Webserver indstallision
-
- IRC nickname: ZeroPoint
Webserver indstallision
Hey alle.
Jeg er ny på dette forum jeg undskylder meget vis mit indlæg er blevet lagt forkert.
Jeg er næsten lige begynt at bruge Ubuntu 10.10 Server Edition som skal bruges til at køre webserver så jeg kender ikke så meget til det hele inu xD
jeg har kigget lidt rundt på nettet og youtube om hvorfor nogle commander jeg skal bruge til at installer det jeg kunne godt tænke mig at bruge
disse programmer her
-Apache2
-Mysql-server
-Phpmyadmin
hved ikke om der mangler nogle flere programmer
Jeg har set nogle bruge disse commander
1. sudo apt-get install apache2 php5 mysql-server phpmyadmin
2. sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server libapache2-mod-auth-mysql php5-mysql phpmyadmin
hved ikke hvad for en der er bedst eller måske i kunne komme med et forslag ? (:
Håber at der er en/flere der har lyst til at hjælpe mig frem
PS. undskyld der ikke er sat . og , det er jeg ikke så god til :S
Tak på forhånd
Jeg er ny på dette forum jeg undskylder meget vis mit indlæg er blevet lagt forkert.
Jeg er næsten lige begynt at bruge Ubuntu 10.10 Server Edition som skal bruges til at køre webserver så jeg kender ikke så meget til det hele inu xD
jeg har kigget lidt rundt på nettet og youtube om hvorfor nogle commander jeg skal bruge til at installer det jeg kunne godt tænke mig at bruge
disse programmer her
-Apache2
-Mysql-server
-Phpmyadmin
hved ikke om der mangler nogle flere programmer
Jeg har set nogle bruge disse commander
1. sudo apt-get install apache2 php5 mysql-server phpmyadmin
2. sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server libapache2-mod-auth-mysql php5-mysql phpmyadmin
hved ikke hvad for en der er bedst eller måske i kunne komme med et forslag ? (:
Håber at der er en/flere der har lyst til at hjælpe mig frem
PS. undskyld der ikke er sat . og , det er jeg ikke så god til :S
Tak på forhånd
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Webserver indstallision
Hej ZeroPoint og velkommen til forummet
Der er lidt meget luft i dit indlæg ellers syndes jeg det er helt ok.
Installations kommandoen er
Den vil så installere alle de pakker du skriver der efter. Begge de kommandoer du har fundet installere apache2, php5, mysql-server og phpmyadmin, den anden er bare lidt mere specefik om hvilket tilføjelser der også skal installeres, de fleste af dem vil dog blive installeret automatisk da Ubuntu selv løser afhængiheder. Der er ikke noget galt i at installere enkelt pakker for sig så det første kommando kunne også skrives som.
Eller du kunne køre den første kommando først og hvis det ikke virkede så køre den anden bagefter hvis der var noget fra den du også ville have med. Siger man den skal installere en pakke flere gange er det heller ikke noget problem, den vil bare springe den over hvis den allerede er installeret.
Hvis du valgt at sætte server op som en LAMP server da du installerede den vil du allerede have Apache2 PHP og MySQL og så kan du nøjes med:
Personligt fortrækker jeg:
Men den første kommando du hade burde være nok.
Hvis ikke selv du sider ved en maskine der køre Ubuntu (så du kan bruge softwarecenteret) kan du installere aptitude på din server og bruge det til at gennem se og søge i pakke arkivet. Du kan også skrive og trykke 2 gane på tabulator tasten for at få en liste af alle pakker der starter med "php".
Der er lidt meget luft i dit indlæg ellers syndes jeg det er helt ok.
Installations kommandoen er
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install
Den vil så installere alle de pakker du skriver der efter. Begge de kommandoer du har fundet installere apache2, php5, mysql-server og phpmyadmin, den anden er bare lidt mere specefik om hvilket tilføjelser der også skal installeres, de fleste af dem vil dog blive installeret automatisk da Ubuntu selv løser afhængiheder. Der er ikke noget galt i at installere enkelt pakker for sig så det første kommando kunne også skrives som.
sudo apt-get install apache2
sudo apt-get install php5
sudo apt-get install mysql-server
sudo apt-get install phpmyadmin
Eller du kunne køre den første kommando først og hvis det ikke virkede så køre den anden bagefter hvis der var noget fra den du også ville have med. Siger man den skal installere en pakke flere gange er det heller ikke noget problem, den vil bare springe den over hvis den allerede er installeret.
