/boot-størrelse

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Gnomy

/boot-størrelse

Indlæg af Gnomy »

Det anbefales i Quickguide - Gode råd til upgradering/Installation af Ubuntu at have en boot-partition. Jeg forstår ikke helt:
* Hvad er fordelen?
* Hvor stor skal den være?
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: /boot-størrelse

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg tvivler på at du har det store at bruge en separat /boot til, men hvis du laver den skal den nok være omkring 1-1.5gb eller noget i den retning.

En af fordelene ligger i at hvis / skulle blive fyldt op så starter computeren stadig uden problemer, og den anden vej risikerer du ikke at / bliver fyldt op af gamle kernels fra /boot. Men som sagt, hvis du laver / på 25gb eller deromkring, så burde en separat /boot ikke være nødvendig på en almindelig installation.

Derimod er en separat /home en rigtig god idé, da dine data i Dokumenter og på skrivebordet samt indstillinger til programmer og menu'er, bliver bevaret ved en geninstallation.

Hilsen Nicky
Gnomy

Indlæg af Gnomy »

Tak for dit svar - det giver god mening.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

TitanusEramius skrev:Jeg tvivler på at du har det store at bruge en separat /boot til, men hvis du laver den skal den nok være omkring 1-1.5gb eller noget i den retning.

En af fordelene ligger i at hvis / skulle blive fyldt op så starter computeren stadig uden problemer, og den anden vej risikerer du ikke at / bliver fyldt op af gamle kernels fra /boot. Men som sagt, hvis du laver / på 25gb eller deromkring, så burde en separat /boot ikke være nødvendig på en almindelig installation.

Derimod er en separat /home en rigtig god idé, da dine data i Dokumenter og på skrivebordet samt indstillinger til programmer og menu'er, bliver bevaret ved en geninstallation.

Hilsen Nicky

/boot behøver slet ikke at være så stor, der skal være de ting man skal bruge ved boot, og det er kernen linux* og drivere pakket i en bestemt fil.

Jeg bruger lidt under 512 MB, hvilket også er meget, 256 MB skulle også være rigeligt stor - hvis du kommer under 100 MB brokker Ubuntu sig under installationen.

--off-topic--
SWAP partition størrelsen
Hvis du ikke laver en swap partition (linux Swap) der er fra fra >1x til 2x RAM størrelse, så kan du ikke få din maskine til at gå i dvale. (Du vil ikke få valg-muligheden.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

lath skrev:/boot behøver slet ikke at være så stor, der skal være de ting man skal bruge ved boot, og det er kernen linux* og drivere pakket i en bestemt fil.

Nej, det er rigtigt. Men med harddiskenes størrelse i dag ville det være ærgerligt at partitionere den for lille. Selv bruger jeg kun ~60mb under /boot, og jeg sørger så for at der kun er 2 kernels installeret af gangen, men du har ret i at 512mb ville være nok.

Et eller andet sted er det vel ligesom med /, ~8gb er rigeligt til de fleste, men der bliver der ofte anbefalet 12-25gb for lige at være på den sikre side.

Hilsen Nicky