Linux kontra Windows

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

I skal begge være meget velkommen til at skrive på det så kan vi altid arbejde det sammen til en tekst.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Som sagt jeg skal nok starte nu, for det her projekt er værd, at få ud til en større skare, men efter jeg kom i seng i går, lå jeg og fik en tanke, det kunne være godt, hvis dem der bruger dette forum der havde lyst, hver især kunne fortælle i kort form, om deres positive oplevelse med Linux, for så tror jeg, at jeg har en god ide til det jeg vil lave.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Rigtig mange syndes det er vildt at vinduerne på min maskine opføre sig som gummi når man flytter dem.
Jeg er enormt glad for hvor simpelt det er at opdatere systemet, det gør det også lettere at vedligeholde andres maskiner.
Ubuntu er letter at få til at virke efter der er gået noget i stykker, du kan selv rede Windows maskiner med den.
Jeg lære mere om computere ved at bruge Ubuntu end jeg gjorde med Windows.
Jeg kan selv være med til at forbedre Ubuntu, det var stort set umuligt blot at anmelde en fejl ved Windows og Mac.
Selv en temmelig gammel laptop bliver ok at bruge.
Det er gratis, jeg kan installere på alle mine computere uden at skulle betale 600-1000,- for hver maskine.
Der er et rigtig godt fælles skab hvor man hjælper hin anden og møder nye spændende mennesker.

Jeg tror forresten der ligger 2 andre emner her på forummet hvor folk skriver hvad de er glade for ved Ubuntu.
Viborg
Indlæg: 186
Tilmeldt: 17. nov 2008, 14:30
Geografisk sted: Aars

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Viborg »

TitanusEramius skrev:Vi er helt enige i at når det kommer til styresystemer, så bliver det ikke bedre end Linux. Selv bruger jeg ikke Ubuntu, men jeg syntes at forummet her er et rigtig behageligt sted på nettet hvor man kan "snakke" med ligesindede.

Så når jeg skriver hvad jeg gør er det ikke kun for at undgå misforståelser, men også for at fremhæve hvad jeg mener er vigtigt. Nemlig ikke at belemre folk med Linux :) Én måde at få flere til at bruge Linux ville være oplysning, og det her forum er det perfekte sted for nye brugere at få hjælp.

Hvis det er brug for det vil jeg gerne hjælpe med at skrive sådan en artikel, jeg er sikker på at jeg kan skrive noget spændene om Linux/Ubuntu. Den store driftsikkerhed der kommer i at f.eks. Ubuntu er delt i et grundsystem og et grafisk system syntes jeg betyder rigtig meget, men det er måske lidt langhåret at sætte nye folk ind i ;) Og i det ligger noget af problemet vel, for hvordan argumentere man for at Linux er bedre når det ligner og opfører sig som Windows?

Hilsen Nicky


Nemlig.

Folk skal ikke hele tiden hører at Ubuntu er Linux, for det afskrækker stadig alt for mange folk. Folk tænker: "Linux = lange koder og intet grafisk" (af hvad jeg hører, når jeg snakker med folk)
Windows fremhæver heller ikke at de er .NET ligesom OSX blev heller ikke store af at fortælle at de er UNIX. Men derimod om alt det man kan og hvor nemt det er at bruge....og en masser smører om hvor lækker det er.

Jeg vil synes at det er i orden at skrive en enkel gang i pressematerialet at Ubuntu er Linux, men heller ikke mere. Der skal satse på at fortælle om det grafiske miljø i starten og alt sådan noget som terminalen skal holdes ude.
Ting som at med tre klik med musen er alt på maskinen opdateret, Der er "app-store" med til Ubuntu, så man ikke skal bruge timer på at lede efter programmer, er det der skal hjælpe med at bærer Ubuntu ud til den brede befolkning.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af eitreach »

Jeg er glad for at Ubuntu er åbent og gratis. Jeg er glad for at systemet er nemt at tilpasse, og at der ikke er nogle begrænsninger. Jeg er også glad for de mange øjne som kan spotte sikkerhedsfejl, og de mange dertilhørende hænder der kan rette dem. Det er også utrolig nemt at installere og opdatere software på Ubuntu.

