Linux kontra Windows

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Til snakken om, at påvirke andre til skift fra Windows til Linux, har jeg valgt den fremgangsmåde, at som familiens " ekspert"
at fortælle om de åbenlyse fordele der er ved Linux, mindre behov for computerkraft og ram, prisen og den fremragende hjælp man får her og ikke mindst, ikke at have de enorme problemer med vira, det sidste kan jeg i hvert tale med om, fordi jeg har arbejdet prof med temaet, og har været den man kom til, når man havde de problemer, det sidste har jeg så meldt mig helt ud af, jeg fortæller dem at de kan skifte til Linux, jeg vil overhovedet ikke bruge mere tid på det, og jeg er heller ikke opdateret længere, hvad der er absolut nødvendigt, men på måde har jeg så fået "omvendt" 6 stks i familien, og der kommer sikkert flere til.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Skal jeg rede en computer slipper ejeren heller ikke for at høre om alternativet :)
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af thj01 »

Tror jeg er gået "hardcore".

Jeg siger rent ud, at jeg intet aner om Vista og W7 - men jeg med glæde vil hjælpe dem med at installere Ubuntu.

Resultatet er langt mindre tidsforbrug og frustration med at redde håbløse windowsmaskiner.

;)

PS. Selvfølgelig ender det altid med at jeg liiiige skal og så sidder man og ønsker sig et helt andet sted hen
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Men der noget jeg ikke rigtig forstår, når man som jeg har arbejdet med Windows maskiner, så mange år , både på job og privat, på job med sikring af maskinerne og privat med, at rense computere og ved, at med den måde Widows er konstrueret, i dag mere sikker end før i tiden, men stadig hullet som en si, hvor det fra Win3 og frem til XP, var et stort hul, undrer det mig, at der ikke kan gøres mere, for at gøre, forbruger opmærksom på fordelene ved Linux på det punkt, PC- forhandlere kan man godt opgive på forhånd, til det er der for meget økonomi i at sælge computere med Windows, og hvad årsagen til det er, skal jeg ikke komme nærmere ind på her, jeg skal ikke i konflikt med injurielovgivningen, det er iøvrigt af samme årsag, at det ikke er mere omtalt i medierne, det ved jeg er positivt rigtig, for jeg har talt med mennesker fra forskellige medier på diverse seminarer igennem årene, men det må da alligevel være muligt, at vi kan markedsføre os bedre.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg må indrømme at jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvorfor "vi" (her mener jeg os, altså brugere af Linux og medlemmer af Ubuntu Danmark) gerne vil have flere til at bruge Linux?

Så længe at folk kan gå i netbank, printe et dokument og surfe på nettet, så bruger de ganske givet det styresystem som de plejer. At det er Windows, skal vi vel ikke blande os i? Helt grundlæggende kan man sige, at vi ikke har retten til at fortælle Windows-brugere, at de skal bruge Linux bare fordi vi syntes det er bedre. Jeg fortæller jo heller ikke mine omgivelser at de ikke skal købe franske biler, bare fordi tyske er bedre...

På mig lyder lyder det lidt a'la "Vi ved bedst, i skal gøre hvad vi siger" og det er en farlig vej at gå (hvis det er den vej det går, vel at mærke).

Men igen, det er bare et indlæg, jeg kan sagtens have misforstået budskabet i det oprindelige indlæg og dets kommentarer.

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Flere brugere vil betyde at flere hardware og software producenter ville fokusere på at deres software virkede med Linux og det syndes jeg da kunne være enormt lækkert.

Jeg syndes heller ikke der er noget galt i rekommandere Linux til brugere man mener det ville være en for del for.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Det jeg mener vi burde gøre var, at lave en målrettet indsats for, at få de store landsdækken medier, til at lave indslag om temaet, jeg ved det er svært, men jeg er sikker på, at hvis de bliver tæppebombet med henvendelser, er det muligt, for når Firefox har kunnet nå den udbredelse det har, på så relativt kort tid, må det samme også kunne lade sig gøre med Linux, for min part kan jeg fortælle, at jeg har henvendt mig til dem jeg kender i den verden, men det er ikke nemt, det er en magtfaktor man er oppe imod, faconen med mund til mund metoden, er sikker men alt for langsom, og det er jo tydeligt for dem der tør prøve det, at de også bliver uendeligt glade for det.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kurt Christensen »

uendeligt glade er nok lige at overdrive en lille bitte smule :)
Når lejligheden byder sig.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Rattus Norvegicus »

