Køb af ny computer

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kiiva

Køb af ny computer

Indlæg af kiiva »

Jeg er på vej ud for at købe en ny bærbar computer, og min plan er at installere ubuntu på den. Derfor ville jeg selvfølgelig gerne have pengene tilbage for windows styresystemet. Problemet er bare at jeg er ekstrem dårlig til at prutte om prisen og jeg går ikke ud fra at jeg er et naturtalent når det kommer til at argumentere for at jeg skal have pengene tilbage for windows 7 :).

Er der nogle der har en god metode til at få pengene tilbage? Evt. en form for manuskript, der plejer at virke :)

Jeg vidste ikke helt i hvilken kategori jeg skulle placere tråden.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Køb af ny computer

Indlæg af AJenbo »

Den dom der er faldet gælder Windows Vista og XP, Windows 7 har andre licens betingelser end Windows Vista og XP, så det er ikke sikkert det vil gå lige så let.
Efter du ikke at have accepteret Windows licensen skal du gå tilbage til forhandleren og sig at du ikke vil bruge Windows, med bring http://www.klid.dk/arrangementer/Windows_Tilbagebetaling_af_850_kr.pdf så har du noget papir at vifte med.
Vær opmærksom på at hvis du inden købet af maskinen, spørg om du kan få pengene tilbage for Windows og får et "Nej", skal du ikke regne med at kunne få pengene tilbage da du så var bekendt med deres holdning før købet. Det kan derfor være en fordel ikke at spørge under selve købet.

Dette citat er også godt at have med:
Kim Enrum, OEM-direktør i Microsoft Danmark skrev:I vores licensbetingelser gives der mulighed for, at pc-producenten kan refundere styresystemet.
kiiva

Indlæg af kiiva »

Det vil altså sige at jeg skal købe computeren, tage den med hjem, åbne den og finde ud af at der er windows 7 og at jeg ikke vil have det. Så skal jeg tage tilbage til forhandleren og sige at jeg gerne vil have pengene tilbage, og håbe på at forhandleren går med til det?

Btw. så har jeg fundet en video fra Gomorgen danmark der handler om at prutte om prisen:
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/prut-dig-til-bedre-priser/?id=38513955&forside&crosspromo

Tak for den hurtige respons.
Kappa
Geografisk sted: silkeborg

Indlæg af Kappa »

Det du får, at vide er fuldstændig korrekt, men der findes også nogle forhandlere der sælger computere, uden et styresystem installeret, og som du så selvfølgelig heller ikke betaler for, og så er du jo helt fri for debatten.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Yep
kiiva

Indlæg af kiiva »

Tak for svarene, så må jeg bare krydse fingre for at det lykkes at få de penge tilbage.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du må endelig skrive hvorhvordan det går
kiiva

Indlæg af kiiva »

Jeg har lånt/fået en gammel bærbar af en ven, så jeg leger lidt med den for tiden. Købet er sat lidt i bero, men jeg vil helt sikkert prøve at få nogle penge tilbage, og I får selvfølgelig en update.