Nyt grafikkort?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Pazau
IRC nickname: Nicolas
Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn

Nyt grafikkort?

Indlæg af Pazau »

Hej alle.

Som overskriften antyder, leder jeg efter et "nyt" grafikkort til min Acer Aspire T620.

Grunden ligger i at maskinen kører i Full-HD gennem at ældgammelt ATI Radeon X300, hvilket gør at dens blæser konstant kører som en jetmotor, og jeg vil derfor ty til nyt kort.
Maskinen kører Ubuntu 10.10, og har et PCI-E x16 slot til rådighed. Jeg har kigget på Nvidia's Geforce 210, men jeg aner ikke om det er for "nyt" til at Ubuntu understøtter den.

Jeg vil bruge grafikkortet til at drive nogle få spil, Tuxkart, GL-117 og Alien Arena er nok dem, jeg helst vil kunne spille - gerne i Full-HD, mens grafikindstillingerne jo altid kan tilpasses til kortet . :D

Kortet skal gerne være lydløst når jeg kun bruger computeren til internettet og video i SD-kvalitet, mens den gerne må larme når jeg spiller de ovennævnte spil.
Budgettet siger max 500 kronder, og der passer 210-kortet nemligt ind.

Kortet må skam gerne være ældrere, bare det ikke larmer alt for meget, og Ubuntu vil virke med det. Det skal enten have VGA eller HDMI (HDCP ligegyldigt) udgang.

Nogle bud?

- Lille spørgsmål: Er det normalt at Noveau-driveren også godtager ATI-kort?
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Nyt grafikkort?

Indlæg af AJenbo »

Jeg har selv et GeForce 460 GTX, Nvidia udgiver stadig drivere til alt fra GeForce 2 MX til GeForce 580 GTX, dog var de lidt sløve til at få driveren til GeForce 2 MX - GeForce FX kortne klar i tide med 10.10.
Den negative side ved GeForce er at man skal bruge deres eget værktøj til at indstille skærm m.m. og intet virker automatisk (maskinen opdagere ikke engang når jeg starter med 1 i stedet for 2 skærme).
Deres driver understøtter heller ikke GEM eller KMS hvilket betyder at du kun har tekst ind til du lander på skrivebordet, GEM og KMS bliver sandsynligvis et karv for at kunne køre Ubuntu 12.04, eller 12.10, man kan så håbe Nvidia vil opdatere deres driver til den tid (driveren er lukket kode) men der er også en chance for at open source driveren (NVIDIA hjælper ikke til her) til den tid er ved at have stabil 3D.

Situationen er lidt bedere med ATI hvor de har både en lukket driver men også levere dokumentation og hjælper med at udvikle på den åbne drivere.
Ud fra det ville jeg råde dig til at tage noget som f.eks.: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=498729
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Nu er det her jo ikke ligefrem et forslag til et nyt grafikkort, men jeg løste mit kølerproblem på denne måde https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=13382 , det virker fint og er meget billigere en et nyt kort.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Pazau

Indlæg af Pazau »

AJenbo: Lyder nice. Vil lige overveje det. :D

Christian: Hvis jeg skal udskifte blæseren, skal jeg lige overveje hvordan jeg vil montere den blæser. For det ser ud til at standard'eren er monteren direkte på GPU'en.

Udskifter jeg bare blæseren, kan jeg jo bare bruge molex-tricket til styre blæserens fart. Har gjort det med den nye 92mm blæser der hjælper kabinettet af med varmen, og nu kan man slet ikke høre den :D

http://www.hardwaresecrets.com/article/496
Pazau

Indlæg af Pazau »

Jeg bestile et Sapphire Radeon HD4350, det som AJenbo foreslog, og kortet kører nu med den lukkede driver.

Jeg kører via VGA-stikket på min Full-HD fladskærm, men opløsningen er kun på 1600 x 1200, og hverken Ubuntu eller CCC tillader en højere opløsning.

Skifter jeg til Noveau-driveren, kører alt som det skal.

Nogen forslag?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Pazau skrev:Jeg bestile et Sapphire Radeon HD4350, det som AJenbo foreslog, og kortet kører nu med den lukkede driver.

Jeg kører via VGA-stikket på min Full-HD fladskærm, men opløsningen er kun på 1600 x 1200, og hverken Ubuntu eller CCC tillader en højere opløsning.

Skifter jeg til Noveau-driveren, kører alt som det skal.

Nogen forslag?

ja brug noveau.

den lukkede driver er sådan ca et intryk af hvor meget arbejde producenten gidder at ligge i arbejdet med linuxdrivers hvor noveau er et intryk af hvor gerne opensource comunityet vil en åben driver
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis du bruger noveau er det da lidt skærmende for den er til Nvidia kort og du har et AMD/ATI kort...
Pazau

Indlæg af Pazau »

Før jeg fik det herlige kort (med passiv køling som du foreslog, YES! :D), havde computeren et ATI Radeon X300, og den kørte også via Noveau.

Noveau-driveren har altså styret både det gamle og det nye kort, og den fungerer upåklageligt. Den godtager sågar også Compiz-effekterne, og spil som Supertuxkart, der kræver et 3D-accellereret grafikkort.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Beklager men jeg nægter pure at tror på det, hvad får dig til at tro det er Noveau. Når du har ATI kort burde det være Radeon driveren.
Pazau

Indlæg af Pazau »

Jeg går ud fra at det er Noveau, når ingen proprietære eller frie drivere under "Yderligere drivere" er markeret. Hvad skulle det ellers være?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Forskellige grafikkort kræver forskellige drivere, at køre et Radeon kort med en driver skrvet til et Gefoce kort er næsten lige som at forsøge at fylde diesel på en el-bil.

De 3 mest udbrede grafikkort lavet af Intel, Nvidia (GeForce) og AMD (Radeon).

Nvidia er en lukket propritær driver til Geforce baseret grafikkort.
Noveau er en open souce driver til Gefoce baseret grafikkort.
nv er en open source driver til Gefoce baseret grafikkort (udvikles ikke længere).

FGLRX er en lukket propritær driver til Radeon HD baseret grafikkort.
Radeon er en open source driver til Radeon baseret grafikkort.

Intel er driveren til Intel 8xx og fremefter som er open souce.

Det vil sige at når du ikke køre med FGLRX driveren så køre du med Radeon driveren siden du har et Radon baseret kort i din maskine. På min maskine med Gefoce kort køre jeg Nvidia driveren, og på min bærbar med Intel køre jeg med Intel driveren.

Yderligere findes der følgende drivere til grafikkort i Ubuntu:
S3 er til Trio64 og 96x kort. S3virge er til S3 Virge og Trio3D, Mach64 er til Mach64, r128 er til Rage, i128 er til 9 Imagine, tdfx er til Voodoo, ark er til ark, neomagic er til MagicGraph, i740 er til de ældre intel kort, chips er til Chips & Technologies kort, cirrus er til Cirrius Logic kort, trident er til trident kort, APM er til Alliance Pro Motion, Tseng er til Tseng Labs, voodoo er til ældre udelukkende 3D voodoo kort, sis er til sis og xgi kort, savage er til savage og twister MGA er til Matrox MGA, SiliconMotion er til Lynx and Cougar, VMware er til VMwares virtuelle kort, Rendition er til 3D Blaster, OpenChrome er til UniChrome.