Flytte GRUB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mote
IRC nickname: mote
Geografisk sted: Århus

Flytte GRUB

Indlæg af mote »

Hejsa.
Jeg har en disk med 10.10 som jeg bruger til hverdag, den er delt i to. (+swap) Den anden del bruger jeg til at teste Natty.
Installationen af Natty går som regel galt og den tager så grub med i faldet, så jeg ikke kan boote. Den nemmeste løsning jeg har kunnet finde på er at slette Natty og installere en 10.10 eller eller en anden distro for at få GRUB i gang igen, så jeg kan boote mit dagligdags system op.
Mit problem (ud over at det nok ikke er den bedste løsning) er at GRUB peger på den menu fil som ligger på det nye system og jeg må installere startup manager og ændre default til mit dagligdags system.

1. Kan jeg nemt bede GRUB om at kikke i menu filen på min dagligdags system på den første partition, i stedet for den sidst installerede?

2. Er der en nemmere måde at komme om ved det på når der går ged i det? (som ikke kræve at jeg køber en ekstra disk)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Flytte GRUB

Indlæg af AJenbo »

Vælg ikke at installer opstartsindlæseren når du installere Natty, det kræver så at du køre:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

Fra din normale installation for at få natty som et valg, samt når kernen i natty bliver opgraderet.
Du kan geninstallere grub fra dit primær system med:

Kode: Vælg alt

grub-install /dev/sda
mote

Indlæg af mote »

Super! -Tak skal du have.
Lige for at være sikker: "sudo update-grub" er den som kikker over alle diskene og finde hvad der er, inklusive evt. windows og laver menu filen? ( i boot folderen i det system man køre kommandoen fra)
Og: "grub-install /dev/sda" får grub til at kikke efter menu filen på disk sda?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

He he hyggeligt billed du har fået dig :)

"grub-install /dev/sda" installere første del af grub i din harddisks MBR, den bliver installeret så den sikker efter boot mappen for det system som du køre kommandoen fra (sikkert sda1/boot).
mote

Indlæg af mote »

He He, tak. Mit gamle må være gået fløjten et sted undervejs da forummet blev opdateret.
Gutten på billedet er en del pænere at se på end hvis jeg satte et rigtigt foto på.. ;-)

Det er dog stadigt ikke lykkedes mig at installere Natty, installeren (ubiquity tror jeg) bliver ved med at crashe elle hænge på nye spændende måder. -Og nu har jeg ellers set et sted at de nye Nvidia drivere skulle være på plads.

Men super tak for hjælpen, mit liv er blevet både bedre og nemmere nu.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er nok min skyld, jeg fjernede nogle avatar da vi fik Gravatar op at køre på forummet og jeg kunne se folk allerede hade en Gravatar. Jeg går lidt og vendter på at de får lagt den danske oversættelse op men ellers vil vi begynde at få flere folk til at skifte til det, specielt dem med avatar der ikke overholder størrelses krav, eller ikke længere bliver hostede.

Natty er stadig i Alpha så der vil klart være nogle ustabiliteter, det var først efter Alpha 3 at den stoppede med at få kernel panic på min laptop, men Unity er stadig pænt ustabil.
Prøv eventuelt den alternative installationscd eller prøv ubuntu og i staller fra desktoppen (det har virket for mig).

p.s. husk at markere emnet som løst
mote

Indlæg af mote »

Det er fint nok, det er godt at få lavet lidt om på tingene en gang i mellem.

Jeg har overvejet at prøve med den alternative install, men jeg er med på QA iso testing holdet, så jeg skal prøve de gængse iso'er alligevel. Men jeg synes godt nok at denne her har været noget mere fejlbehæftet end de sidste par versioner jeg har set.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

mote skrev:Det er fint nok, det er godt at få lavet lidt om på tingene en gang i mellem.

Jeg har overvejet at prøve med den alternative install, men jeg er med på QA iso testing holdet, så jeg skal prøve de gængse iso'er alligevel. Men jeg synes godt nok at denne her har været noget mere fejlbehæftet end de sidste par versioner jeg har set.

der er vist nok en bug i 10.10 der gør at hvis du laver en boot usb med natty i 10.10 så vil den 90% af gangene ikke virke
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
mote

Indlæg af mote »

Jeg tror at den er løst.
Det var et eller andet med Linux kernerne og Startup Disk Creator, og UNetbootin og en fejl som gjorde at de lagde noget af kernen fra det system man kørte programmerne på over på USB Pinden, som så ikke kunne boote fordi der var blevet noget mixmax i versioner af forskellig Linux ting.... Jeg fattede det ikke helt, men problemet opstod hvis man lavede en bootbar usb pind fra en ældre version af ubuntu. Jeg havde en del bøvl med det dengang, men dels løste de problemet, og så laver jeg usb pindene fra 10.10 nu.
Forøvrigt ser det ud til at det er ved at lykkedes at installere Natty nu, den er næsten igennem installationen her ved siden af mig nu. Men installations vinduet et blevet så højt at man ikke kan se knapperne og statusbaren i bunden uden at "alt+trække" vinduet op. (Asus eee 1005P) -ikke så cool.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Her er foresten en anden løsning på at flytte grub:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
mote

Indlæg af mote »

Ok, tak!
Bookmarker den til næste gang der går ged i den. ;-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så kan du vel bare markere tråden som løst :)
mote

Indlæg af mote »

:-)
Havde ikke lige opdaget den nye feature, super!