Hvis du valgt at sætte server op som en LAMP server da du installerede den vil du allerede have Apache2 PHP og MySQL og så kan du nøjes med:
Personligt fortrækker jeg:
sudo apt-get install apache2 mysql-server php5 php5-mysql phpmyadmin
Men den første kommando du hade burde være nok.
Hvis ikke selv du sider ved en maskine der køre Ubuntu (så du kan bruge softwarecenteret) kan du installere aptitude på din server og bruge det til at gennem se og søge i pakke arkivet. Du kan også skrive
sudo apt-get install php
-
Tak for dit svar AJenbo.
Har lige et spørsmål mere kender i noget til sourcebans på dette forum for jeg har prøvt og ligge det på min webserver men jeg kan ikke få det til at funger
Har lige et spørsmål mere kender i noget til sourcebans på dette forum for jeg har prøvt og ligge det på min webserver men jeg kan ikke få det til at funger
-
- Admin
Nej det kender jeg ikke, jeg kan se det både består af et server plugin og en php side. Hvis det er php delen du har problemer med kan du prøve at skrive hvilket fejl du får så kan vi måske hjælpe med det. Får du ikke nogen fejl kan jeg også hjælpe dig med at slå detaljerede fejlbeskeder til.
-
Hej AJenbo
Jeg har lige reinstallert mit ubuntu server 10.10 og vil installer webserver igen men er det bedest at installer det på en root konto eller skal man lave en ny konto med commanden "adduser" ??
Jeg vil prøve og installer sourcebans php delen bagefter og se om det giver en fejl igen
Tak på forhånd
Jeg har lige reinstallert mit ubuntu server 10.10 og vil installer webserver igen men er det bedest at installer det på en root konto eller skal man lave en ny konto med commanden "adduser" ??
Jeg vil prøve og installer sourcebans php delen bagefter og se om det giver en fejl igen
Tak på forhånd
-
- Admin
Det bedste ville være at du valgte LAMP server under installationen når det nu er det du gerne vil have:
Du bør ikke have root kontoen aktiveret på din server, og du skal slet ikke køre din webserver som root, systemet skal nok selv håndtere opsætningen af bruger når du installere apache.
Du bør ikke have root kontoen aktiveret på din server, og du skal slet ikke køre din webserver som root, systemet skal nok selv håndtere opsætningen af bruger når du installere apache.
-
Men når jeg vil ligge min side på webserver'en skal jeg være root før jeg kan
-
- Admin
Man bruger "sudo" for and kommandoerne for at opnå administrations rettigheder i Ubuntu. Nu ved jeg ikke lige hvordan du overføre filer til din server, men rigtige løsning for dig ville nok være at give din bruger rettigheder til at skrive til den mappe hvor du gerne vil have lagt filerne.
-
Jeg bruger WinSCP til at lægge filer på server'en
Men LAMP er det ikke det samme som de her commander ?
PS. hvordan kan jeg give mig selv rettigheder til mapperne ?
Men LAMP er det ikke det samme som de her commander ?
PS. hvordan kan jeg give mig selv rettigheder til mapperne ?
-
- Admin
ZeroPoint skrev:Men LAMP er det ikke det samme som de her commander ?
+/- at det er gjort af nogen der virkelig ved hvad de laver (phpmyadmin skal du stadig selv installere).
ZeroPoint skrev:PS. hvordan kan jeg give mig selv rettigheder til mapperne ?
Tilføj dig selv til web www-data gruppen og overdrag /var/www mappen (og dens indhold) til www-data (apache er allerede i www-data gruppen)
sudo usermod -g www-data zeropoint
sudo chown -R www-data:www-data /var/www/
Køre du med root er der støre sensynlighed for at du ødelægger noget, og køre du serveren som root er der en betydelig støre chance for at blive hacket.
Siden du bruger WinSCP vil jeg forslå at du installere ssh og overføre via sftp, så kan du også installere putty og styre serveren fra din egen maskine. Jeg kørete selv en server uden skærm og tastatur på den måde dengang jeg brugte Windows.
-
Jeg bruger også FileZilla Client nogle gange er det et godt program ?
Hva er det man skal være god til vis man vil installer det manuelt ?
-
- Admin
-
Er disse commander ikke det samme ?
-sudo apt-get install ssh
-sudo apt-get install openssh-server
-sudo apt-get install ssh
-sudo apt-get install openssh-server
-
- Admin
ssh installere både server og klient programmet, men det er ikke sikkert du får brug for klienten.
-
Ok
Men fik ikke lige svar på dette
Men fik ikke lige svar på dette