Jeg har nu sat evolution op til imap og tænker over fordelene fremfor pop3,
1. Hvad er for og imod argumenterne omkring Imap?
2. Kan jeg få emneordnede under-mapper under indbakken i evolution, når jeg ikke har den mulighed på mine gmail kontis webmail?
IMAP eller POP3 ?
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
IMAP eller POP3 ?
Kardemommeloven er en god ting.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: IMAP eller POP3 ?
Finn Bjerke skrev:Jeg har nu sat evolution op til imap og tænker over fordelene fremfor pop3,
1. Hvad er for og imod argumenterne omkring Imap?
2. Kan jeg få emneordnede under-mapper under indbakken i evolution, når jeg ikke har den mulighed på mine gmail kontis webmail?
imap: der arbejder du på serveren det vil sige at når du sletter en mail, flytter en mail osv så gør du det på serveren og derved sker ændringen i alle dine klienter når de synker til serveren
pop3: der henter du mailen ned fra serveren, og arbejder lokalt med denne. sletter du mailen sker dette kun lokalt, og mailen kan stadig likke på serveren og derved hentes ned fra andre klienter
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Imap synkronisere med serveren og kan have mapper.
Pop3 kan ikke engang markere en mail som læst. Det eneste der skulle tale for den er hvis din klient eller server ikke understøtter andet eller du ikke tør lade dine mails ligge hos din udbyder (og hvorfor bruger du så din udbyder til mails).
Nogle klienter er sat til at slette mails når du henter og der er ingen måde at tilbage føre mailsne til serveren igen (jo imap).
Du kan godt oprette mapper og have et mail filter til at sortere mail i dem automatisk. Jeg syndes dog ikke gmail kontoer virker godt med imap på grund af den særlige måde gmails webmail organisere tingende på.
Pop3 kan ikke engang markere en mail som læst. Det eneste der skulle tale for den er hvis din klient eller server ikke understøtter andet eller du ikke tør lade dine mails ligge hos din udbyder (og hvorfor bruger du så din udbyder til mails).
Nogle klienter er sat til at slette mails når du henter og der er ingen måde at tilbage føre mailsne til serveren igen (jo imap).
Du kan godt oprette mapper og have et mail filter til at sortere mail i dem automatisk. Jeg syndes dog ikke gmail kontoer virker godt med imap på grund af den særlige måde gmails webmail organisere tingende på.
-
Undskyld jeg lige hopper med her.
Jeg har en POP3 konto hos TDC.
Kan den sættes op til IMAP?
Hvis ja - Hvordan?
Jeg har en POP3 konto hos TDC.
Kan den sættes op til IMAP?
Hvis ja - Hvordan?
-
- Admin
Det skal du spørge TDC om, men dengang jeg brugte TDC tilbød de ikke IMAP, det var en af hoved grundende til at jeg skiftede mail udbyder.
-
- IRC nickname: Kriss3d
Jeg vil helt klart fortrække imap. Pop3 er forældet. Netop af de grunde andre har sagt her.
Især det med at hvis din computer crasher er det bye-bye til alle dine mails.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Kriss3d skrev:Jeg vil helt klart fortrække imap. Pop3 er forældet. Netop af de grunde andre har sagt her.
ja jeg kan ikke klare imap mest fordi jeg på maskinen der hjemme gerne vil have ALLE mails, men på telefonen vil jeg kun gemme de interessante og sletter derfor en del i det. på min lille netbook der vil jeg gerne have alle mine arbejdsmails samt andet men er ligeglad med private mails (de må vente til jeg kommer hjem) osv. sletter jeg en mail på telefonen så er den væk for altid også på alle de andre maskiner. det er bare nogo for mig, så ingen imap her
det betyder forøvrigt også at alle mine mails altid ligger på serveren, og derfor kan hentes ned igen hvis man får slettet noget forkert hvilket er ganske rart i forhold til imap
-
- Admin
Du kunne jo nøjes med at køre pop3 på din telefon.
Det burde også kunne lade sig gøre kun at synkronisere de mapper du vil have på de foskærlige maskiner, så du kun synkronisere arbejdes mails på din netbook.
Så vidt jeg kan regne ud skal du sortere alle mails 3 gange sådan som det er sat op nu, og du kan ikke se hvad du har svart på en mail hvis ikke du sider ved den maskine som du sendte svart fra.
Det burde også kunne lade sig gøre kun at synkronisere de mapper du vil have på de foskærlige maskiner, så du kun synkronisere arbejdes mails på din netbook.
Så vidt jeg kan regne ud skal du sortere alle mails 3 gange sådan som det er sat op nu, og du kan ikke se hvad du har svart på en mail hvis ikke du sider ved den maskine som du sendte svart fra.
-
- IRC nickname: Jerrik
- Geografisk sted: Dragør
Jeg har stor glæde af IMAP. Det giver altid samme billede af mine mailboks, uanset om jeg bruger hjemmePCen, telefonen eller bruger en webmail browser på en anden PC.
Samtidig risikerer jeg mindre, da mails ligger på serveren.
Og så er det let, når Ubuntu undergår en opdatering som nyinstallation, eller når jeg en dag skal udskifte min PC.
Samtidig risikerer jeg mindre, da mails ligger på serveren.
Og så er det let, når Ubuntu undergår en opdatering som nyinstallation, eller når jeg en dag skal udskifte min PC.
-
Det lille ord "eller" er vist vigtigt også i denne sammenhæng. Min udbyder melder at enten har jeg pop3 eller også har jeg imap man kan ikke begge dele, jeg tror det er en generel ting men jeg ved det ikke. Gmail er noget irriterende med IMAP.
-
- Admin
Man kan sagtens køre begge dele på en server og have nogle maskiner forbundet via imap og andre med pop3.
-
OKi min udbyder siger det modsatte altså at man ikke kan køre begge dele.
-
- Admin
Det kan jo være et valg de har truffet omkring deres servere, faktum er at jeg kan på min server.