Visse funktioner åbner ikke - men fader og forsvinder
-
- IRC nickname: Albafar
Visse funktioner åbner ikke - men fader og forsvinder
Hejsa
Jeg har nu fået 10.10 ind på maskinen. Når jeg fx. prøver at åbne Opdateringshåndtering, Synaptic eller Softwarecenter, starter den umiddelbart op på det, men så stopper opstartsprocessen helt - alternativt fader dialogboksen for efter en rum tid for så helt at forsvinde, og jeg er tilbage ved scratch
Jeg har ikke oplevet tilsvarende tidligere med 10.10 eller andre udgivelser. Har I et bud
Jeg har nu fået 10.10 ind på maskinen. Når jeg fx. prøver at åbne Opdateringshåndtering, Synaptic eller Softwarecenter, starter den umiddelbart op på det, men så stopper opstartsprocessen helt - alternativt fader dialogboksen for efter en rum tid for så helt at forsvinde, og jeg er tilbage ved scratch
Jeg har ikke oplevet tilsvarende tidligere med 10.10 eller andre udgivelser. Har I et bud
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Visse funktioner åbner ikke - men fader og forsvinder
prøv at åbne programmet via terminalen og se hvad du får af oplysninger der:
Kode: Vælg alt
gksu synaptic
-
Der sker desværre ingenting ved gksu synaptic. Dvs. der sker det, at programmet prøver at åbne, bliver gråt og lidt efter forsvinder billedet helt, og jeg er tilbage ved $ i terminalen.
Det virker lidt som om maskinen arbejder uhyre langsomt/bruger en masse ressourcer på "ingenting". Kan det kontrolles på en eller anden måde?
Det virker lidt som om maskinen arbejder uhyre langsomt/bruger en masse ressourcer på "ingenting". Kan det kontrolles på en eller anden måde?
-
- Admin
Du kan åbne system-administartion-systemovervågning
Du kan også i et andet terminal vindu køre for at lave en log over hvad der sker på maskinen, du trykker ctrl+c for at slutte loggen. Her efter kan du lægge den ind på http://paste.ubuntu.com/ og give os det link den får så kan vi også se den.
Den bliver hurtigt meget stor så hvis du gør det så sørg for at starte den lige før du prøver at åbne Synaptic og afbryde den så hurtig så muligt bagefter.
En anden ting vi nok bør prøve er at se om der er nogle beskadiget pakker på dit system der gør den ikke kan køre Synaptic.
Prøv at køre følgende kommando.
Du kan også i et andet terminal vindu køre
sudo top > ~/top.txt
Den bliver hurtigt meget stor så hvis du gør det så sørg for at starte den lige før du prøver at åbne Synaptic og afbryde den så hurtig så muligt bagefter.
En anden ting vi nok bør prøve er at se om der er nogle beskadiget pakker på dit system der gør den ikke kan køre Synaptic.
Prøv at køre følgende kommando.
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
-
Jeg prøvede følgende:
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Det kom der blot dette ud af:
https://picasaweb.google.com/pinievej/Ubuntu?authkey=Gv1sRgCL6wh4-VpaeD-AE#
Og dermed er ringen sluttet og jeg er tilbage ved min forrige tråd, hvor jeg (også) gik kold
ØV!!
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Det kom der blot dette ud af:
https://picasaweb.google.com/pinievej/Ubuntu?authkey=Gv1sRgCL6wh4-VpaeD-AE#
Og dermed er ringen sluttet og jeg er tilbage ved min forrige tråd, hvor jeg (også) gik kold
ØV!!
-
- Admin
Øh det er et billed af en computer der crasher, muligvis pga. ustabile ram, eller et andet hardware problem. Prøv at køre Memtest når du starter maskinen.
-
Nu har jeg prøvet at køre Memtest. Se resultatet her: https://picasaweb.google.com/pinievej/Ubuntu?authkey=Gv1sRgCL6wh4-VpaeD-AE#
Umiddelbart synes jeg jo ikke, at den siger noget om nogle fejl. Men jeg studser lidt over, hvor lang tid Memtest sådan kan stå og "tygge". Som I kan se, har den indtil nu kørt i små 16 timer. Hvor længe bliver den mon ved...?
Men hvis ikke der er nogen hukommelsesfejl, hvad pokker kan det så være, det driller?
Umiddelbart synes jeg jo ikke, at den siger noget om nogle fejl. Men jeg studser lidt over, hvor lang tid Memtest sådan kan stå og "tygge". Som I kan se, har den indtil nu kørt i små 16 timer. Hvor længe bliver den mon ved...?
Men hvis ikke der er nogen hukommelsesfejl, hvad pokker kan det så være, det driller?
-
- Admin
Den bliver ved ind til du afbryder den på billedet har den kørt 17 gange. Da skal fejlen sikkert findes et andet sted.
-
- Geografisk sted: Aars
Jeg har lige haft samme problem.
Fejlen lå i en PPA-nøgle, fil eller what ever. Jeg fjernede den og så var der hul igennem til opdateringer og hele piv tøjet
Fejlen lå i en PPA-nøgle, fil eller what ever. Jeg fjernede den og så var der hul igennem til opdateringer og hele piv tøjet
-
Viborg skrev:Jeg har lige haft samme problem.
Det lyder da lovende Viborg. Men hvad pokker er en PPA-nøgle og hvordan fandt du den, eller hvad det nu var, og hvordan fjernede du den?
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Jeg har luret lidt med i denne tråd - og undrer mig over om du har kørt de kommandoer som Ajenbo gav dig på et tidligere tidspunkt:
(du citerer dem ganske vist i dit svar, men det ser ud til at der mangler et mellemrum mellem --configure og -a
Hvis det ikke hjælper at køre dem i den rigtige udgave (som ovenfor) - så skal vi gerne se indholdet af din liste over ppa'er (også kendt som personal package archives - eller softwarekilder). Det får du ved i terminalen at køre:
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
(du citerer dem ganske vist i dit svar, men det ser ud til at der mangler et mellemrum mellem --configure og -a
Hvis det ikke hjælper at køre dem i den rigtige udgave (som ovenfor) - så skal vi gerne se indholdet af din liste over ppa'er (også kendt som personal package archives - eller softwarekilder). Det får du ved i terminalen at køre:
gksu gedit /etc/apt/sources.list
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Admin
Faktisk bliver ppa'er ikke tilføjet til sources.list (kun hvis man gør det manuelt), men du kan få en liste af dem med:
Jeg må sige jeg er temmelig forbavset over at du kunne få et kernel panick ved at køre de kommandoer, var det også det du fik viborg?
ls /etc/apt/sources.list.d
Jeg må sige jeg er temmelig forbavset over at du kunne få et kernel panick ved at køre de kommandoer, var det også det du fik viborg?
-
- Geografisk sted: Aars
Ikke helt.
Jeg var ved at afprøve noget eyecandy og skulle bruge en PPA til det. Men efter jeg installerede den, kunne jeg ikke opdater gennem opdateringhåndteringen...og så var nemt på denne måde at finde fejlen.
Jeg var ved at afprøve noget eyecandy og skulle bruge en PPA til det. Men efter jeg installerede den, kunne jeg ikke opdater gennem opdateringhåndteringen...og så var nemt på denne måde at finde fejlen.
-
- Admin
Så tror jeg der må være tale om at der er noget generelt galt med enten hardware eller installationen, han du ikke prøve at tjekke smart status for disken under system-administration-diskredskaber
-
hmmmm et af de store problemer er jo, at jeg nu får denne Kernel Panic. Så jeg kommer slet ikke ind på systemet. Jeg vil prøve at geninstallere, og hvis det lykkes (nemlig slet ikke sikkert - har formentlig en eller anden hardware-fejl....I know) undlade at opdatere men køre de kommandoer I foreslår. by the way: Er ret sikker på, at det var de rigtige kommandoer jeg kørte inden den crashede - den læste opdateringer ind over længere tid, indtil den bad om at blive genstartet for at kunne effektuere.
Jeg lader høre fra mig, når jeg har prøvet ovenstående.
Jeg lader høre fra mig, når jeg har prøvet ovenstående.