installation af ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Helge Madsen
Geografisk sted: Odense V

installation af ubuntu

Indlæg af Helge Madsen »

Hej

Jeg forsøger at installere Ubuntu, jeg har downloaded både 10.04 og 10.10, jeg har prøvet at installere den på en tom harddisk, det lykkedes ikke, jeg har prøvet under Win 98, det lykkedes ikke, jeg har prøvet under 2000, det virkede heller ikke, jeg vil gerne kunne installere Ubuntu på en tom disk. Hvordan gør jeg det, er der en bootdisk til ubuntu, det er der til Mandrake og Red Hat. Hvordan får jeg Ubuntu installeret på en tom disk. Jeg har brændt dem ud på cd men det virker ikke når jeg booter fra cden.
Senest rettet af Helge Madsen 22. mar 2011, 18:20, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: installation af ubuntu

Indlæg af Christian.Arvai »

Hej og velkommen til forum :)

Der er en "bootdisk" til Ubuntu, det kaldes også for en "Livecd", hvor du både kan køre Ubuntu uden at installere, og bruge cd'en til en rigtig install.

Jeg har fundet lidt guides frem som kan hjælpe dig videre, lige fra at hente isofilen og brænde den, og frem til efter install.
Brænding og diskkontrol (md5 hash kontrol) af Ubuntu cd´en.
Ubuntu installations guide
Ubuntu - Trin for trin guide
Ubuntu FAQ (Ofte stillede spørgsmål)

PS : Du bør nok lige rediger dit indlæg så din mailadd. ikke er med - du risikere at den bliver opfanget og din mailkonto spammes.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Helge Madsen

Indlæg af Helge Madsen »

Det har jeg prøvet, at læse de vejledninger, når jeg booter fra cd rom på en tom disk, får jeg beskeden press any key to reboot. Andet sker der ikke

Hilsen Helge
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Så har du enten brænt cd'en forkert (ligger iso filen på cd'en når du åbner den er der forkert) eller ikke sat computeren til at boote fra dit cd drev.

Hvis du kun har Windows 2000 kan du bruge Free-Easy-CD-DVD-Burner til at brænde iso filen som en cd.

Kan din computer, ikke boote fra cd eller usb (så må den godt nok være gammel og måske skulle du køre en let vægts udgave som Lubuntu) så må du lige skrive og så finder vi lige ud af at lave en floppy boot disk der så kan boote videre til cd'en.
Helge Madsen

Indlæg af Helge Madsen »

Hej Ajenbo

Jeg har udpakket iso filen og brændt den ud med Nero, computeren er sat op til at boote fra cd rom, jeg får en slags promt hvor der står grub, jeg trykker på tab og får en mase kommandoer frem som ikke er adskilt så det er lidt svært at vide hvilken ord kombination der skal bruges, jeg har prøvet flere, bla. install, så får jeg meddelelsen error: no such partition.

Jeg har flere programmer og flere computere, jeg har mit eget lille netwærk på 6 stk. Jeg kører fra 98 til XP afhængig af størrelsen på computeren, den jeg vil installere Ubuntu på er en af de små den er kun på 266 MhZ, med 4 Gb harddisk, er det det der er problemet?. Ellers så må jeg prøve en af de større. Jeg har en 333Mhz også med 4 Gb harddisk, ellers må jeg bruge 1,4 Ghz en men den kører Xp og mangler Ram det gør de andre også, der mangler finanser til at opgradere på nuværende. De fleste af pc'erne har jeg fået foræret af venner og familie enten fordi de skiftede til noget større eller fordi den var gået ned. Jeg hygger mig med at få dem op at køre igen en slags hobby. Men min søster kører ubuntu som hun har fået af sin søn den skal op at køre internet på et tidspunkt så jeg skal have lært Ubuntu at kende, jeg har ikke problemer med at installere Linux Mandrake eller Red Hat da der følger en boot diskette med de kan sagtens køre på den lille PC.

Håber du kan hjælpe

Hilsen Helge Madsen

Ps. du kan se mig på min hjemmeside, navnet er i et ord
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Helge Madsen skrev:Hej Ajenbo

Jeg har udpakket iso filen og brændt den ud med Nero, computeren er sat op til at boote fra cd rom, jeg får en slags promt hvor der står grub, jeg trykker på tab og får en mase kommandoer frem som ikke er adskilt så det er lidt svært at vide hvilken ord kombination der skal bruges, jeg har prøvet flere, bla. install, så får jeg meddelelsen error: no such partition.