Jeg er dog ikke så glad for at der stadig ikke er så meget af den software jeg bruger i Windows som er tilgængeligt. Lige nu har jeg kun én maskine, og den bruger jeg Windows 7 på. Jeg synes at det er meget ærgeligt at der ikke bliver gjort mere ud af at få VST'er til at fungere nemt på Ubuntu, og Linux i det hele taget. At sætte en VST op i Ubuntu har jeg allerede opgivet på forhånd, da jeg så de guides der var tilgængelige.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

"Visual Studio Tools"? Det er vel op til Microsoft at få dem til at virke med Linux, og det kan man jo sådan set godt forstå hvis de ikke gør frivilligt.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af eitreach »

AJenbo skrev:"Visual Studio Tools"? Det er vel op til Microsoft at få dem til at virke med Linux, og det kan man jo sådan set godt forstå hvis de ikke gør frivilligt.


VST er et virtuelt instrument/effekt-plugin-design til brug i f.eks. Pro Tools, Ableton, Cubase, m.fl. Og uanset hvem der er skyldner, er det træls at det stadig ikke er ordentligt lavet. Det forhindrer mig i udelukkende at bruge Ubuntu.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af NickyThomassen »

Det er som AJ skriver, indtil der kommer flere brugere gider firmarene ikke lave programmer og spil til Linux. Desværre.

Jeg syntes også at listen over fordele ved Linux kontra Windows er lang:

* At filsystemet (ext2, ext3 og ext4) tillader at man flytter/sletter en fil der i brug, så hvor man ofte oplever låste filer i Windows sker det faktisk ikke i Linux.

* Et avanceret, men alligevel let at bruge, filrettighedssystem.

* Alle de indbyggede værktøjer til at arbejde med filer.

* Det store udvalg af skrivebordsmiljøer som kan kombineres med det grundsystem man fortrækker.

* At næsten alle aspekter omkring den daglige brug er beskrevet på minimum engelsk.

* Separat /home.

* Ingen brug for antivirus/malware/defragmenteringsprogrammer.

* Indbygget ram-drev og virtuelle skriveborde. Begge dele er svære at forklare til folk der bruger Windows, men især de virtuelle skriveborde syntes jeg gør dagligdagen lettere.

* Ingen #&¤!!! registreringsdatabase! Og når skrivebordet bliver vist, så kan computeren bruges. Og den der noget mystiske manøvre med at geninstallere et program der ikke virker slipper man også for (fordi det altid virker).

* Den store frihed. Om det så er en fordel eller en ulempe kan nok diskuteres, men det er fedt at vide at jeg kan tilføje mit navn til alle tekstdokumenter på computeren!

Der er sikkert flere fordele, for ofte ligger de sande fordele i detaljerne, end dem jeg nævner, men jeg syntes det er de vigtigste fra min side :)

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Gæste sessioner er også en lækker ting når man har gæster der lige skal til computeren.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af lath »

eitreach skrev:
AJenbo skrev:"Visual Studio Tools"? Det er vel op til Microsoft at få dem til at virke med Linux, og det kan man jo sådan set godt forstå hvis de ikke gør frivilligt.


VST er et virtuelt instrument/effekt-plugin-design til brug i f.eks. Pro Tools, Ableton, Cubase, m.fl. Og uanset hvem der er skyldner, er det træls at det stadig ikke er ordentligt lavet. Det forhindrer mig i udelukkende at bruge Ubuntu.


Hej eitreach

Har du prøvet at forklare dit ønske på http://brainstorm.ubuntu.com/?

Ud fra det du skriver har jeg absolut ingen ide om hvad det software kan eller gør - ud over at det handler om lydbehandling, så hvis du skriver om på den web side, så gør det gerne i meget udførlige detaljer og gerne med link til billeder og videoer.
Du kan i beskrivelsen godt tage udgangspunkt i noget eksisterende software, og forklare hvad det er som gør at den software ikke er anvendilig, fordi den mangler xyz ting, som gør det og det ved lyden (link gerne til wikipedia for branche (musiker/lyd-tekniker) specifikke ord).

