hvor sikkert skal ens kodeord være?
hvis ens pc er tænd og nogle kender dens kodeord, kan de så tilgå den over nettet?
kodeord og sikkerhed?
-
- IRC nickname: How to be me
kodeord og sikkerhed?
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: kodeord og sikkerhed?
How to be me skrev:hvor sikkert skal ens kodeord være?
hvis ens pc er tænd og nogle kender dens kodeord, kan de så tilgå den over nettet?
ubuntu ud af boksen: nej
men hvis du bruger ssh (som mange gør) og har sat portforward op i din router så kan maskinen tilgås udefra hvis man kender brugernavn og password
-
men hvis du bruger ssh (som mange gør) og har sat portforward op i din router så kan maskinen tilgås udefra hvis man kender brugernavn og password
hvad betyder det?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
How to be me skrev:men hvis du bruger ssh (som mange gør) og har sat portforward op i din router så kan maskinen tilgås udefra hvis man kender brugernavn og password
hvad betyder det?
hvis du har installeret en ssh-server og derved kan fjernstyre din maskine via ssh så kan man fra et netværk fra en anden maskine opnå terminalforbindelse med din maskine.
der skal dog sættes et portforward op i ruoteren til din maskine hvis man vil ind ude fra internettet da din offentlige ip er på din routers ydderside og derfor via din routers firewall ikke i direkte forbindelse med din maskine
-
det lyder ikke som noget jeg har, jeg bruger den bare som almindelig bruger
-
er der nogen forklaring på hvorfor det er sikkert
kan Ubuntu genkende egen tastatur?
kan Ubuntu genkende egen tastatur?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Der er forskel på om der bliver skrevet fra et tastatur der er sluttet til computeren eller om nogen prøver at få adgang via netværket, så hvis det er det du spørg om så ja.
For overhovedet at kunne sende kommanoder til computeren via netværket skal man først oprette forbindelse og det kræver at computeren lytter og svare på anmodninger, det gør ubuntu som standard ikke.
For overhovedet at kunne sende kommanoder til computeren via netværket skal man først oprette forbindelse og det kræver at computeren lytter og svare på anmodninger, det gør ubuntu som standard ikke.
-
altså så selv om man er på nettet og andre kender ens kodeord så kan man ikke ringe pc-en op uden direkte tilsluttet tastatur, jeg tænker på at opdateringerne komme jo automatisk, eller beskeden om det gør, så nogen aktivitet sker jo automatisk? jeg prøver bare at forstå hvis jeg skråsikker skal sige til andre at Ubuntu er smadder sikkert
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Opdateringer kommer ikke SÅ automatisk, det er din computere der kalder en anden og spørg om der er nogle opdateringer. Den anden computer er åben for den type kald (ikke for fjernstyring), din maskine er fortsat lukket for omverdenen.
-
tror jeg forstår, min pc kan kun åbnes med det tilhørende tastatur!?