den nuværende nøglering og vælg skift kode.

Mange tak, du er en guttermand. :-)

EDIT (svar på nedenstående indlæg gives her for ikke at bumpe tråden):

AJenbo skrev:Jeg tror du tager det lidt for nært, det er ikke ulovligt, forbudt, eller en katastrofe. Vi nævner bare at det virker lidt forstyrrende for emnet og læsbarheden, efter vores egen mening. Det er et forslag du kan tage til dig eller lade være, hvis du syndes det er sjovt at skrive på den måde skal du være velkommen til at gøre det. Den eneste konsekvens er at nogen kunne finde det irriterende, men der er ikke tale om at vi bandlyser folk fordi de ikke følger den aller strammeste tolkning af retskrivnings ordbogen eller en admin/reds æstetiske fornemmelse.

Jeg tror ikke, at du seriøst mener, at jeg er for nærtagende, fordi jeg ikke bare ignorerer den samlede redaktions henstillinger.
Det gør heller ikke så meget mere. Jeg er efterhånden kørt træt og har vænnet mig til, at mine skriblerier generelt er uønskede her i forum, så jeg stiller normalt kun op, når jeg skønner det allermest nødvendigt, eller hvis jeg som denne gang mener at have fundet noget, som kan være meget vigtigt for Ubuntus brugere og dermed gavne Ubuntus popularitet.
Men det sidste må jeg nok vænne mig helt af med, for det var også det, der gav mig problemer, da jeg i sin tid med andres hjælp udviklede scripts, som blandt andet skulle tilpasse Ubuntu til gamle mennesker med ældre maskiner. Det var der ikke plads til i forum, fordi mine scripts ikke kunne verificeres, og mange andre ville noget andet. Men så vidt jeg ved, gik det i stå, da jeg stoppede med at skrive, og så er alting jo nok, som redaktionen ønsker det. Jeg forstår det bare ikke, og det kommer jeg aldrig til.
Hvis man ønsker godt for Ubuntu, så burde det efter min mening være en opgave at hjælpe med at efterkomme behov frem for at lukke munden på dem, der arbejder på at finde løsninger.
Det tror jeg godt, at du indser, og jeg håber, at dette vil gøre dig vågen overfor at præge redaktionen til at bruge større sko, hvis der engang i fremtiden skulle opstå tilsvarende situationer.
Senest rettet af Jakob77 17. apr 2011, 15:23, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror du tager det lidt for nært, det er ikke ulovligt, forbudt, eller en katastrofe. Vi nævner bare at det virker lidt forstyrrende for emnet og læsbarheden, efter vores egen mening. Det er et forslag du kan tage til dig eller lade være, hvis du syndes det er sjovt at skrive på den måde skal du være velkommen til at gøre det. Den eneste konsekvens er at nogen kunne finde det irriterende, men der er ikke tale om at vi bandlyser folk fordi de ikke følger den aller strammeste tolkning af retskrivnings ordbogen eller en admin/reds æstetiske fornemmelse.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

:?: