Hej
Da jeg startede min labtop med ubuntu 10.10 op til morgen fik jeg følgende besked:
1.857805 Karnel Panic - not syncing:VFS: Unable ti mount root fs om unknown block (o,0)
[1.857868] Pif<<<.1, comm, dwpper NOT tarred 2.6.35.28 generic # sc-ubuntu.
Plus en længere liste
Ved at genstarte har jeg kunne få adgang via 2.6.35.27.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at få maskinen i normal drift igen?
KH
Jens
nedbrud på min elskede ubuntu maskine
-
- IRC nickname: Jensjac
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: nedbrud på min elskede ubuntu maskine
jensjac@tikal.dk skrev:Hej
Da jeg startede min labtop med ubuntu 10.10 op til morgen fik jeg følgende besked:
1.857805 Karnel Panic - not syncing:VFS: Unable ti mount root fs om unknown block (o,0)
[1.857868] Pif<<<.1, comm, dwpper NOT tarred 2.6.35.28 generic # sc-ubuntu.
Plus en længere liste
Ved at genstarte har jeg kunne få adgang via 2.6.35.27.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at få maskinen i normal drift igen?
KH
Jens
Din fejlmelding får mig til at tro at du bruger ubuntu via en wubi install (installeret mens windows kørte) er dette korrekt?
wubi er generelt tiltænkt folk der vil prøve ubuntu i en begrænset periode. Det er ganske kendt at wubi systemer de ikke rigtigt klarer det så godt når der kommer nye kærner og andre "større" opdateringer.
Jeg kan ikke hjælpe dig med wubi. men mon ikke ajenbo kommer forbi han har rimelig styr på det der med wubi og hvordan man kan trylle det på plads igen.
når du får det på plads vil jeg foreslå at du tager en backup af din data og så laver en rigtig install.
-
Hej Soundpartner
Jeg kan ikke huske hvordan Ubuntu er installeret på denne maskine. Den har de sidste to år kørt upåklageligt først med Ubuntu 9.4 og derefter med de opdateringer som Ubuntu har foreslået. Je g har klart nok hentet den første version via Windows. Men hvordan jeg har installeret kan jeg ikke huske.
Til historien høre at det er den mest stabile computerinstallation jeg har haft siden jeg i 1981 fik først IBM system 80, derefter Regnecentralens 7 bite Partner over Microsofts systemer fra dos til win7. (Jeg har ikke selv haft millenium, men har oplevet kollegaers fortvivlede kamp med systemet)
Nå tilbage til mit problem. Du har sikkert ret. En geninstallation vil sikkert være formålstjeneligt. Suk
Men jeg kvier mig af hensyn til alle de koder jeg skal finde og alle de programmer hvis data der skal sikkerhedskopieres.
KH
Jens
Jeg kan ikke huske hvordan Ubuntu er installeret på denne maskine. Den har de sidste to år kørt upåklageligt først med Ubuntu 9.4 og derefter med de opdateringer som Ubuntu har foreslået. Je g har klart nok hentet den første version via Windows. Men hvordan jeg har installeret kan jeg ikke huske.
Til historien høre at det er den mest stabile computerinstallation jeg har haft siden jeg i 1981 fik først IBM system 80, derefter Regnecentralens 7 bite Partner over Microsofts systemer fra dos til win7. (Jeg har ikke selv haft millenium, men har oplevet kollegaers fortvivlede kamp med systemet)
Nå tilbage til mit problem. Du har sikkert ret. En geninstallation vil sikkert være formålstjeneligt. Suk
Men jeg kvier mig af hensyn til alle de koder jeg skal finde og alle de programmer hvis data der skal sikkerhedskopieres.
KH
Jens
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Alle program data og dine indstillinger ligger i din home mappe.
System indstillinger ligger i /etc, det er ikke altid du bare kan overføre /etc mappen men din home mappe kan du flytte og det burde også være det viktigste for dig.
Du kan se om din installation er via windows ved at se om du har en /host mappe.
System indstillinger ligger i /etc, det er ikke altid du bare kan overføre /etc mappen men din home mappe kan du flytte og det burde også være det viktigste for dig.
Du kan se om din installation er via windows ved at se om du har en /host mappe.
-
Ingen Host mappe.
Jeg kopiere og geninstallerer i morgen. Det er nok det "enkleste"
KH
Jens
Jeg kopiere og geninstallerer i morgen. Det er nok det "enkleste"
KH
Jens
-
Så er min gamle HP Pavillion dv4000 så god som ny. Med en ny version af Ubuntu 10.10.
Alt ser ud til at virke bortset fra multimedieknaperne(Lyd op og ned, samt mute.) De virker kun hvis jeg aktiverer tastatur via "system-indstillinger-tastatur" og kun for sessionen. Efter genstart skal knapperne også genstartes.
Nogen bud på en permanent løsning?
KH
Jens
Alt ser ud til at virke bortset fra multimedieknaperne(Lyd op og ned, samt mute.) De virker kun hvis jeg aktiverer tastatur via "system-indstillinger-tastatur" og kun for sessionen. Efter genstart skal knapperne også genstartes.
Nogen bud på en permanent løsning?
KH
Jens
-
- Admin
Tilføj den til opstartsprogrammer, under system->indstillinger.
-
Hej
Jeg er ikke helt med. Gider du uddybe?
KH
Jens
Jeg er ikke helt med. Gider du uddybe?
KH
Jens
-
- Admin
Arh jeg trode det var en enkelt kommando, men hvis du kan finde ud af at gøre det som en kommando kan du tilføje det til opstarten.