Jeg har fået løst mine problemer. Både med sudoers og at mounte et netværksshare.
Jeg mangler blot den lille ting at da jeg logger ind med bruger fra et Windows AD så vil jeg gerne have de user credentials brugt til brugernavn og password til at mounte usershared.
Min fstab linje ser sådan ud:
//filserver.dk/medarbejderhomedir/$USER /home/likewise-open/$USER\Skrivebord/testtest smbfs username=$USER,password=$PASSWD
Af en eller anden grund vil den ikke mounte mappen på skrivebordet.
Det skulle ellers gerne være sådan at hvergang en elev logger på computeren vil den tage brugerens navn og password og bruge dem til også at forbinde til det share.
Men hvis jeg køre den kommando her med sudo direkte så bliver jeg afkrævet password. Burde passwordet ikke ligge i den globale $PASSWD variabel ?
EDIT: Jeg har lige fundet ud af at når man logger ind med en domainuser så er ens usernavn <domainnavn>\<domainbrugernavn>
Det er jo lidt uheldigt da den jo kun skal parse <domainbrugernavn>
Men det kan vel egentligt være derfor at den ikke vil mounte mit drev automatisk.. Altså at den bruger både et forkert brugernavn når den jo har tilføjet domainnavnet først. Hvordan fjerner man det så den kun reelt bruge ens rigtige login navn ?
Mounte i fstab med user credentials
-
- IRC nickname: Kriss3d
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Mounte i fstab med user credentials
sudo er en administrations kommando og kræver der for administration, har man adgang til sudo kan man gøre ALT på computeren.
Jeg vil forslå noget bruger mount i stedet for, event med gvfs.
Jeg vil forslå noget bruger mount i stedet for, event med gvfs.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Kriss3d skrev:Jeg har fået løst mine problemer. Både med sudoers og at mounte et netværksshare.
Jeg mangler blot den lille ting at da jeg logger ind med bruger fra et Windows AD så vil jeg gerne have de user credentials brugt til brugernavn og password til at mounte usershared.
Min fstab linje ser sådan ud:
//filserver.dk/medarbejderhomedir/$USER /home/likewise-open/$USER\Skrivebord/testtest smbfs username=$USER,password=$PASSWD
Af en eller anden grund vil den ikke mounte mappen på skrivebordet.
Det skulle ellers gerne være sådan at hvergang en elev logger på computeren vil den tage brugerens navn og password og bruge dem til også at forbinde til det share.
Men hvis jeg køre den kommando her med sudo direkte så bliver jeg afkrævet password. Burde passwordet ikke ligge i den globale $PASSWD variabel ?
EDIT: Jeg har lige fundet ud af at når man logger ind med en domainuser så er ens usernavn <domainnavn>\<domainbrugernavn>
Det er jo lidt uheldigt da den jo kun skal parse <domainbrugernavn>
Men det kan vel egentligt være derfor at den ikke vil mounte mit drev automatisk.. Altså at den bruger både et forkert brugernavn når den jo har tilføjet domainnavnet først. Hvordan fjerner man det så den kun reelt bruge ens rigtige login navn ?
/etc/fstab kører ikke bash, så $USER, og $PASSWD virker ikke - som ajenbo skriver, så brug user mounting, FUSE hedder det vist
(det skal installeres først - og du må selv sætte dig ind i det)
Der er også Likewise Open, som måske er noget for dig: https://help.ubuntu.com/community/LikewiseOpen
Likewise Open provides a complete authentication solution allowing *nix systems to be fully integrated into Active Directory environments. Created by Likewise Software to make Linux and Unix systems first class citizens on Windows networks, likewise-open will authenticate both Ubuntu Desktop Edition and Ubuntu Server Edition machines.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: Kriss3d
Hvis $USER og $PASSWD ikke virker har jeg svært ved at se hvordan pokker jeg så skal få serveren til at finde ud af hvem jeg er. Likewise-open er det jeg bruger for at forbinde til domainet allerede.
Jeg laver denne kommando som et script for at prøve den:
Første problem er at $USER variablen kalder mig domaine\mitnavn istedet for mitnavn
Derfor vil den jo reelt forsøge at kalde en forkert mappe med en bruger der ikke eksistere.
Det lader heller ikke til at den vil tillade hvis jeg tilføjer til kommandolinjen
Hvad gør jeg galt ? jeg skal blot have den til at smide mit brugernavn (mitnavn. IKKE domaine\mitnavn) samt password til serveren så jeg kan få mountet mit privatdrev. Jeg kan da umuligt være den første der har behov for dette.
Jeg har prøvet at køre en username=${USERNAME:8},password=$PASSWD for at fjerne domain navnet så den kun parser brugernavnet. Det burde virke. Det virker ihvertfald med echo ${USERNAME:8}
Men jeg tror det er forkert password den smider videre for jeg får mount error 13 permission denied.
Jeg laver denne kommando som et script for at prøve den:
Kode: Vælg alt
sudo mount -t cifs //filserverfil001.domaine.dk/medarbejderhomedir/mitnavn /home/kts.dk/mitnavn/Skrivebord/Privatdrev -o username=mitnavn@domaine.dk
Første problem er at $USER variablen kalder mig domaine\mitnavn istedet for mitnavn
Derfor vil den jo reelt forsøge at kalde en forkert mappe med en bruger der ikke eksistere.
Det lader heller ikke til at den vil tillade hvis jeg tilføjer
,password=$PASSWD
Hvad gør jeg galt ? jeg skal blot have den til at smide mit brugernavn (mitnavn. IKKE domaine\mitnavn) samt password til serveren så jeg kan få mountet mit privatdrev. Jeg kan da umuligt være den første der har behov for dette.
Jeg har prøvet at køre en username=${USERNAME:8},password=$PASSWD for at fjerne domain navnet så den kun parser brugernavnet. Det burde virke. Det virker ihvertfald med echo ${USERNAME:8}
Men jeg tror det er forkert password den smider videre for jeg får mount error 13 permission denied.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
fstab er beregnet til faste monteringer for systemet under boot, ikke individuelle monteringer for hver bruger ved logind, der for kan du ikke give den variabler fra en bruger der ikke engang er tæt på at være logget ind endnu. Det svare til at forsøge at bruge en betonstøber til at lave en hæve sænke bord.
Kommandoer der kræver sudo, som mount gør, er kun beregnet til brug af system administratoren til at ændre systemet, så det er ikke det rigtige værktøj til at montere en bruger mappe fra et netværk. At skulle gøre alle elever til system administrator er tydeligvis den forkert vej at gå, alle vil få adgang til hind andens filer og indstillinger og kunne ændre hele systemet på computeren. Det ville svare til at give alle elever A nøglen for at de kunne få en et aflåst skab til deres jakker.
Du skal bruge et bruger værktøj i stedet. Her vil jeg igen igen igen forslå dig at bruge gvfs, fusesmb, smbnetfs eller noget liggende.
Du er helt sikkert ikke den første der har gang i det her, men her på forummet er der mest erfaring med at sætte computere op til privat forbrug så du er nok bedre tjent med folk der lever af at sætte Linux op på støre netværk, prøv eventuelt http://osl.dk/om-osl/kontakt.html eller kontakt en af deres medlemmer direkte http://osl.dk/om-osl/medlemmer/medlemmer.html
Kommandoer der kræver sudo, som mount gør, er kun beregnet til brug af system administratoren til at ændre systemet, så det er ikke det rigtige værktøj til at montere en bruger mappe fra et netværk. At skulle gøre alle elever til system administrator er tydeligvis den forkert vej at gå, alle vil få adgang til hind andens filer og indstillinger og kunne ændre hele systemet på computeren. Det ville svare til at give alle elever A nøglen for at de kunne få en et aflåst skab til deres jakker.
Du skal bruge et bruger værktøj i stedet. Her vil jeg igen igen igen forslå dig at bruge gvfs, fusesmb, smbnetfs eller noget liggende.
Du er helt sikkert ikke den første der har gang i det her, men her på forummet er der mest erfaring med at sætte computere op til privat forbrug så du er nok bedre tjent med folk der lever af at sætte Linux op på støre netværk, prøv eventuelt http://osl.dk/om-osl/kontakt.html eller kontakt en af deres medlemmer direkte http://osl.dk/om-osl/medlemmer/medlemmer.html
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Jeg har lige søgt på google med søgeteksten:
Her finder jeg: https://help.ubuntu.com/community/ActiveDirectoryHowto, som leder mig frem til:
Centrify DicrectControl, som jeg synes ser lovende ud - selv om jeg gætter, for jeg ikke ved noget om AD, men bare prøver at hjælpe:
https://help.ubuntu.com/community/DirectControl
Der står i indledningen om Centrify DirectControl:
Jeg gætter at det måske er noget du kan bruge, og som der står så sælges der også support. Det kan du vælge at bruge, hvis det er den rigtige løsning til dig.
Held og lykke med det.
/Lars
ubuntu active directory
Her finder jeg: https://help.ubuntu.com/community/ActiveDirectoryHowto, som leder mig frem til:
Centrify DicrectControl, som jeg synes ser lovende ud - selv om jeg gætter, for jeg ikke ved noget om AD, men bare prøver at hjælpe:
https://help.ubuntu.com/community/DirectControl
Der står i indledningen om Centrify DirectControl:
Centrify DirectControl Express can quickly and easily join an Ubuntu server or desktop to Active Directory and supports authentication using your Active Directory username and password or SSO using Kerberos. The same software package can be used in Express mode or can be upgraded to a supported version without reinstalling the package.
Jeg gætter at det måske er noget du kan bruge, og som der står så sælges der også support. Det kan du vælge at bruge, hvis det er den rigtige løsning til dig.
Held og lykke med det.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags