Hej
Jeg har læst lidt om det problem med, at harddiske kan slides hurtigt op, på grund af en fejl fra producentens side. Jeg testede så min computer, og det viste sig at jeg nok bør gøre noget for at afhjælpe problemet. Derfor har jeg tænkt mig at følge denne guide https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1931Strømstyring til harddisken
I guiden står der følgende, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal gøre.
Indstil BIOS
Der har været rapporter om at Ubuntu "dræber" harddisken. Dette er ikke helt korrekt. Der er 3 faktorer der styrer denne proces. BIOS, HD'ens firmware og styresystemet. Ubuntu teamet har valgt den tilgang at computerproducenterne ved hvad de gør når de sætter deres computere sammen. Hvis du er ramt af problemet så er løsningen herunder. (Hvis du ikke er ramt gør det nedenstående ingen skade - snarere tværtimod)
Dette er hvad du skal gøre selve computerens BIOS
Det er forskelligt hvordan man får adgang til BIOS, men det sker i selve opstarten af computeren. På min IBM skal jeg trykke på den blå "acces IBM" knap. Du skal måske holde F12 nede for at få den frem.
Først skal vi have din hardware (selve computeren) til at makke ret. Gå ind i BIOS og ret "power" indstillinger. På min IBM-laptop skal jeg ændre dem til "performance" (dvs. BIOS gør intet for at styre HD)
Det med blåt, det forstår jeg ikke, hvordan jeg skal gøre i min BIOS?
Hjælp til BIOS ifm. guiden fra forum
-
- IRC nickname: styrmanden
- Geografisk sted: Østerbro
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Hjælp til BIOS ifm. guiden fra forum
Det kommer an på hvilken bios du har, se i din manual eller henvis os til den. Jeg er dog ikke sikker på den guide og de oplysninger er relevante længere.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
asgerlouis skrev:Hej
Jeg har læst lidt om det problem med, at harddiske kan slides hurtigt op, på grund af en fejl fra producentens side. Jeg testede så min computer, og det viste sig at jeg nok bør gøre noget for at afhjælpe problemet. Derfor har jeg tænkt mig at følge denne guide https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1931Strømstyring til harddisken
I guiden står der følgende, som jeg ikke ved, hvordan jeg skal gøre.
Indstil BIOS
Der har været rapporter om at Ubuntu "dræber" harddisken. Dette er ikke helt korrekt. Der er 3 faktorer der styrer denne proces. BIOS, HD'ens firmware og styresystemet. Ubuntu teamet har valgt den tilgang at computerproducenterne ved hvad de gør når de sætter deres computere sammen. Hvis du er ramt af problemet så er løsningen herunder. (Hvis du ikke er ramt gør det nedenstående ingen skade - snarere tværtimod)
Dette er hvad du skal gøre selve computerens BIOS
Det er forskelligt hvordan man får adgang til BIOS, men det sker i selve opstarten af computeren. På min IBM skal jeg trykke på den blå "acces IBM" knap. Du skal måske holde F12 nede for at få den frem.
Først skal vi have din hardware (selve computeren) til at makke ret. Gå ind i BIOS og ret "power" indstillinger. På min IBM-laptop skal jeg ændre dem til "performance" (dvs. BIOS gør intet for at styre HD)
Det med blåt, det forstår jeg ikke, hvordan jeg skal gøre i min BIOS?
Den guide er fra januar 2008 og derfor for ubuntu version 7,10
jeg tror som sådan ikke at du gør noget skadeligt i dette tilfælde. men generelt så bliver der lavet meget om imellem de forskellige udgivelser, så det er generelt ikke en god ide at følge gamle guides med mindre man har styr på hvad det er man laver
-
- IRC nickname: styrmanden
- Geografisk sted: Østerbro
Okay, ja. Jeg kan godt se, at det er en gammel guide.
Men jeg tænkte bare, at problemet nok stadig var der, for jeg testede efter den metode der er beskrevet sådan her i en anden guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1527
Test din harddisk:
installer pakken smartmontools:
KODE: VÆLG ALT
sudo aptitude install smartmontools
kør kommandoen:
sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
Du får et output, der minder om dette:
193 Load_Cycle_Count 0x0012 093 093 000 Old_age Always - 72888
Det er det sidste tal, du skal bide mærke i. Gentag kommandoen efter ca. 15 minutter. Hvis tallet er steget med ca. 7 eller mere, bør du nok nærlæse guiden (se link nedenfor)
Min viste noget nær 100 i løbet af en halv time. Så jeg blev ærligt talt lidt urolig, og tænkte at problemet stadigvæk gjaldt. Gør det ikke det? Og hvad skal jeg i så fald gøre?
Men jeg tænkte bare, at problemet nok stadig var der, for jeg testede efter den metode der er beskrevet sådan her i en anden guide: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1527
Test din harddisk:
installer pakken smartmontools:
sudo aptitude install smartmontools
kør kommandoen:
sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
Du får et output, der minder om dette:
193 Load_Cycle_Count 0x0012 093 093 000 Old_age Always - 72888
Det er det sidste tal, du skal bide mærke i. Gentag kommandoen efter ca. 15 minutter. Hvis tallet er steget med ca. 7 eller mere, bør du nok nærlæse guiden (se link nedenfor)
Min viste noget nær 100 i løbet af en halv time. Så jeg blev ærligt talt lidt urolig, og tænkte at problemet stadigvæk gjaldt. Gør det ikke det? Og hvad skal jeg i så fald gøre?
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg kan slet ikke få det til at virke som beskrevet i guiden :
Min HD er ca 3 år gammel og kører tit uafbrudt i dagevis, så eftersom at jeg ikke har problemer, vil jeg ikke bekymre mig om det.
Har du oplevet problemer med din HD ?
Kode: Vælg alt
c@c-desktop:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
c@c-desktop:~$
Min HD er ca 3 år gammel og kører tit uafbrudt i dagevis, så eftersom at jeg ikke har problemer, vil jeg ikke bekymre mig om det.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
christian.arvai skrev:Jeg kan slet ikke få det til at virke som beskrevet i guiden :Kode: Vælg alt
c@c-desktop:~$ sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count
c@c-desktop:~$
jeg kan så tilføje at f.eks min eeetop nu kører på 3. år ligeledes og den har måske været slukket samenlagt 150 timer ud af de ca 3 år.
jeg er ikke i tvivl om at det måske nok kan forlænge harddiskens levetid, men spørgsmålet er hvor meget... snakker vi fra 60 måneder til 66 måneder (5 år til 5,5 år) eller snakker vi fra 36 måneder til 72 måneder (3 år til 6 år) lige meget hvad så vil jeg mene at en harddisk der holder 3 år eller mere det er sgu fint for mig.
der vil altid eksistere mandagsmodeller, men disse opdager man oftest ret hurtigt og så går rygterne om det og det diskmærke, og så er man advaret (jeg husker nogle ibm diske der var notoriske for at gå ned) men generelt syntes jeg ikke jeg har oplevet at det er harddisken der har skabt sig på nogle af mine nyere maskiner (ej heller dem der er 3-4 år gamle og står tendt 24/7)
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
soundpartner skrev:...
der vil altid eksistere mandagsmodeller, men disse opdager man oftest ret hurtigt og så går rygterne om det og det diskmærke, og så er man advaret (jeg husker nogle ibm diske der var notoriske for at gå ned) men generelt syntes jeg ikke jeg har oplevet at det er harddisken der har skabt sig på nogle af mine nyere maskiner (ej heller dem der er 3-4 år gamle og står tendt 24/7)
Øgenavnet på de diske var med rette Deathstar, som i dødstjernen fra Star Wars filmene.
Den rigtige navn var IBM Deskstar, og blev solgt til Hitachi - og hedder stadig Deskstar (og jeg køber dem ikke).
Seneste her i efteråret 2010 købte jeg ved et uheld en Deathstar ved at klikke på den forkerte knap en nat hvor jeg hvor meget træt og skulle bestille et større antal varer, den gik ned på den sædvanlige deathstar måde efter kun ca 5 minutters brug. (den obligatoriske 24 timers stress-test (tæv) før brug).
Jeg fik meget nemt pengene tilbage uden problemer.
Iøvrigt, så brug kig efter hvor længe disken har været i brug, når du får den. Det er før set at lettere brugte diske (18 måneder ca) fra datacentre bliver solgt som helt nye.
Kig efter v2 artikel fra Poul-Henning Kamp.
Edit: linket til blog indlægget er http://www.version2.dk/artikel/18133-skumle-diske
Man skal kort sagt køre kommandoen:
sudo smartctl -t long <device>
Kig i smartctl(8) man siden med:
man smartctl
Kommandoen tager et antal 10x minutter at køre - står der i manualen.
Min siger kørsel af kommandoen siger at testen tager 108 minutter, og den rapporterer vel tilbage til terminalen. Jeg ikke kan se at smartctl kører, så det kan kun køre inde fra en device driver inde i kernen. Testen afbrydes ved at køre denne kommando:
sudo smartctl -X
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Mange af disse funktioner/indikationer er også tilgængelige fra diskredskaber hvis man ikke er til terminalen.
I modsætning til Windows holder Ubuntu faktisk også øje med diskens tilstand og advare hvis den begynder at vise tegne på slid eller på anden måde fejler (det samme gælder batterier til bærbar).
I modsætning til Windows holder Ubuntu faktisk også øje med diskens tilstand og advare hvis den begynder at vise tegne på slid eller på anden måde fejler (det samme gælder batterier til bærbar).