kan der siges noget generelt om hvilke linux-udgave man skal vælge, jeg kan se der er flere mulighed men tog selv bare Ubuntu 10.10 for det var den der blev udbudt, men nu ser jeg den ikke understøttes så længe som 10.4?
nogle vejledende ord kunne være rart
Hvilken Ubuntu skal man vælge?
-
- IRC nickname: How to be me
Hvilken Ubuntu skal man vælge?
Når lejligheden byder sig.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Hvilken Ubuntu skal man vælge?
LTS udgaver understøttes i 3 år og der kommer en ny LTS hvert 2. år.
De normale udgaver understøttes i 1.5 år og der udkommer nye hvert halve år.
Begge har du altså et år til at opgradere så valget er mellem hvor nye programmer du vil have og hvor lidt du gider opgradere.
De normale udgaver understøttes i 1.5 år og der udkommer nye hvert halve år.
Begge har du altså et år til at opgradere så valget er mellem hvor nye programmer du vil have og hvor lidt du gider opgradere.
-
Er der nogen væsentlig forskel ud over understøttelsen?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg er på 10.04lts og det kører perfekt.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
I den ene er programmerne 6 måneder ældre og har derfor lidt færre funktioner.
-
AJenbo skrev:I den ene er programmerne 6 måneder ældre og har derfor lidt færre funktioner.
det er lidt kryptisk, kan man så bare opgradere det?
-
- Admin
Kun enkelt vis med ppa'er (så vil du ikke have samme support på de programmer) eller ved at opgradere til næste udgave af Ubuntu.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Du kan se det på den måde, at LTS er det stensikre og stabile valg.
De andre versioner er lidt mere eksperimenterende på nogle områder - og vellykkede features vil typisk indgå i de kommende LTS'er. Der er måske lidt nyere software med, men de er på ingen måde ustabile.
I modsætning til christian.arvai opgraderede jeg fra 10.04 til 10.10 en måned efter at 10.10 var udkommet - og det forløb smertefrit og fungerer helt efter hensigten.
Den pc som er min 'produktionsmaskine' - den som jeg bare skal kunne arbejde på - er jeg generelt tilbageholdende med at opgradere på alt for hurtigt.
Men jeg har installeret en virtualboks på den, hvor jeg afprøver forskellige andre systemer og f.eks. også de Ubuntu-udgaver som er under udvikling (fra alpha-udgaver og frem).
Lige nu har jeg for nylig installeret 11.04 beta på en desktop som jeg ikke rigtig bruger til andet end at lære de nye features med.
Så hvad der er det rigtige valg afhænger da i høj grad af, hvor meget man vil være med på beatet og måske risikere en vis ustabilitet, eller hvor meget man vil være sikker på at tingene bare fungerer som de skal og som man gerne vil have dem til at gøre det.
De andre versioner er lidt mere eksperimenterende på nogle områder - og vellykkede features vil typisk indgå i de kommende LTS'er. Der er måske lidt nyere software med, men de er på ingen måde ustabile.
I modsætning til christian.arvai opgraderede jeg fra 10.04 til 10.10 en måned efter at 10.10 var udkommet - og det forløb smertefrit og fungerer helt efter hensigten.
Den pc som er min 'produktionsmaskine' - den som jeg bare skal kunne arbejde på - er jeg generelt tilbageholdende med at opgradere på alt for hurtigt.
Men jeg har installeret en virtualboks på den, hvor jeg afprøver forskellige andre systemer og f.eks. også de Ubuntu-udgaver som er under udvikling (fra alpha-udgaver og frem).
Lige nu har jeg for nylig installeret 11.04 beta på en desktop som jeg ikke rigtig bruger til andet end at lære de nye features med.
Så hvad der er det rigtige valg afhænger da i høj grad af, hvor meget man vil være med på beatet og måske risikere en vis ustabilitet, eller hvor meget man vil være sikker på at tingene bare fungerer som de skal og som man gerne vil have dem til at gøre det.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
AJenbo skrev:Kun enkelt vis med ppa'er (så vil du ikke have samme support på de programmer) eller ved at opgradere til næste udgave af Ubuntu.
ppa-er?
-
- Admin
Personlige pakke arkiver, du bruger dem til at tilføje andet software til softwarecenteret
-