Jeg har flere programmer og flere computere, jeg har mit eget lille netwærk på 6 stk. Jeg kører fra 98 til XP afhængig af størrelsen på computeren, den jeg vil installere Ubuntu på er en af de små den er kun på 266 MhZ, med 4 Gb harddisk, er det det der er problemet?. Ellers så må jeg prøve en af de større. Jeg har en 333Mhz også med 4 Gb harddisk, ellers må jeg bruge 1,4 Ghz en men den kører Xp og mangler Ram det gør de andre også, der mangler finanser til at opgradere på nuværende. De fleste af pc'erne har jeg fået foræret af venner og familie enten fordi de skiftede til noget større eller fordi den var gået ned. Jeg hygger mig med at få dem op at køre igen en slags hobby. Men min søster kører ubuntu som hun har fået af sin søn den skal op at køre internet på et tidspunkt så jeg skal have lært Ubuntu at kende, jeg har ikke problemer med at installere Linux Mandrake eller Red Hat da der følger en boot diskette med de kan sagtens køre på den lille PC.

Håber du kan hjælpe

Hilsen Helge Madsen

Ps. du kan se mig på min hjemmeside, navnet er i et ord
så er det derfor det ikke virker... du skal ikke pakke filen ud først.
du skal i dit brændeprogram brænde disken som et image med isofilen på. hvad det hedder i nero på dansk ved jeg ikke på engelsk sikkert noget i stil med write image to disk
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

den jeg vil installere Ubuntu på er en af de små den er kun på 266 MhZ, med 4 Gb harddisk, er det det der er problemet?

Det er alt for lidt, men du kan prøve med lubuntu eller xubuntu, de kan begge køres på lave specs.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er nok en rigtig god ide at skifte til Linux på dine maskiner der køre win98, det er efterhånden meget lang tid siden Microsoft stoppede med at komme med sikkerheds opdateringer.

Som soundpartner siger så er problemet at du pakker filerne ud manuelt, iso filen indeholder også boot kode som ikke er som en fil på cd'en men en del af filsystemet, der for vil det ikke virke hvis ikke du fordre brænder programmet med selve iso filen. Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at Red Hat og Mandrak har en boot disk, er det en floppy disk, eller er det fordi du har fået en fysisk cd hvor tingende var lavet korrekt?

CPU er der som sådan ikke noget teknisk krav til, det skal dog være en Pentium Pro/2 som minimum, men det er forslået at man har mindst 1Ghz for at få en god oplevelse.
Der er dog et krav om 256MB ram for at kunne køre selve Ubuntu, men den grafiske installation, som ligger på standard iso'en, kræver 512MB. Har du ikke 512MB ram skal du bruge den tekstbaseret installations cd som du finder her:
http://cdimage.ubuntu.com/daily/current/natty-alternate-i386.iso
De 4GB harddiske er også et problem da Ubuntu kræver 5GB som minimum. Jeg finder jævnligt computere i storskrald med både stærkere processor og mere ram en det du nævner her, så måske var det en ide at se om der står en opgradering og venter på dig. Hvis du vil kan jeg også sendDu skal nok regne med at der vil være brug for lidt opsætning af hardwaret med så gamle systemer, nok særlige dig noget ekstra ram med posten for fragt prisen.

Lubuntu eller Xubuntu er nok det rigtige valg for dine langsomme computer, det kræver kun 192MB ram for installationen og kan køre på så lidt som 128MB ram og tager kun 2GB harddisk plads.
(tallene er fra Xubuntu, Lubuntu kræver sandsynligvis lidt mindre)
Du kan hente Xubuntu her:
http://ftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/ubuntu-cdimage/xubuntu/releases/maverick/release/xubuntu-10.10-desktop-i386.iso
Har du kun 128MB ram kan du hente Xubuntu tekst installation her:
http://ftp.tu-chemnitz.de/pub/linux/ubuntu-cdimage/xubuntu/releases/maverick/release/xubuntu-10.10-alternate-i386.iso

Lubuntu finder du her:
http://people.ubuntu.com/~gilir/lubuntu-10.10.iso