SSD erfaring søges?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

SSD erfaring søges?

Indlæg af thomasjohansen »

En artikel fra version2 omkring ssd harddiske:

http://www.version2.dk/artikel/18470-test-skift-til-ssd-og-start-windows-paa-under-25-sekunder

Mit spørgsmål:

Nu da en SSD til en overkommelig pris cirka ligger på 40gb-160gb så har man jo begrænset plads.

Dvs hvis man skulle anskaffe sig sådan én, så ville det kun være root / boot / swap på denne og /home på en anden disk.

Vil man så stadig få god effekt af sådan en SSD eller vil det kun betyde noget for opstart tiden, da resten (configs mv) hentes fra home?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: SSD erfaring søges?

Indlæg af NickyThomassen »

Config-filerne er jo bare tekst og fylder ikke rigtig noget i forhold til GNOME eller tilsvarende, så hvis der bliver et tab af hastighed er det ikke config-filernes skyld.

Derimod ville jeg nok anbefale dig at lade swappen blive på din mekaniske disk istedet for på ssd'en, for ssd'erne har vel stadig en begrænset levetid set i forhold til read/write-cycles? Da Linux alligevel prøver at undgå swapping er det ikke et problem hvis du har 1gb+ af ram og ikke køre visualisering eller andre tunge opgaver.

Hvad en ssd egentlig vil betyde for opstarts-tiden er nok svære at spå om, for cpu'en har jo også nogle opgaver under opstart og kernen leder efter nye enheder under hver opstart, men jeg har set eksempler på Ubuntu der kan starte på under 5 sekunder fra bios'en slipper, til du kan logge på. Så det vil helt klart give et hurtigere system at have / på en ssd, men uden omfattende fin-tuning vil jeg gætte på at du "kun" får en halvering i start-tiden, fra det punkt hvor bios'en slipper.

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: SSD erfaring søges?

Indlæg af AJenbo »

Det kommer også meget an på hvilken SSD du køber, den langsomste ssd er betydeligt langsomer end den hurtigste maskinelle disk.
Sætter du ssd som / og en maskinel disk som /home vil opstart og indlæsning af alle programmer være hurtig, åbning af ferie billeder etc. vil ca. være det samme.