MEDION WIFI Disabled

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
vovsen99

MEDION WIFI Disabled

Indlæg af vovsen99 »

Jeg er meget nybegynder på Ubuntu, men har læst noget hist og her.
Windows trækker ikke mere da det er lukket og med forsatsrude. :)

Min Ubuntu er totalt opdateret med 10.10 og kører langt bedre end W.
Dog er den nødt til at være i snor, da jeg ikke kan dressere dyret.

sudo lshw -C network giver følgende melding:
*-network
description: Ethernet interface
product: VT6105/VT6106S [Rhine-III]
vendor: VIA Technologies, Inc.
physical id: 6
bus info: pci@0000:03:06.0
logical name: eth0
version: 8b
serial: 00:11:09:a3:39:e9
size: 100MB/s
capacity: 100MB/s
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=via-rhine driverversion=1.4.3 duplex=full ip=192.168.1.10 latency=32 link=yes maxlatency=8 mingnt=3 multicast=yes port=MII speed=100MB/s
resources: irq:18 ioport:d300(size=256) memory:d8003000-d80030ff
*-network DISABLED
description: Wireless interface
physical id: 1
bus info: usb@1:8.1
logical name: wlan0
serial: 00:11:09:51:95:56
capabilities: ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=rt2500usb driverversion=2.6.35-28-generic-pae firmware=N/A link=no multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg
Så vidt jeg kan tolke informationen så er problemet nok, at det trådløse interface er DISABLED
Startede klodsen op med W var den trådløse netfunktion aktiv.
Der er ingen kontakter eller andet jeg kan benytte til at tænde for noget.
Maskinen er en ældre Medion Klods.

Samtidig er Network-ikonet forsvundet i højre topmenulinie, og den kan ikke genfindes med høreklik og valg. Tilføjmenuen indeholder ikke noget med netværk.

Jeg kan via System-menuen finde frem til den trådløse del, men hvad jeg skal gøre ???? Der er noget med en IP-adresse der siger 0.0.0.0 hvilket måske er fordi der ikke er lavet forbindelse til DHCP-serverdelen i routeren.
(teknikken her er noget jeg kan huske noget om sådan cirka - dt er nok en 6-7 år siden jeg havde gang i den side af sagen. Nu er man Pensionist med stort F. :lol:

Er der mon håb om at den kan slippe for at være i snor?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: MEDION WIFI Disabled

Indlæg af AJenbo »

Netværksikonet er en del af det klods der heder Statusfelt.

Er dit trådløse netkort sådan et man stikker i USB porten?

Prøv at højerklike på netværks ikonet og sikre dig at trådløs er aktiveret, venstreklik der efter og vælg dit netværk, så skulle du gerne blive forbundet til det trådløse netværk.

Prøv at køre følgende kommando i terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo rfkill list
vovsen99

Indlæg af vovsen99 »

AJenbo skrev:Netværksikonet er en del af det klods der heder Statusfelt.
Sådan et er der ikke (og som jeg kan få øje på)

Er dit trådløse netkort sådan et man stikker i USB porten?
Nej det er indbygget i computeren, men har vist et kabel ned til motherboardet (det er nok en USB-port)

Prøv at højerklike på netværks ikonet og sikre dig at trådløs er aktiveret, venstreklik der efter og vælg dit netværk, så skulle du gerne blive forbundet til det trådløse netværk.
Er der en anden måde man kan få fat i funktionen.
Fra den gang netværksikonet var der kan jeg sådan nogenlunde huske at der var noget der mindede om dét du foreslår - det var sammen med det kablede netværkskort, men dengang var det ikke muligt at få aktiveret det trådløse - sådan bare, og så forsvandt ikonet af en eller anden grund.
Jeg skal lige nævne, at jeg nu arbejder på en 10.10 Ubuntu, som er nyinstalleret, men jeg har beholdt min gamle /Home, som indeholder en masse data, som jo blander sig med den nye installation.
[Jeg vil jo gerne beholde min Postkasse og nogle få andre data, som browserens bogmærker og ikoner og genveje på skrivebordet. ]
Alt det vigtige, som dokumenter m.m., ligger gemt på en separat partition, hvor de er i "sikkerhed" :)

Prøv at køre følgende kommando i terminalen:
sudo rfkill list

e@A:~$ sudo rfkill list
0: hci0: Bluetooth
Soft blocked: no
Hard blocked: no
1: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: yes

Den sidste info med 'Hard blocked: yes' er mærkelig, da der ikke er nogen kontakter i systemet og WiFi-enheden bare virkede under W uden forsøg på at betjene en switch.
Nå men hvis systemet "insisterer" på at sådan er det bare bare, så skal den bare gå i snor! :D
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

vovsen99 skrev:
AJenbo skrev:Netværksikonet er en del af det klods der heder Statusfelt.
Sådan et er der ikke (og som jeg kan få øje på

Sikre dig at network-manager-gnome er installeret. Højerklik på panelt i toppen og vælg tilføj til panel, skriv "statusfelt" og tryk tilføj.

Prøv:

sudo rfkill unblock all

Se også efter i BIOS

P.s.
Det lyder faktisk som om det er en bruger indstilling der driller dig, prøv lige at vælge Gæstesession fra session menuen øverst til højre.
vovsen99

Indlæg af vovsen99 »

Hej igen.
Tschak skal du have sjikke noet .

Nå, men jeg prøvede den med gæstesessionen - dér kom netværksikonen frem i første forsøg, men nu er den også væk dér.

Jeg har tjekket BIOS op og fandt noget med en BOOTROM som jeg aktiverede - det gav nogle anstrengte forsøg på at finde noget DHCP, men da jeg kom tilbage noget efter stod UBUNTU klar til brug. Nu var der til gengæld overhovedet ikke nogen netværksforbindelse - heller ikke via snoren.

Jeg har via et eller andet set at der står noget med en IP-adresse 127,0,0,0, hvilket vist svarer til at snakke direkte i eget øre.

Jeg har derfor måttet starte en anden computer op, der i øvrigt også kører Ubuntu (trådløst), men skærmen er mit TV. ;-)

Jeg har slagside (hælder) til at det måske var en idé hvis jeg fik gemt min post og bogmærkerne samt Skrivebordets indhold - Det er kun dét der er vigtigt, da resten ligger på en separat partition, og at jeg så lavede en Total reinstallation uden de styrende detaljer fra min /home partition.
Kan det lade sig gøre?
Er det så monstro ikke nemmere at bearbejde problemerne, når de ikke er blandet med rester af mine mærkværdige handlinger :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok så er det klart dine bruger indstillinger, det skulle virke hvis du nulstiller dine paneler:

rm -r ~/.gconf/apps/panel
killall gnome-panel

Er den stadig det samme så log lige ud og ind igen.

Bootrom betyder at computeren vil forsøge at finde en server på dit netværk hvor den kan starte et styresystem fra. Da du ikke har en sådan server betyder det bare en meget langsom opstart og en risiko for at nogen overtager din computer når du starter den på deres netværk.
vovsen99

Indlæg af vovsen99 »

:( Hmm Så er det hele væk og intet virker - ingen netværk hverken Wifi eller Ethernet
.
Skrivebordet er ryddet
Postkassen er nede = ingen postkonfiguration
Ingen ikon til netværk

Hvad gør jeg så?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvad har du gjort?
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

Uff. Kan du se dit trådløse net når du booter med en livecd? Hvilken model er din Medion maskine? Har du undersøgt (googlet: 'medion xyz ubuntu') din PC inden du startede med at installere?
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
vovsen99

Indlæg af vovsen99 »

AJenbo skrev:Hvad har du gjort?

Været i BIOS og fjernet BOOT ROM pinden igen.
Startede Terminalvinduet op og indtastede først den ene og så den anden linie efterfulgt af Cr.
rm -r ~/.gconf/apps/panel
killall gnome-panel

Ref. 42.
Kan du se dit trådløse net når du booter med en livecd? Nej

Hvilken model er din Medion maskine?
PC MT6 eller MED MT 316 med et serienr. 1183010040671
Det er en Pentium 4 makine 3,40 GHz dual core mediemaskine der nu har en del år på bagen med 2 GB ram
Den kører 10.10 2.6.35-28-generic-pae Gnome 2.32.0

Har du undersøgt (googlet: 'medion xyz ubuntu') din PC inden du startede med at installere?
Nej, det har jeg ikke,.for det er jo en Desktop model.

/dev/sda7 har en mappe / ext4 på 14,4 GB hvoraf der er brugt 4 GB
/dev/sda8 er swap på 4 GB
/dev/sda9 er /home på 43,3 GB hvor der er brugt 181,8 MB

Den dualbooter med en W7 som aldrig har kørt efter installationen, andet end at den bootede op og kørte med netkortet WiFi..
Den leverede W var XP Home..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når du køre fra live cd får du så en wifi drive under system administration hardware drivers?
Claus Henriksen
Forfatter

Jeg har lave noget googling og fundet dette hollandske bidrag (hurra for chromes 'vi du oversætte dette' knap)
http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/geen-draadloos-internet-na-installatie-ubuntu-10-04/?wap2

Manden har haft samme opførsel - godtnok på 10.04 - og fandt ud af at han kunne bruge windows driveren for wireless kortet og ndsiwrapper til at fixe det.

Fejlen med at din wireless ikke virker er vist også på Launchpad: https://answers.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-nettool/+question/121084 - her anbefaler de at køre ubuntu 9.04, for den har virket.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Desværre er der ikke længere support til 9.04 så i andre henseender er det ikke en gode ide at køre det.
Claus Henriksen
Forfatter

AJenbo skrev:Desværre er der ikke længere support til 9.04 så i andre henseender er det ikke en gode ide at køre det.

Jeg ville nok også forsøge ndiswrapper vejen. Men ellers er der ikke noget katastrofalt i, at man kan blive nødt til at bruge 'gamle' releases til gammelt hardware.
vovsen99

Indlæg af vovsen99 »

Så tager jeg den lige, så jeg kan følge med. ;)

Jeg skal lige infoe om at jeg lavede en kopi af mit 'skrivebord' og jeg har vist nok en noget ældre backup af posten liggende et eller andet sted på computeren. Hvis altså og det kan bringes ind i systemet igen.

Jeg har nu prøvet live CDen, og dér kan jeg få kontakt til nettet via 'snoren' men der er ikke noget WiFi selv om radarikonet kommer op når RJ45en fjernes.

Jeg kan se den lange "skærm" fra Holland på mit fjernsyn (ikke for godt) så jeg ville gerne have forbindelse til data noget mere direkte - gå på nettet via ethernet netværkskortet, så jeg har data lige foran mig.
Jeg kan godt læse det nogenlunde korrekt - har lidt på fornemmelsen hvad der skal stå.
.

Spørgsmålet er, om der er noget at hente fra posten i den gamle installation, eller om dét system er så crashed at det er bedre at starte en HELT NY 10.10 installation med sidste opdateringer og så formattere mit /home-drev, så systemet ikke kan genbruge tidligere fejlkoblinger m.m.

Hvad synes I der skal gøres? Jeg kan måske også hente postkassen (sådan nogenlunde) fra den anden computer jeg kører på - også 10.10). Det er bare så nyt for mig med Ubuntu, at jeg "ryster en anelse på hånden" :)