Gtranscode / Virtualdub
-
Gtranscode / Virtualdub
Hej!
Jeg prøver at installere gtranscode, som er en gui til transcode, et videoredigerings program. Det ser ud til ikke at være vedligeholdt siden Ubuntu version 8. Og nu kører jeg Ubuntu 10.04.
Det lykkes ikke rigtigt, og det ser ud som om jeg skal bruge gtk-config. Men jeg kan heller ikke få dette installeret.
Der står lidt her:
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fen.flossmanuals.net%2Fgtranscode%2F_booki%2Fgtranscode%2Fgtranscode.pdf&rct=j&q=gtranscode%20ubuntu&ei=I4OHTa3rLYqEOrbq2OQM&usg=AFQjCNFp6f7xgkcjSZxRqR0vI5jPplxkwA&cad=rja
Alternativt kan jeg bruge windowsprogrammet VirtualDub under Wine, som kører ok, men hvor jeg har problemer med at få programmet til at bruge de rigtige codecs.
Kan nogen hjælpe?
Jeg prøver at installere gtranscode, som er en gui til transcode, et videoredigerings program. Det ser ud til ikke at være vedligeholdt siden Ubuntu version 8. Og nu kører jeg Ubuntu 10.04.
Det lykkes ikke rigtigt, og det ser ud som om jeg skal bruge gtk-config. Men jeg kan heller ikke få dette installeret.
Der står lidt her:
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fen.flossmanuals.net%2Fgtranscode%2F_booki%2Fgtranscode%2Fgtranscode.pdf&rct=j&q=gtranscode%20ubuntu&ei=I4OHTa3rLYqEOrbq2OQM&usg=AFQjCNFp6f7xgkcjSZxRqR0vI5jPplxkwA&cad=rja
Alternativt kan jeg bruge windowsprogrammet VirtualDub under Wine, som kører ok, men hvor jeg har problemer med at få programmet til at bruge de rigtige codecs.
Kan nogen hjælpe?
Lubuntu
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Gtranscode / Virtualdub
Hej og velkommen til forummet
For at bruge codecs med programmer i wine skal du installere windows versionen under wine.
For at bruge codecs med programmer i wine skal du installere windows versionen under wine.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
pedroso skrev:Hej!
Der står lidt her:
Kan nogen hjælpe?
Lauchpad siden for gtranslate siger at den er 173 uger gammel (sidst den udkom var med Hardy Heron - det er 6 Ubuntu versioner siden=3 år siden), og at de ikke ved hvor upstream er.
"upstream" er et udtryk for det projekt der udvikler softwaren.
Du må nok bruge translate (terminal programmet), og måske endda i begge tilfælde selv oversætte translate og gtranslate fra kildekode.
Det er ikke noget jeg vil hjælpe dig med.
Det er nok nemmere bare at bruge noget andet. Tag et kig i pakkearkivet via Synaptic som du finder i System > Administration menuen. (Husk at tilføje alle arkiver først)
Den du kigger efter hedder måske "Artista Transcoder"
Kig på PiTiVi, og OpenShot video editor.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Jeg ville måske forslå at du bruger Handbreak:
Du kan tilføje deres arkiv og installere det med denne kommando i terminalen:
Du kan tilføje deres arkiv og installere det med denne kommando i terminalen:
sudo apt-add-repository ppa:stebbins/handbrake-releases
sudo apt-get update
sudo apt-get install handbreak
-
Installere windows versionen under Wine - svarer det til at opstarte windows, og så køre programmerne der? Så er det vel nærmest som at køre det i en emulator som WMWare, som jeg har. Hvad er så ideen med min Ubuntu...
Mht. de andre programmer så du'r de ikke rigtigt: Det jeg har brug for er at lave video-stabilisering. Og til det er der et plugin til Virtualdub som hedder Deshaker. Og i Transcode hedder det Stabilize.
Det eneste ordentlige alternativ til dette i Linux er altså Transcode.
Jeg forstår ikke rigtig at et GUI som Gtranscode ikke bliver opdateret. Det gør jo at normale mennesker (ja, undskyld ) ikke vil bruge det - og forlade Linux og vende tilbage til Windows.
Mht. de andre programmer så du'r de ikke rigtigt: Det jeg har brug for er at lave video-stabilisering. Og til det er der et plugin til Virtualdub som hedder Deshaker. Og i Transcode hedder det Stabilize.
Jeg forstår ikke rigtig at et GUI som Gtranscode ikke bliver opdateret. Det gør jo at normale mennesker (ja, undskyld ) ikke vil bruge det - og forlade Linux og vende tilbage til Windows.
Lubuntu
-
- Admin
Nej du skal bare installere det codec du vil bruge i Wine, programmet vil stadig køre hurtigere end under en VM. Windows kald er foskærlige fra dem i Gstreamer så der for kan Windows programmer under Wine ikke tilgå de codecs der er installeret i Ubuntu.
