På min laptop har jeg en 320 GB harddisk som er delt op således her:
34GB ---> /
200GB ---> /home
60GB ---> /vbox
4GB ---> swap
vbox partitionen bruges til som virtuel harddisk i virtualbox, til de få programmer fra windåse jeg ikke helt kan undvære, samt til de pc-spil som ikke vil køre i Wine men sagtens kan køre i Vbox.
Min tanke var at krympe Vbox partitionen til 30 eller 40GB og lave en ny partition på 20 eller 30GB til Wine (overvejer også mindre plads til både Vbox og Wine og samtidig udvide home), men da Wine's mappe normalt ligger som en skjult mappe under home, hvordan flytter jeg den så over på sin egen partition så programmet stadig virker uden at oprette en ny under home?
Wine på seperat partition?
-
- Geografisk sted: Albertslund
Wine på seperat partition?
Hilsen Kenny
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Wine på seperat partition?
Det aller nemmeste ville måske vare at mounte den nye parition som din wine mappe lige som du mounter din home partition.
-
Det må jeg afprøve, men det kommer nok til at vente lidt, for jeg fandt ud af at det vidst ikke kan lade sig gøre at krympe en virtuel harddisk i Vbox, så jeg skal først finde en dag hvor jeg har tid til at oprette en ny med en frisk installation af xp.
Hilsen Kenny
-
- Admin
Det her ligner starten på en måde til at krympe en VirtualBox disk:
http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=4748
I yderste instans burde dette virke:
1: Mount den virtuelle disk, krymp partitionen med ntfsresize, opret en ny og mindre, dd den lille partition over på den lille disk.
2: Start en installation af windows på en ny og mindre disk. Mount begge diske og kopier ALT data fra den store til den lille.
http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=4748
I yderste instans burde dette virke:
1: Mount den virtuelle disk, krymp partitionen med ntfsresize, opret en ny og mindre, dd den lille partition over på den lille disk.
2: Start en installation af windows på en ny og mindre disk. Mount begge diske og kopier ALT data fra den store til den lille.
-
- Geografisk sted: Vejle
Rattus Norvegicus skrev:Min tanke var at krympe Vbox partitionen til 30 eller 40GB og lave en ny partition på 20 eller 30GB til Wine (overvejer også mindre plads til både Vbox og Wine og samtidig udvide home), men da Wine's mappe normalt ligger som en skjult mappe under home, hvordan flytter jeg den så over på sin egen partition så programmet stadig virker uden at oprette en ny under home?
Det er kun nødvendigt at lave om på vbox partitonens størrelse, hvis du har lavet harddisken under vbox som fast størrelse. Hvis du har lavet den som dynamisk størrelse og det gør den som default, når du opretter harddisken første gang, bruger den kun hvad du fylder den op med. Jeg har en harddisk i Vbox til Windows på 20 GB, men når jeg checker i hjemmemappe>>.Virtualbox>>HardDisks, Kan jeg se at den reelle størrelse er 14 GB. Derfor vil en harddisk på 40 GB ikke nødvendigvis fylde mere end en på 20 GB, det afhænger mere af meget du fylder på.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Jeg har valgt fast størrelse.
Nu har jeg kigget på linket AJenbo gav mig, men synes ikke jeg fik så meget ud af det, desværre, og jeg kan ikke helt greje hvordan jeg får mounted vdi'en?
Nu har jeg kigget på linket AJenbo gav mig, men synes ikke jeg fik så meget ud af det, desværre, og jeg kan ikke helt greje hvordan jeg får mounted vdi'en?
Hilsen Kenny
-
- Admin
Det ville nok være bedst at spørge inde på VirutalBox forummet.
-
- Geografisk sted: Vejle
Rattus Norvegicus skrev:Det må jeg afprøve, men det kommer nok til at vente lidt, for jeg fandt ud af at det vidst ikke kan lade sig gøre at krympe en virtuel harddisk i Vbox, så jeg skal først finde en dag hvor jeg har tid til at oprette en ny med en frisk installation af xp.
http://www.my-guides.net/en/content/view/122/26/
Her er et link der viser en rimlig enkel måde at krympe din .vdi harddisk, ved at bruge gparted til at lave en kopi af den gamle. Det virker ganske oversigteligt efter at læst gennem den, men har ikke testet det selv. Det fine ved det er at du stryger ikke den gamle .vdi før du er sikker på at det fungerer. Det er måske en god ide at tage backup af alle vigtige data inde i windows. En anden god ting er at du kan vælge at få en dynamisk størrelse hvis du følger hans fremgangsmåde.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Rattus Norvegicus skrev:På min laptop har jeg en 320 GB harddisk som er delt op således her:
34GB ---> /
200GB ---> /home
60GB ---> /vbox
4GB ---> swap
Jeg ved godt at tråden er gammel, men... Pas på med at lave for mange partitioner på en lille disk (320GB _er_ en lille disk). Du ender med at alle dine partitioner løber tør for plads.
Hold partitionerne så store som muligt og strukturér dit brug vha. symbolske links. Programmerne kan ikke se forskel og du bibeholder store, sammenhængende dataområder frie (den frie plads fragmenteres uhyggeligt meget, når den er fastlåst i partitioner). Udnyt at det er et Unix-like OS.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jesper Poulsen
Linux User #316493
-
Toddvarg skrev:Rattus Norvegicus skrev:Det må jeg afprøve, men det kommer nok til at vente lidt, for jeg fandt ud af at det vidst ikke kan lade sig gøre at krympe en virtuel harddisk i Vbox, så jeg skal først finde en dag hvor jeg har tid til at oprette en ny med en frisk installation af xp.
http://www.my-guides.net/en/content/view/122/26/
Her er et link der viser en rimlig enkel måde at krympe din .vdi harddisk, ved at bruge gparted til at lave en kopi af den gamle. Det virker ganske oversigteligt efter at læst gennem den, men har ikke testet det selv. Det fine ved det er at du stryger ikke den gamle .vdi før du er sikker på at det fungerer. Det er måske en god ide at tage backup af alle vigtige data inde i windows. En anden god ting er at du kan vælge at få en dynamisk størrelse hvis du følger hans fremgangsmåde.
Jeg forsøgte at bruge den guide du linkede til, men gparted kom konstant med fejlmelding da jeg ville kopiere eller resize, så jeg endte med at slette hele den virtuelle harddisk og dermed også den virtualiserede XP.
Og jeg har nu lavet 2 partitioner til hhv. vbox og wine på hver 30gb, og kopieret hele indholdet fra .wine til wine-partitionen og oprettet en henvisning til den gamle .wine mappe, og alt ser ud til at fungere fint.
Men... ja der er desværre et men...
Når jeg kigger i min home mappe er der kun 5gb ledig plads tilbage, men i gparted står der at der er 15gb tilbage, og wine-partitionen er fyldt med netop de manglende 10gb.
Det er jo noget misvisende at home mappen medregner den brugte plads fra wine-partitionen, så er der en måde at undgå dette?
Hilsen Kenny
-
- Admin
hvordan mountede du wine mappen og tømte du den gamle mappe først?
-
Jeg tilføjede den nye wine partition i /etc/fstab og rebootede, og den gamle wine mappe i home slettede jeg helt og tømte herefter papirkurven.
Hilsen Kenny