Ubuntu/Linux på acer?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
MFE22

Ubuntu/Linux på acer?

Indlæg af MFE22 »

Hej igen :D

Jeg vil godt høre om acer er et godt linux mærke, eller der er andre mærker der er mere ubuntu venlige.

Jeg har kigget på en acer http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4406903740
men virker alle pc'er meget godt med linux ? eller er der bare nogle der bedre, eller nogle pc'er der ikke virker med linux? :?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu/Linux på acer?

Indlæg af AJenbo »

Det ligner en god maskine og Intel grafikkort at altid en god ting (undtagen GMA 500, som slet ikke er Intel).

Da de ikke skriver hvilken kortlæser eller lydkort der er i maskinen ville det være godt hvis du kunne få mulighed for at teste dem, eventuelt med en live usb eller cd i butikken.
Jeg kender heller ikke lige det trådløse netkort.
Den Office pakke der følger med er vist ikke engang en demo men bare en opfordring om at købe de.

Det kunne forresten også være meget fint at vide hvad acer/fona siger til at returnere pengene for Windows 7 hvis du ikke skal bruge det.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Ud fra egne erfaringer vil jeg aldrig anbefale Acer, da jeg selv har haft mange problemer med dem.

Asus vil være et bedre køb efter min mening.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Min forrige bærbare var en Acer og det var da en ok maskine med Ubuntu, men hvis der skal spille 3D Windowsspil gennem Wine, så kan Intel grafikkortet blive noget af en hovedpine for dig.
Hilsen Kenny
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Rattus Norvegicus skrev:Min forrige bærbare var en Acer og det var da en ok maskine med Ubuntu, men hvis der skal spille 3D Windowsspil gennem Wine, så kan Intel grafikkortet blive noget af en hovedpine for dig.

hvis man skal spille 3d windows spil så skal de spilles i windows.

acer har det med at bruge de billigeste dele de kan finde i deres maskiner hvilket ofte betyder at hvis de får et godt tilbud på et elendigt netkort så er det det der er at finde i deres maskiner for en periode, og når så de får et andet godt tilbud så skifter de til dette. rent praktisk betyder det ikke så meget for maskinen når den kører windows da der jo netop findes drivers til alt hardware, men ved opgradering til ny windows / opgradering til andet os, så kan det godt drille lidt da disse meget billige producenter ikke altid er de hurtigeste dyr i skuffen eller de skarpeste knive i skoven til at få lavet en ny driver eller endnu værre en driver til et alternativt os
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
MFE22

Indlæg af MFE22 »

Hvad vil i så foreslå i den pris klasse ?

Min gammel pc var en hp, det gik rigtig godt på den. Det var noget HP Pavilion.. men det var en lorte computer da den bliv alt for varm.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg købte denne i sommers:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3499

Jeg kan kun sige at jeg er rigtigt glad for den, dog var der et lille problem med grafikkortet, nemlig at driverne ikke blev installeret automatisk eller var med på livecd'en så skærmen lignede at der var ekstremt støj på, så tingene var meget svære at tyde ordentligt :?
Jeg skulle efter installationen aktivere den proprietære driver og reboote, og så virkede grafikkortet også, og selv i VirtualBox med XP som gæst kunne jeg få 3D understøttelse, hvilket jeg ikke kunne med min Acer Extensa med Intel grafikkort.

Men i 11.04 beta ser det heldigvis ud til at de har fået driveren til netop mit grafikkort med på livecd'en, så jeg forventer også den er med i den endelige udgivelse her om 3 uger.
Hilsen Kenny
MFE22

Indlæg af MFE22 »

Tak for hjælpen :D

Den ser god ud :roll:
MFE22

Indlæg af MFE22 »

Men er der nogle computer mærker der særlige god til linux/ubuntu :?:
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Dell og lenovo pleger at virke godt, men der er ingen garanti for at alle modeller vil virke. Soundpartner har for eksempel samme problem på sin lenovo som han nævner om acer.