Transparent billede i Scribus

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Viborg
Geografisk sted: Aars

Transparent billede i Scribus

Indlæg af Viborg »

Jeg arbejder med at få et billede i .EPS format til at blive transparent, så det kan bruges som baggrund til en side. Men jeg kan ikke finde den funktion til at gøre det.
Så jeg tænker på om jeg skal bruge et andet format f.eks. .JPEG eller .TIFF eller er jeg tvunget til at bearbejde billedet i Gimp og overfører det der efter?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Transparent billede i Scribus

Indlæg af AJenbo »

.tif og .jpg er begge raster formater (pixels), .eps indeholder ofte vektor grafik, det vil der for være en fordel at benytte et vektor format i stedet.
.jpg kan i øvrigt ikke være transparent.

Prøv at se om ikke du kan åbne .eps filen i inkscape.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Jeg kan godt åbne .eps filen i Scribus, men ikke finde den funktion der gør billedet transparent. Har set diverse toturials og guides igennem uden resultat.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Over før indholdet til en .svg (i inkscape) og se om ikke den virker med scribus.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Det var det jeg frygtede. At jeg bliver konvertere de filer jeg skal bruge fra .eps til .svg i stedet for at kunne bruge dem direkte fra download mappen.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det lyder for mig som om .eps filerne er sat til at have en hvid baggrund, jeg har dog ikke arbejdet så meget med scribus og inkscape, jeg er oprindelig trænet i Ilustrator, InDesign og Quark.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Okay. Ved du om der er andre programmer i stil med Scribus eller for den sags skyld bedre til Ubuntu, da programmet(Scribus) godt kan give en grå hår en gang imellem.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Jeg syntes, at den nye og ikke-stable version af scribus, er noget mere enkel at gå til.

Bemærk: de anvender ikke samme fil format.

Note about scribus-trunk:
Please remember to back up all project files before using the svn daily builds as you won't be able to use them with scribus or scribus-ng anymore!

Den kan hentes her:
https://launchpad.net/~scribus/+archive/ppa

og opdatere og installere

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update  &&  sudo apt-get install scribus-trunk

anbefaling
http://www.markshuttleworth.com/archives/507

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Viborg

Indlæg af Viborg »

Det lyder godt. Jeg vil straks kaste mig over installeringen og prøve den udgave.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Den udgave virker bare og jeg takker mange gange.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tak Stra, det lyder rigtig fedt, jeg har selv ærgret mig meget over hvordårlig scripbus har fungeret på linux, det skyldes så vidt jeg kan se delvist at den benyttede en udgave af libwine, så det var i bund og grund bare et windows program. Kopier og Insæt virkede næsten aldrig og der var mange grafik fejl etc. Jeg havde faktisk selv droppet at bruge det.

Jeg har lige hurtig installeret Scribus trunk, og den har fået en nativ QT bruger flade så slut med Wine, det skal nok betyde en væsentlig forbedring :)

Til andre interaseret er her lige hele kommandoen til at installere det:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:scribus/ppa && sudo apt-get update && sudo apt-get install scribus-trunk