Nu er det jo ikke alle computere bruger der bruger deres computere som et værktøj til at stabilisere video og der er mange andre programmer at vedligeholde. Gtranscode er heller ikke en del af selve Ubuntu så det er op til udvikleren af Gtranscode at vedligeholde det. Man kunne jo også brokke sig over hvor for VirtualDub udviklerne ikke laver en Linux udgave, og der ved vælger at fastholde folk til Windows.
(G)transcode er heller ikke det eneste program til Ubuntu der kan stabilisere video, en hurtig google søgning forslår Cinelerra.
Stabilisering med transcode ser desuden (jeg har aldrig prøvet det) ud til at være så simpel at man kunne gøre det til en højerkliks funktion på video-filer via nautilus-actions (sig til hvis du vil have hjælp med det).
Nu er det jo ikke alle computere bruger der bruger deres computere som et værktøj til at stabilisere video og der er mange andre programmer at vedligeholde. Gtranscode er heller ikke en del af selve Ubuntu så det er op til udvikleren af Gtranscode at vedligeholde det. Man kunne jo også brokke sig over hvor for VirtualDub udviklerne ikke laver en Linux udgave, og der ved vælger at fastholde folk til Windows.
(G)transcode er heller ikke det eneste program til Ubuntu der kan stabilisere video, en hurtig google søgning forslår Cinelerra.
Stabilisering med transcode ser desuden (jeg har aldrig prøvet det) ud til at være så simpel at man kunne gøre det til en højerkliks funktion på video-filer via nautilus-actions (sig til hvis du vil have hjælp med det).
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
pedroso skrev:Installere windows versionen under Wine - svarer det til at opstarte windows, og så køre programmerne der? Så er det vel nærmest som at køre det i en emulator som WMWare, som jeg har. Hvad er så ideen med min Ubuntu...
Ja ok
pedroso skrev:Jeg forstår ikke rigtig at et GUI som Gtranscode ikke bliver opdateret. Det gør jo at normale mennesker (ja, undskyld ) ikke vil bruge det - og forlade Linux og vende tilbage til Windows.
Den type udtalelser ser vi til tider her i forum, og den kommer ofte fra en Windows kultur, hvor man mener sig berettiget på support incl. at programmer virker uden fejl og at programmer bliver holdt opdateret. Det kommer sig af at der bruges betalingsprogrammer.
Vi arbejder frivilligt og det gør de fleste programmører også.
Med andre ord så laver de deres program i deres fritid, og de skylder dig ikke noget. De er derfor også fuldstændig ligeglad om du bruger et Linux baseret styresystem eller ej - og det er jeg iøvrigt også.
Jeg vil ikke have dig til at bruge Ubuntu, hvis du ikke kan lide det, så hvis Windows er det bedste valg for dig, så synes jeg du bør bruge det i stedet for.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
AJenbo skrev:(G)transcode er heller ikke det eneste program til Ubuntu der kan stabilisere video, en hurtig google søgning forslår Cinelerra.
Cinelerra er meget kluntet at bruge, der er mange step, og resultatet bliver ikke lige så godt.
Men jeg tror også man kunne lave en script eller batch kørsel. Så det kunne være super godt at få lidt hjælp til.
Man kalder programmet 2 gange. Første gang beregnes kameraforskydninger. Anden gang udglattes videoen. Kaldene kan indeholde mange switches, men hvis man bare kunne lægge følgende ind i en batchfil ville det være en stor hjælp:
transcode -J stabilize=shakiness=8 -i MOVIE
transcode -J transform=smoothing=30 -i MOVIE -y xvid -o STABLE
Med MOVIE, STABLE og værdierne som kommandolinje argumenter.
Så slipper man for at huske formaterne, og rækkefølgen
Lubuntu
-
lath skrev:Den type udtalelser ser vi til tider her i forum, og den kommer ofte fra en Windows kultur, hvor man mener sig berettiget på support incl. at programmer virker uden fejl og at programmer bliver holdt opdateret. Det kommer sig af at der bruges betalingsprogrammer.
Det er nok rigtigt. Nu skal det jo ikke handle om dette, jeg vil bare lige nævne at Virtualdub også er et gratisprogram. Og jeg synes stadig at nogen burde have rekompileret den GUI jeg refererede til.
Lubuntu
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
pedroso skrev:lath skrev:Den type udtalelser ser vi til tider her i forum, og den kommer ofte fra en Windows kultur, hvor man mener sig berettiget på support incl. at programmer virker uden fejl og at programmer bliver holdt opdateret. Det kommer sig af at der bruges betalingsprogrammer.
