Fremtidens tastaturer og skærme (Får Ubuntu baghjul)

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Fremtidens tastaturer og skærme (Får Ubuntu baghjul)

Indlæg af Finn Bjerke »

Poltiken skriver i sin vanligt glade stil om Apple som skulle være fremme med ideer om at tastaturer skulle være virtuelle og ikke materielle, samt at skærme skulle erstattes og billedprojektorer

http://politiken.dk/tjek/digitalt/ECE1232586/ekspert-her-er-apples-hemmeligheder/

Er Ubuntu mon rustet til de kommende udfordringer ? Jeg er træt at tastatur som inddata of ville da drømme om at bruge en slags kuglepen på papir hvor der var bogstav og talgenkendelse..
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Fremtidens tastaturer og skærme (Får Ubuntu baghjul)

Indlæg af Finn Bjerke »

Forfatteren Jon Lund er en spændende herre og et legebarn:

http://www.youtube.com/watch?v=vHLThT9MqgQ
Kardemommeloven er en god ting.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Jeg tvivler på at mus og tastatur når at uddø inden for en ti-årig periode, med mindre man virkelig for gang i styring med tankens kraft.

Det med at fægte med arme og hænder ud i den blå luft tror jeg ikke holder, da det er ret trættende at stå i længere tid på denne måde.

At styre med en pen er ikke optimalt, dog kan den være fin til skrift, men tror faktisk at tastatur er mindst lige så effektivt.

Pegeplader er derimod indenfor en rivende udvikling og her har apple føretrøjen på. smartphenes gvier også en god erfaring til dette.
Måske pegeplade med skærm på i nær fremtid?

Jeg har set et eksempel på nettet med et tastatur (projekteret på et bord) der gætter hvilke knapper man trykker på, dvs man behøver ikke være særlig præcis. Men så mister man følelsen af at man trykker på noget.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Finn Bjerke skrev:Er Ubuntu mon rustet til de kommende udfordringer ? Jeg er træt at tastatur som inddata of ville da drømme om at bruge en slags kuglepen på papir hvor der var bogstav og talgenkendelse..

Projektere findes der jo allerede masser af, og med en digitizer kan du bruge en kugle pen som både mus og tastatur.

20 år er lang tid, Fri software er 27 år gammelt, Linux fylder 20 i år og Ubuntu er kun 7 år, så jeg tror sagtens det kan lade sig gøre at udvikle sig hvor hen det skal være.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der findes også driver til Kinect så hvis du har lyst til at styre maskinen med hele kroppen er det også muligt.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

jeg så et foredrag om fremtiden hvor en fra google præsenterede hvordan man fra en mobil kunne konnekte sig til skyen og derved kunne betjene en hvilken som helst funktion eller program med stemmen, imponerende
man skulle bare have en browsermaskine faktisk
Når lejligheden byder sig.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

thomasjohansen skrev:...
Jeg har set et eksempel på nettet med et tastatur (projekteret på et bord) der gætter hvilke knapper man trykker på, dvs man behøver ikke være særlig præcis. Men så mister man følelsen af at man trykker på noget.

Hvis det er samme ting vi tænker på, så ledte nogle kammerater til mig efter det tastatur på CeBit 2001 messen, hvor det var helt nyt. De fandt det også, og fortalte os andre om det.

Det lød meget spændende - men også meget gadget-agtigt, og ikke helt så anvendeligt - f.eks. hvad med at skifte tegn på tastaturet - ikke muligt.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis de laver det med sticky shift som på mobiler skulle det kunne lade gøre.
Brugeravatar
Claus M
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Indlæg af Claus M »

Ja - der er vel ikke noget som kan lade sig gøre i OS X eller Windows - som ikke vil kunne lade sig gøre i Ubuntu.

Selvom de styresystemer der er stærkt drevet af kommercielle interesser jo nok - på visse områder - kommer først med nogle ting.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)