Ubuntu uden Internet adgang.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Tommy Jakobsen
IRC nickname: Tommy

Ubuntu uden Internet adgang.

Indlæg af Tommy Jakobsen »

Hej Folkens, jeg er løbet ind i et problem, Jeg skal hjælpe en som har Fået ubuntu 10.10 her for et par uger siden, han har IKKE internet og har hellere ikke planer om det, men det har jeg og har også installeret ubuntu 10.10. jeg kan nemt og ubesværet hente de programmer jeg skal bruge via softwarecenteret....det spiller bare.
Men det kan min bekendte ikke, så han har spurgt mig om jeg ikke kan hente nogle programmer for ham, og det har jeg også gjort. Men jeg kan ikke finde ud af at installere dem.. det er lige som Ubuntu 10.10 ikke har den option( i min uvidenhed)... og i ubuntu kan man åbenbart ikke bare dobbelt klikke på "install" filen så køre det..

Hvordan gør jeg... jeg har f.eks. hentet Gnome, commanderen. den ligger som en pakke fil, men hvordan får jeg ubuntu til at installere fra en f.eks. USB-harddisk.

Mvh.

Tommy Jakobsen
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu uden Internet adgang.

Indlæg af Kurt Christensen »

har du mobilt internet? så kunne du bruge det på hans maskine, du kunne også låne hans maskine hjem til dig
ikke det du spurte om 8-) men brugbare forslag hvis andet glipper :)
Når lejligheden byder sig.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Tommy Jakobsen skrev:Hej Folkens, jeg er løbet ind i et problem, Jeg skal hjælpe en som har Fået ubuntu 10.10 her for et par uger siden, han har IKKE internet og har hellere ikke planer om det, men det har jeg og har også installeret ubuntu 10.10. jeg kan nemt og ubesværet hente de programmer jeg skal bruge via softwarecenteret....det spiller bare.
Men det kan min bekendte ikke, så han har spurgt mig om jeg ikke kan hente nogle programmer for ham, og det har jeg også gjort. Men jeg kan ikke finde ud af at installere dem.. det er lige som Ubuntu 10.10 ikke har den option( i min uvidenhed)... og i ubuntu kan man åbenbart ikke bare dobbelt klikke på "install" filen så køre det..

Hvordan gør jeg... jeg har f.eks. hentet Gnome, commanderen. den ligger som en pakke fil, men hvordan får jeg ubuntu til at installere fra en f.eks. USB-harddisk.

Mvh.

Tommy Jakobsen

det kan man jo. Du skal hente deb filer, og disse installeres via terminalen, eller via softwarecentret ved at dobbeltklikke på dem.
det der nok kan drille er at hele strukturen i ubuntu er baseret på disse repositorys, og derfor så er afhængigheder til programmet ikke sammen med programmet, men skal installeres sideløbende fra samme repositorry (eller evt et andet af de normale repositorrys) hvis du skal gøre det manuelt skal du derfor også have fundet ud af hvilke afhængigheder programmet har, og hente disse deb filer ned. du skal så finde afhængighedernes afhængigheder og hente disse ned osv.
Det vi l derfor være en del nemmere at finde en netforbindelse via mobilt bredbånd, en mobiltelefon, eller et hotspot hos macdonalds eller hvad der nu er i nærheden.

Alternativt findes der en dvd version af ubuntu hvor pakkerne kan hentes fra, men sidst jeg prøvede det der var det ikke specielt nemt at gå til heller
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum!
Det er lidt af en opgave din bekendte har stillet sig. Men der er da løsningsmuligheder. Den enkleste vil være at tage hans pc med til et sted hvor der faktisk er en forbindelse og så installere de ønskede programmer.
Alternativt skal han have hentet de nødvendige programpakker via en pc med netforbindelse, hvorefter de skal transporteres via cd-rom eller usb-pind til hans pc og så installeres.

En mulighed for at gøre det er:
- han åbner System > Administration > Synaptic på sin pc. Her markerer han de programmer til installation, som han gerne vil have. I stedet for så at afslutte med at trykke på 'Anvend' skal han vælge Fil > Generér pakkehentescript
- han skal gemme scriptet under et navn og på et sted hvor han kan finde det igen. Kald det f.eks. programmer.sh
- så skal scriptet lægges på en usb-pind
- du tager usb-pinden med scriptet og putter den i en pc med internetadgang
- så kører du scriptet, og de nødvendige pakker downloades til usb-pinden. For at køre scriptet skal du åbne en terminal og navigere frem til usb-pinden, hvorefter du udfører kommandoen

Kode: Vælg alt

sh programmer.sh

- så tager du usb-pinden med tilbage til din bekendte, putter den i hans pc
- åbn en terminal og naviger frem til usb-pinden og udfør så kommandoen

Kode: Vælg alt

sudo dpkg -i *.deb

Det er lidt bøvlet, men det kan lade sig gøre. Og du skal lige være sikker på at I begge bruger samme version af Ubuntu.

EDIT: Hvis du går til Punktet 'Hjælp' her på hjemmesiden kan du finde en dansksproget vejledning
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

kan man ikke brænde en skrivbar cd med den ønskede konfiguration til ham?
altså tage en kopi af hans maskine, lægge de ønskede programmer på andet sted og indstalere på hans maskine igen
Når lejligheden byder sig.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

How to be me skrev:kan man ikke brænde en skrivbar cd med den ønskede konfiguration til ham?
altså tage en kopi af hans maskine, lægge de ønskede programmer på andet sted og indstalere på hans maskine igen

det kan man også, men det er absolut den sværeste måde at gøre det på.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du nævner ikke om det er 32 eller 64bit, men du kan hente dvd'en her fra.
http://cdimage.ubuntu.com/releases/10.10/release/

Sætter han den i sin maskine spørg den om den skal montere pakke arkivet og her efter skulle have have mulighed for at installere en betydelig del af det software der er i standard arkivet.
Tommy Jakobsen
IRC nickname: Tommy

Indlæg af Tommy Jakobsen »

Tak folkens, jeg vil prøve mig lidt frem ud fra jeres anvisninger, jeg ved godt det ikke er nemt, jeg har også forslået at få en billig internet forbindelse, men min ven er ret stædig omkring det IKKE at have internet, og flytte rundt på maskinen, han mener at når man kan fra Drev i windows så skal man også kan i Linux (hvilket jeg også ville mene skulle være lige til.).. men han har absolut brug for hjælp til det, og det samme har jeg fundet ud af, det er ikke lige til... men jeg tager den herfra og prøver nogle af forslagene, tak for hjælpen indtil videre.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Tommy Jakobsen skrev:Tak folkens, jeg vil prøve mig lidt frem ud fra jeres anvisninger, jeg ved godt det ikke er nemt, jeg har også forslået at få en billig internet forbindelse, men min ven er ret stædig omkring det IKKE at have internet, og flytte rundt på maskinen, han mener at når man kan fra Drev i windows så skal man også kan i Linux (hvilket jeg også ville mene skulle være lige til.).. men han har absolut brug for hjælp til det, og det samme har jeg fundet ud af, det er ikke lige til... men jeg tager den herfra og prøver nogle af forslagene, tak for hjælpen indtil videre.

du må fortælle ham at linux ikke er windows.
hele ideen med linux er at programmer ligger i online pakkearkiver som man installerer fra.
er han utilfreds med det så må han bruge et andet os som f.eks windows

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er jeg nu ikke helt enig i.

Nå men du kan jo teste det før du tager ud til ham ved at pille dit eget netværk fra.
Hvis han ikke vil flytte på maskinen kunne han jo bruge trådløst eller mobilt internet?