Det er nok rigtigt. Nu skal det jo ikke handle om dette, jeg vil bare lige nævne at Virtualdub også er et gratisprogram. Og jeg synes stadig at nogen burde have rekompileret den GUI jeg refererede til.
der er stor forskel på gratisprogrammer og opensource programmer.
bare fordi du gratis kan hente det på nettet betyder det ikke at hvem som helst kan lave en linuxversion
-
- Admin
Nu er virutaldub faktisk fri åben kildekode med GPL licens (Lige som Linux) så det er bare et spørgsmål om at nogen satte sid ned og brugte noget tid på at få det til at virke til Linux. Så vidt jeg ved er VirutalDub meget tæt knyttet med DirectX og det ville der for være et kæmpe arbejde at konevater det. Det ser faktisk ud til at udvikleren nogle gange tester det i Wine under Linux så han må være af samme holdning.
Man kan syndes et program burde laves lige til dommedag, men det kræver nogen med tid og lyst sætter sig ned og gør det.
Er er det script du gerne ville have:
Man kan syndes et program burde laves lige til dommedag, men det kræver nogen med tid og lyst sætter sig ned og gør det.
Er er det script du gerne ville have:
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
if [[ -z "$2" ]]; then
echo "Syntakst: $0 orginal-video-fil færdig-video-fil"
exit 1
fi
transcode -J stabilize=shakiness=8 -i "$1" && transcode -J transform=smoothing=30 -i "$1" -y xvid -o "$2"
-
AJenbo skrev:Nu er virutaldub faktisk fri åben kildekode med GPL licens (Lige som Linux) så det er bare et spørgsmål om at nogen satte sid ned og brugte noget tid på at få det til at virke til Linux.
Jeg tror I begge to misforstår. Det er Gtranscode, jeg synes man bør rekompilere, og det er jo "blot" fra en ældre Linux version, og så gammel er det nu heller ikke. Desuden er Gtranscode "blot" en GUI til programmet Transcode, som jo virker fint, også i 10.04. Havde det hele nu været i Windows så kunne jeg selv have gjort det.
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
if [[ -z "$2" ]]; then
echo "Syntakst: $0 orginal-video-fil færdig-video-fil"
exit 1
fi
transcode -J stabilize=shakiness=8 -i "$1" && transcode -J transform=smoothing=30 -i "$1" -y xvid -o "$2"
Ja lige præcis. Tak! Jeg checker det snarest muligt.
Lubuntu
-
- Admin
Det forstod jeg skam godt, kommenterede bare på soundpartner. Uanset hvad kræver det en person med tid og lyst gør det. Når du siger at du selv ville have kunne gøre det under Windows betyder det så at hvis VirtualDub kun virkede under Windows 98 men ikke under Windows XP hade du selv sat dig ned og rettet koden?
Hvor vidt koden til programmet er gammel eller ej, så har jeg lige taget et kig på den, den er sidst skrevet på i 2003og er til GTK 1.2 (gtk-config findes kun her), i dag bruger Ubuntu GTK 2.0 og til april skiftes der til GTK 3.0. Så det er nok lige før det beder kan betale sig at skrive et helt nyt program end at forsøge at få den gamle kode til at virke. Den oprindelige udvikler af Gtranscode har fjerne siden om det fra sin hjemme side så han må have mistet interessen for det.
På hjemme siden for transcode ser jeg faktisk at de selv er i gang med at kode en Gtranscode2:
http://tcforge.berlios.de/
Hvor vidt koden til programmet er gammel eller ej, så har jeg lige taget et kig på den, den er sidst skrevet på i 2003og er til GTK 1.2 (gtk-config findes kun her), i dag bruger Ubuntu GTK 2.0 og til april skiftes der til GTK 3.0. Så det er nok lige før det beder kan betale sig at skrive et helt nyt program end at forsøge at få den gamle kode til at virke. Den oprindelige udvikler af Gtranscode har fjerne siden om det fra sin hjemme side så han må have mistet interessen for det.
På hjemme siden for transcode ser jeg faktisk at de selv er i gang med at kode en Gtranscode2:
http://tcforge.berlios.de/
-
Det fungerer fint med scriptet Mange tak!
Jeg må lære lidt mere om det selv, så jeg kan lege lidt med argumenter og variable.
Og jo, det ser da ud til at de har gang i en ny Gtranscode, den vil jeg så se frem til.
Jeg må lære lidt mere om det selv, så jeg kan lege lidt med argumenter og variable.
Og jo, det ser da ud til at de har gang i en ny Gtranscode, den vil jeg så se frem til.
Lubuntu
-
- Geografisk sted: Køge
Ellers kan du også kontakte udvikleren og høre om han kunne bestikkes til at konvertere den til nuværende version.
Og med ordet bestikkes, mener jeg selvfølgelig et økonomisk bidrag til udviklingen.
http://fuzzymonkey.net/software/gtranscode/
Og med ordet bestikkes, mener jeg selvfølgelig et økonomisk bidrag til udviklingen.
http://fuzzymonkey.net/software/gtranscode/
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl