HP Compaq - Skrammel!
-
HP Compaq - Skrammel!
En ny variant inden for hardwaresærheder har nået mit univers.
Jeg købte en HP-Compaq Presario CQ56 forleden.
Ud med Windows og på med Ubuntu. Den fungerer som en drøm.
Men den har en besynderlighed, som jeg ikke kan greje. Når jeg tager netledningen ud (220V), fungerer den indbyggede wifi ikke længere? Jeg har kigget under strømbesparelse i Ubuntu, der er tilsyneladende ikke nogen indstilling, der dræber wifi ved batteridrift? Jeg har også kigget i BIOS, men der ser heller ikke ud til at være noget om Wifi on/off?
Efterfølgende gik jeg på nettet og fandt denne guide - rettere en hjælpsom sjæl fandt den: HP Support link
Sådan kan problemet "lappes" under Windows.
Problemet er, jeg bruger ikke Windows. Det første jeg gjorde da jeg modtog maskinen var at installere en Ubuntu (10.10 64 bit) og Windows er derfor borte.
Jeg kontaktede HP, som ikke ville hjælpe, da de mente, det er et Ubuntu problem!
Nu må jeg tage slagsmålet, med mindre jeg kan finde en løsning.
Løsningen under Windows er en indstilling i et energispare kontrolpanel. Sådan et findes også under Ubuntu, men det har ikke en seperat indstillingsmulighed for Wifi, hvor man - som under Windows 7 - kan indstille strømforbruget/styrken på den trådløse forbindelse.
Findes der mon et alternativt og mere avanceret kontrolpanel end den normale batteristyring under Gnome, som kan installeres under Ubuntu?
Jeg købte en HP-Compaq Presario CQ56 forleden.
Ud med Windows og på med Ubuntu. Den fungerer som en drøm.
Men den har en besynderlighed, som jeg ikke kan greje. Når jeg tager netledningen ud (220V), fungerer den indbyggede wifi ikke længere? Jeg har kigget under strømbesparelse i Ubuntu, der er tilsyneladende ikke nogen indstilling, der dræber wifi ved batteridrift? Jeg har også kigget i BIOS, men der ser heller ikke ud til at være noget om Wifi on/off?
Efterfølgende gik jeg på nettet og fandt denne guide - rettere en hjælpsom sjæl fandt den: HP Support link
Sådan kan problemet "lappes" under Windows.
Problemet er, jeg bruger ikke Windows. Det første jeg gjorde da jeg modtog maskinen var at installere en Ubuntu (10.10 64 bit) og Windows er derfor borte.
Jeg kontaktede HP, som ikke ville hjælpe, da de mente, det er et Ubuntu problem!
Nu må jeg tage slagsmålet, med mindre jeg kan finde en løsning.
Løsningen under Windows er en indstilling i et energispare kontrolpanel. Sådan et findes også under Ubuntu, men det har ikke en seperat indstillingsmulighed for Wifi, hvor man - som under Windows 7 - kan indstille strømforbruget/styrken på den trådløse forbindelse.
Findes der mon et alternativt og mere avanceret kontrolpanel end den normale batteristyring under Gnome, som kan installeres under Ubuntu?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: HP Compaq - Skrammel!
Du kan vist gøre det i en tekst fil:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1360901
Det er en indstilling i styre systemet så hvis du stadig hade Windows ville en ændring der i ikke hjælpe dig i Ubuntu, men hardwaren må være lavet så de fleste systemer tror at den spare strøm og ikke at den slår fra.
Har du spurgt om du kan få pegende tilbage for Windows siden du ikke aktiverede det?
Det er en indstilling i styre systemet så hvis du stadig hade Windows ville en ændring der i ikke hjælpe dig i Ubuntu, men hardwaren må være lavet så de fleste systemer tror at den spare strøm og ikke at den slår fra.
Har du spurgt om du kan få pegende tilbage for Windows siden du ikke aktiverede det?
-
- Geografisk sted: Varde
Hejsa
Jeg har en CQ56 som dig og her har jeg ingen problemer med det du omtaler.
Hvad kører du med ? 10.04 (her fik jeg ikke lyd til at virke) eller 10.10 (her virker alt, se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=13206)
Hvad kører du med ? 10.04 (her fik jeg ikke lyd til at virke) eller 10.10 (her virker alt, se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=13206)
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
AJenbo skrev:Du kan vist gøre det i en tekst fil:
Jeg prøvede det, der stod, men hjalp desværre ikke. Jeg forstår dog ikke helt den sidste sætning, efter reboot, hvor han skriver: reboot and lo-and-behold iwconfig shows power management off!!
Jeg tolker det som en test af at iwconfig viser, at power management er slået fra. Det gør den, men alligevel afbrydes forbindelsen.
AJenbo skrev:Har du spurgt om du kan få pegende tilbage for Windows siden du ikke aktiverede det?
Der er vist faldet en dom om, at det skal man ikke forvente, hvis man ved noget om computere og det gør man angiveligt, når man bruger Linux?
-
Nordsig skrev:Hejsa
Hvor gammel er din maskine?
Nordsig skrev:Hvad kører du med ? 10.04 (her fik jeg ikke lyd til at virke) eller 10.10 (her virker alt, se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=13206)
Jeg kører 10.10. Jeg kan se, i det indlæg du linker til, at du også havde wifi problemer med 10.10. Er det ikke rigtigt forstået?
Gad nok vide, hvad der er sket. Jeg vil være ked af at skulle downgrade til 10.04, men det kan da vise sig, at være den eneste løsning.
-
Jeg installerede driveren fra realteks hjemmeside.
Har du hentet og installeret denne ?
Har haft min CQ56 siden start februar
Netkort er et Realtek rtl8191SE og fra Realtek's hjemmeside kan jeg hente driver til Linux som tar.gz.
Har du hentet og installeret denne ?
Har haft min CQ56 siden start februar
-
Jeg har hentet filen og kigget på installationsvejledningen - Men det ser ganske kompliceret ud.
Gik du igennem mange trin, herunder kompilering, for at installere den, eller er jeg gået galt i byen?
Februar - så er det sandsynligvis samme hardware.
Gik du igennem mange trin, herunder kompilering, for at installere den, eller er jeg gået galt i byen?
Februar - så er det sandsynligvis samme hardware.
-
Du starter med at udpakke den hentede fil (jeg mener at jeg brugte driveren 8192SE)
Derefter åbner du terminalen og går til det bibliotek hvor du udpakkede filerne.
1. Skriv efterfulgt af "ENTER"
sudo su
2. Skriv efterfulgt af "ENTER"
make
3. Skriv efterfulgt af "ENTER"
make install
Genstart
Derefter åbner du terminalen og går til det bibliotek hvor du udpakkede filerne.
1. Skriv efterfulgt af "ENTER"
sudo su
2. Skriv efterfulgt af "ENTER"
make
3. Skriv efterfulgt af "ENTER"
make install
Genstart
-
Jeg har prøvet et par gange nu - uden succes.
Det trådløse virker når der er 200V på og det virker ikke, når jeg tager stikket ud?
Du kører 10.04, gør du ikke?
Det trådløse virker når der er 200V på og det virker ikke, når jeg tager stikket ud?
Du kører 10.04, gør du ikke?
-
Nej, jeg kører 10.10
Jeg har været letsindig at erhverve mig en bærbar Compaq CQ56. Først installerede jeg 10.04 men der virkede lyden ikke. Så forsøgte jeg mig med 10.10 og her virker lyden men ikke det trådløse net. Jeg kan se og forsøge at oprette forbindelse men mere sker der ikke. (kablet net virker)
-
Når du skriver i terminalen, make, make install osv. kan du så se at der sker noget eller går den blot videre til en ny kommandopromt ?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Du skal muligvis først installere build-essential før du kan bruge make.
-
Nordsig skrev:Når du skriver i terminalen, make, make install osv. kan du så se at der sker noget eller går den blot videre til en ny kommandopromt ?
Jo - der sker en hel masse - Så det kører som det skal, men netkortet reagerer ikke på det.
-
AJenbo skrev:Du skal muligvis først installere build-essential før du kan bruge make.
Det prøvede jeg efterfølgende - stadig uden held.
-
Hvis du går i terminal og skriver
derefter går du i terminalen og finder mappen /etc/realtek
åben filen wireless-rtl-ac-dc-power.sh
I linje 15 står der [ "$RTL8192_BATT_POWER" ] || RTL8192_BATT_POWER=0
Jeg har lige sat min til 0 men oprindeligt stod den til 6
prøv at rette den og så genstart og se om det har effekt.
Kode: Vælg alt
sudo nautilus
derefter går du i terminalen og finder mappen /etc/realtek
åben filen wireless-rtl-ac-dc-power.sh
I linje 15 står der [ "$RTL8192_BATT_POWER" ] || RTL8192_BATT_POWER=0
Jeg har lige sat min til 0 men oprindeligt stod den til 6
prøv at rette den og så genstart og se om det har effekt.