Printerproblemer - DNSSD - Ubuntu 10.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
McCleod
Geografisk sted: Sønderborg

Printerproblemer - DNSSD - Ubuntu 10.04

Indlæg af McCleod »

Howdy!

Jeg kunne ikke finde en bedre overskrift.

Jeg har et problem med min printer, som jeg ikke havde under Ubuntu 8.10.
Problemet består i at printeren bliver disabled i systemet, hvis den er slukket når jeg forsøger at udskrive.
Der er tale om en Xerox Phaser 6120 som er tilsluttet via dens indbyggede printserver.

Under Ubuntu 8.10 lå udskrifter blot på hold indtil printeren blev tændt, hvorefter de blev udskrevet. Nu skal jeg ind i printerindtstillinger og "enable" printeren hver gang. Frustrerende.

Jeg har en mistanke om at det har noget med DNSSD at gøre (den står som dnssd i "Device URI"). "Diagnostics" har bedt mig om at slå "Sharing" til, hvad det end skulle gøre godt for? Det har så heller ikke afhjulpet problemet.

Når den så endeligt skriver ud virker det fint (der kommer det ud af printeren der skulle komme ud), men Ubuntu melder stadig en fejl om at det ikke virker. Suk!

Jeg er den eneste bruger på netværket. Jeg har ingen network shares til/fra maskinen.

Edit: Jeg anvender statisk IP. DHCP er slået fra og Network-manager er afinstalleret.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
McCleod

Re: Printerproblemer - DNSSD - Ubuntu 10.04

Indlæg af McCleod »

Bump
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har du opsat printeren fra administrator kontoen?
Jeg bruger selv dnssd til min broher printer og har ingen problemer, men du kunne prøve at sætte den op med fast IP.
McCleod

Indlæg af McCleod »

AJenbo skrev:Har du opsat printeren fra administrator kontoen?
Jeg bruger selv dnssd til min broher printer og har ingen problemer, men du kunne prøve at sætte den op med fast IP.

Administratorkontoen?

Printeren har statisk IP-adresse. Alle mine maskiner har statisk IP-adresse. DHCP er noget klyt, slet og ret.

Kan man slippe for DNSSD?
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvor mange bruger er der på computeren? Hvis du er den eneste er det også dig der er administratorerne.
Hvis ikke du vil bruge DNSSD skulle du kunne vælge en anden protokold i det du installere printeren.
McCleod

Indlæg af McCleod »

AJenbo skrev:Hvor mange bruger er der på computeren? Hvis du er den eneste er det også dig der er administratorerne.
Hvis ikke du vil bruge DNSSD skulle du kunne vælge en anden protokold i det du installere printeren.

Den er installeret på min brugerkonto og min bruger tilhører sudo'ers.

Hvis jeg prøver at installere den som "IPP" er "Forward" greyed out, selvom jeg har valgt den rigtige IP-adresse til printeren. Kan jeg bare vælge et "tilfældigt" navn til printer queue?

"LPD/LPR Host" har også et "queue-problem".
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
McCleod

Indlæg af McCleod »

McCleod skrev:Howdy!
Jeg har en mistanke om at det har noget med DNSSD at gøre (den står som dnssd i "Device URI").

Det har noget med DNSSD at gøre. DNSSD installerer den som en lokal printer uanset, at den er tilsluttet via netværket.

Hvis man installerer den manuelt som en netværksprinter (feks. via AppSocket/HP JetDirect - dvs port:9100) er det ikke noget problem at skrive ud til den selv om den er slukket. Jobbet bliver blot lagt i kø og udskrevet så snart printeren er online igen.

Død over DNSSD!
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det hænger sikkert sammen med at du ikke køre dhcp på dit netværk.
McCleod

Indlæg af McCleod »

AJenbo skrev:Det hænger sikkert sammen med at du ikke køre dhcp på dit netværk.

Der er en DHCP-server på netværket - den uddeler IP-adresser til gæster (og Android-enheder). IP-range er ikke sammenfaldende med det jeg bruger til de faste installationer (der kører statisk IP).

Måske er det netop tilstedeværelsen af en DHCP-server på netværket der giver problemet. Det er ligemeget nu. Jeg har fået min netværksprinter (DNSSD finder nemlig ikke en netværksprinter som værende en netværksprinter).
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493