ny bruger, net og grafik fejl

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
bentzen

ny bruger, net og grafik fejl

Indlæg af bentzen »

Hej,

Jeg er helt ny inden for linux, så jeg har en hel bunke spørgsmål, men her kommer bare de vigtigste pt.
har lige installeret ubuntu 10.10 her igår, min computer er en zepto znote 6625wd, der ligger kun ubuntu på.

Mit første problem var at få mit trådløse net til at virke, kortet er et Ralink RT2860, så fulgte denne guide: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1476007
det gik også meget godt indtil jeg nåede til STEP 5, udfra hvad jeg kunne se havde jeg gcc installeret, så jeg gik i gang med at taste:

sudo make
sudo make install
sudo ifconfig wlan0 down
sudo rmmod rt2860sta

Men noget gik galt, for der stod bare error og noget med en masse fejl, kan desværre ikke huske præcis hvad der stod og hvor i forløbet det kom, mener det kom efter sudo make install.
Nå men jeg prøvede at hoppe videre til STEP 6, gik hurtigt i stå efter at have læst denne linie:
Attention: you need to replace the * with the actual directory name of your kernel, please check the folder name with Nautilus.
Forstår ikke hvad det er jeg skal sætte ind istedet for stjernen?
På det tidspunkt var min hjerne gået i overload!
Men jeg hoppede så bare videre i teksten og tastede: "sudo depmod -a" efterfulgt af
"sudo modprobe rt2860sta"
Og vupti, så var der trådløst net:) meeen kun indtil jeg havde genstartet..
Prøvede så med STEP 9, men der er den stjerne igen og en henvisning til STEP 6, så nu sidder jeg fast her. Er der et par kloge hoveder der kan hjælpe??

Næste problem kom efter jeg installerede drivere til mit grafikkort, Nvidia Geforce 8600M GT, der var 2 jeg kunne vælge mellem, en version 173, og så den der var anbefalet, jeg tog den anbefalede og det gik meget godt indtil jeg genstartede.
For den starter op i noget "dos prompt/ikke grafisk/terminal-halløj" og ber' mig om at skrive brugernavn og password, så går der en 5 min, ingenting sker, jeg river mig lidt i håret og går min vej, kommer tilbage og vupti, så var den startet op og det var bare godt det hele, jaa altså indtil jeg genstarter, så starter det bare forfra.. Så igen, hvad kan der være galt her??

På forhånd tak..
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ny bruger, net og grafik fejl

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

Hmm det virker som om du har et drilsk grafikkort, du kan lige prøve om 173 driveren virker beder. Hvis ikke den gør det så prøv at følge denne guide:
https://ubuntudanmark.dk/artikler/2011/01/13/nomodeset/
Da du allerede har installeret kan du springe ned efter billed nr. 2.

Mht det med dit netkort så tror jeg den rettelse, som der bliver beskrevet i guiden, må være kommet med 10.10 udgaven og du der for kan få det til at virke bare ved at køre kommandoen:

Kode: Vælg alt

sudo modprobe rt2860sta

Hvis det virker burde du kunne slippe af sted med at indsætte den et sted i opstarten.
Hvis ikke er det nok en god ide at starte en seperat trå om det under netværk, her bliver du nok også nød til at prøve igen så du får de eksakte fejlbeskeder med ellers har vi jo ikke noget at gå ud fra.

Nå ja og så lige til sidst, DOS er et gammelt styre system fra Microsoft så det er ikke det du bør kalde terminalen ;)
bentzen

Indlæg af bentzen »

ja jeg kan sagtens få netkortet til at virke ved at taste "sudo modprobe rt2860sta" men det skal jeg så ind og skrive i terminalen hver gang jeg starter op.
Du skriver noget med at indsætte den et sted i opstarten? hvordan gør jeg lige det?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Du kan følge soundpartners vejledning herfra

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=13462

Fra afsnittet

måske skal du ind i system>administration>yderligere drivers og se om der er kommet mulighed for at installere rt2870sta driveren
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kør:

gksu gedit /etc/rc.local

og tilføj:

modprobe rt2860sta

før linjen med "exit 0"
bentzen

Indlæg af bentzen »

YES:) det hjalp, nu virker nettet perfekt. Tak skal du have..

Men har stadig problemet med at computeren er rigtig laaaang tid om at starte op, den ber mig om brugernavn og password under opstart, men hvis jeg bare lader den stå, går der nogle minutter og den kommer til den rigtige login-screen.. ? nogle goe ideer? her er et billede af opstarten: [url][URL=http://img716.imageshack.us/i/img0608iy.jpg/]Billede[/url]

Uploaded with ImageShack.us[/url]
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hm det ser ud til at du harforsøt at installere NDISWrapper under en 64bit linux, der er noget med at det ikke virker så godt, og nu hvor du har fået nettet til at virke med native driver har du slet ikke brug for den, siden blastre en fejl på skærmen der hvor du sider fast ville jeg da starte med at fjerne den helt fra systemet.
bentzen

Indlæg af bentzen »

Jeg er ikke helt med her, hvordan fjerner jeg den fra systemet?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er sansynligvis noget du har installeret på et tidspunkt hvor du har bikset med at få det trådløse til at virke, det er beregnet til at oversætte windows drivere til trådløse netkort, så jeg hade lidt håbet du selv kunne huske hvor dan du hade installeret det, men prøv at søge efter det i softwarecenteret.
bentzen

Indlæg af bentzen »

Nu fik jeg slettet programmet, og det hjalp lidt, alle de fejlbeskeder der stod i starten er væk. Men den ber' stadig om mit password?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Installer pastebinit og give os det link du får efter at køre denne kommando:

dmesg | pastebinit
bentzen

Indlæg af bentzen »

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv også at fjerne nvidia driveren og se om det har nogen betydning. Fik du prøvet med 173 driveren?

Der bliver stadig nævnt noget om ndiswrapper et par steder i opstarten.
Der er også en masse fejl der relatere til dit netkort go dens driver, prøv eventuelt at fjerne linjen der loader driveren og selve kortet og se om det ændre på opstarts tiden. Hvilken kryptering har du på dit netværk?
bentzen

Indlæg af bentzen »

Nu tog jeg en beslutning, ville starte på en frisk, så formaterede harddisken og installerede windows 7, derefter installerede jeg ubuntu 10.10 side om side med windows. netkortet virkede ikke, men tastede i terminalen:

sudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf
og nederst skrev jeg:

blacklist rt2800pci
blacklist rt2800usb
blacklist rt2x00lib
blacklist rt2x00pci
blacklist rt2x00usb

Det fik netkortet til at køre..
Men nu kommer problemmet så med grafikkortet igen, altså til at starte med er der ingen problemmer, men når jeg har installeret nvidia driveren som den anbefaler, så ber den om mit brugernavn og adgangskode under opstart (som på billedet tidligere, bare uden alle fejlene), men hvis jeg bare lader den stå i nogle minutter, hopper den videre til den rigtige login-skærm??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

NVIDIAs driver er lukket lån så det er svært at vide hvad der sker. Har du prøvet med 173 driveren (har vist spurgt før men synes ikke du kom med et svar).
Hvis ikke det virker så prøv nvnews.net/vbulletin/forumdisplay.php?forumid=14 der ved jeg nogle af NVIDIA udviklerne holder til.