Først, når du har gjort opmærksom på dit ønske er der måske en FOSS (Free Open Source Software) udvikler, der synes det lyder interessant, og begynder at udvikle på noget software, evt. med dig som slutbruger-tester.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Så vidt jeg ved er det installationen af lydsæt til sensizersoftware eitreach henviser til. Jeg har tidligere kigget på det og sprang fra igen da målet ikke godt gjorde besværet. I dag er der dog installeret et som standard, det er dog stadig svært at installere yderligere sæt, og det der er som standard er vist ikke af professionel kvalitet.

Værken Pro Tools, Ableton eller Cubase findes dog i en Linux udgave så vil du bruge det med nettop dem ville du først skulle få deres producenter til at lave en Linux udgave, eller installere både programmerne og VTS'erne under Wine, og så er det som sådan ikke et problem omkring Linux/Ubuntu (til nød Wine).
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Det her må blive godt, alle de indlæg om emnet vil give mig basis, for at lave et godt indlæg om de to systemer, sat op mod hinanden, der har været flere ting jeg overhovedet ikke har tænkt på.Men det vigtigste for os her i familien, og dem jeg har anbefalet, at bruge Ubuntu, har været det fællesskab og hjælpsomhed jeg oplever her, for når man udelukkende har brugt Windows i mange år, er det ikke nemt, at vænne sig til en anden måde, at gøre tingene på, men når jeg har spurgt her, er der virkelig ikke gået ret lang tid, før jeg har fået en nøjagtig beskrivelse af, hvad jeg skulle gøre, men økonomien spiller afgjort
også en rolle, vi har fire computere her, og som minimum skulle vi købe 4 styresystemer til mindst 3000 kr. og 4 gange antivirus, til 1500 kr. om året.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af eitreach »

Jeg tror bare ikke at det med VST'er og lignende kommer til at fungere godt nok, før der rent faktisk kommer folk til som forstår hvordan det skal virke. Når jeg først skal til at råde med Wine-dev, VST-SDK'en og og kompilere gud ved hvad manuelt - og når alt så bagefter skal sættes op på en måde som ligner noget fra Windows 3.1 i JACK, så er det altså ikke noget jeg har tålmodighed eller tillid til kan virke ordentligt i et seriøst produktionsmiljø.

Det gør mig ikke så meget at Ableton og Cubase ikke findes til Linux, for hvis bare jeg har mine plugins, kan jeg bruge Renoise, som findes til Linux. Det er bare en uendelig lang kamp op ad bakke, med VST'er.

http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af zob »

Undskyld dette ligger lidt uden for emnet.
Kender det godt eitreach. Jeg har også VST'ere for op mod 10.000,- kr. Og har også udelukkende en enkelt windows installation på min desktop af netop den grund.
Jeg kan tilføje at 'selveste' Jono Bacon kører win7 på sin pc til musikproduktion, så det er ikke fordi at det ikke er et kendt problem.
Det bliver nu spændende at se hvad ardour3 kan. Den er ude i en alpha4 nu. Jeg ved i hvert fald at den nu har integreret midi og audio sequencer.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Ok så var det ikke helt det jeg regnede med, jeg kan se at VST skal compiles specefikt til den platform (sikert der for du skal rode med Wine-dev) de skal køre på hvilket jo betyder at udviklerne af de enkelte VST skal overbevises om at lave en Linux udgave. Det er også ganske muligt at infrastrukturen på Linux generelt ikke er helt klar og opsætningen ikke er bruger venlig.
For at det bliver bedere kræver det nok at VST til Linux bliver mere efter spurgt og at nogen kommer med et forslag til hvordan processen på Linux kunne forbedres. Den første del kunne komme med flere brugere, den anden kræver at nogen med viden, tid og prioritet arbejdede på problemet.
Jeg har da også Windows installeret på 1 maskine for at jeg kan spille spil med fuld effekt, her tror jeg simpelthen der er tale om at markedet er for lille, så det er jo nogen lunde håndgribeligt.