How to be me skrev:uendeligt glade er nok lige at overdrive en lille bitte smule :)

Ikke for midt vedkommende... jeg føler mig da egentligt uendeligt glad for Ubuntu, og jeg tvivler på at jeg nogensinde kommer til at skifte tilbage til Windows, eller skifte til noget andet styresystem for den sags skyld :)
- det skulle da lige være hvis der kom et nyt styresystem som kan give Ubuntu baghjul i forhold til mine behov :P
Hilsen Kenny
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af laoshi »

Rattus Norvegicus skrev:
How to be me skrev:uendeligt glade er nok lige at overdrive en lille bitte smule :)

Ikke for midt vedkommende... jeg føler mig da egentligt uendeligt glad for Ubuntu, og jeg tvivler på at jeg nogensinde kommer til at skifte tilbage til Windows, eller skifte til noget andet styresystem for den sags skyld :)
- det skulle da lige være hvis der kom et nyt styresystem som kan give Ubuntu baghjul i forhold til mine behov :P


Helt enig! Jeg installerede Ubuntu 7.10 efter (alt for) mange år med Windows - og siden har jeg ikke set mig tilbage. Ubuntu var godt dengang - og er kun blevet bedre, lettere at installere, og mere brugervenligt for hver ny cyklus.
Så, uendeligt glad, er næppe nogen overdrivelse for mit vedkommende heller.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af AJenbo »

Jeg har en rigtig god kontakt men det kræver at nogen skriver en side om hvorfor det er godt og hvorfor det er relevant for danskerne at vide mere om det og hvordan fællesskabet fungere. Er der nogen der har lyst til at hjælpe med det?
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kappa »

Jeg skal gå i gang med det, jeg har heldigvis tiden lige nu, hvor jeg går sygemeldt i sikkert nogen tid endnu, men når jeg er færdig skal jeg sende dig et udkast.
Det med "uendelig glad" for ikke noget jeg skrev i et øjebliks begejstring, vi har nu brugt det i 3/4 år, og hvis i kunne høre hvad min kone og mine døtre mener om det, er det afgjort ikke nogen overdrivelse, jeg startede med, at prøve 8.04, men kunne ikke finde ud af det, det var måske også fordi jeg brugte Windows på mit job, og så var det ikke let, at arbejde med 2 systemer, men siden jeg kom i gang med 10.04 er jeg bare ked af, at jeg ikke kom i gang tidligere.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Kurt Christensen »

hvor hurtig det er at installere og geninstallere i forhold til windows kunne godt fremhæves
Når lejligheden byder sig.
Jønse

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af Jønse »

How to be me skrev:hvor hurtig det er at installere og geninstallere i forhold til windows kunne godt fremhæves


Og hvor enkelt det at opdatere :!: :!:
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Linux kontra Windows

Indlæg af NickyThomassen »

Vi er helt enige i at når det kommer til styresystemer, så bliver det ikke bedre end Linux. Selv bruger jeg ikke Ubuntu, men jeg syntes at forummet her er et rigtig behageligt sted på nettet hvor man kan "snakke" med ligesindede.

Så når jeg skriver hvad jeg gør er det ikke kun for at undgå misforståelser, men også for at fremhæve hvad jeg mener er vigtigt. Nemlig ikke at belemre folk med Linux :) Én måde at få flere til at bruge Linux ville være oplysning, og det her forum er det perfekte sted for nye brugere at få hjælp.

Hvis det er brug for det vil jeg gerne hjælpe med at skrive sådan en artikel, jeg er sikker på at jeg kan skrive noget spændene om Linux/Ubuntu. Den store driftsikkerhed der kommer i at f.eks. Ubuntu er delt i et grundsystem og et grafisk system syntes jeg betyder rigtig meget, men det er måske lidt langhåret at sætte nye folk ind i ;) Og i det ligger noget af problemet vel, for hvordan argumentere man for at Linux er bedre når det ligner og opfører sig som Windows?

Hilsen Nicky