Hjælp. Den driller

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Tommy Noerup
IRC nickname: Tommy
Geografisk sted: Valby

Hjælp. Den driller

Indlæg af Tommy Noerup »

Jeg har fået foræret en laptop. En Toshiba Satellite M70.

Den har fået en ny harddisk på 80 GB. Den gamle var stået af. Det var derfor jeg fik laptoppen.
Så har jeg udstyret den med to nye ramklodser a 1 GB.
Jeg har fået brændt en installations-cd med ubuntu 10.10, til netbook.

MEN DEN VIL IKKE STARTE INSTALLATIONEN.

Jeg har trykket F12 og valgt cd-drevet. Men den vil altså ikke. Er der et sted man kan gå hen med dyret, og få hjælp. Jeg vil gerne betale for det. Jeg bor i Københavnstrup.

Jeg skal nemlig ud at rejse om to uger, så jeg har altså lidt småtravlt. Jeg havde satset på at jeg skulle have den med til Philippinerne
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp. Den driller

Indlæg af AJenbo »

Hvis du kan indlevere den på jagt og fiskerimagasinet så vil jeg gerne se på at gøre det for 200,-. Bare sig du har en aftale med Anders, så burde du kunne hente den før lukke tid, eller dagen efter.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Tommy Noerup skrev:Jeg har fået foræret en laptop. En Toshiba Satellite M70.

Den har fået en ny harddisk på 80 GB. Den gamle var stået af. Det var derfor jeg fik laptoppen.
Så har jeg udstyret den med to nye ramklodser a 1 GB.
Jeg har fået brændt en installations-cd med ubuntu 10.10, til netbook.

MEN DEN VIL IKKE STARTE INSTALLATIONEN.

Jeg har trykket F12 og valgt cd-drevet. Men den vil altså ikke. Er der et sted man kan gå hen med dyret, og få hjælp. Jeg vil gerne betale for det. Jeg bor i Københavnstrup.

Jeg skal nemlig ud at rejse om to uger, så jeg har altså lidt småtravlt. Jeg havde satset på at jeg skulle have den med til Philippinerne

æv æv... Det kunne tyde på at din cd ikke helt spiller.

Vi har i københavn startet nogle ubuntu cafe arrangementer op hvor man netop også kan komme med sine problemer og få installhjælp, men det er første mandag i måneden og derfor lidt for sent for dig.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Lyder fedt A. Jenbo. Det vil jeg afgjort godt gi' 200 penge for. Men hvor ligger jagt og fiskerimagasinet?

Jeg har fri på tirsdag. Kan jeg indlevere den der?

Jeg vil meget gerne have den sat op UDEN adgangskoder. Jeg ved det går ud over sikkerheden, men jeg HADER at skulle indtaste koder i tide og utide
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nørre Voldgade 8-10
1358 København K
Mandag - Torsdag 9:30-17:30
Fredag 9:30-18:30
Lørdag 9:30-14:00

Du bestemmer selv hvornår du indlevere den, så burde jeg få besked med det samme.

Jeg kan godt sætte den op med autologin og ukrypteret nøglering (så den ikke spørg om kode til koder), men jeg fjerner ikke administrator propten.
Du burde dog selv kunne gøre det temmelig let ud fra denne guide:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-disable-password-prompts-in-ubuntu.html
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Jeg ved ikke hvad "administrator propten" er for noget, men hvis du siger det ikke skal fjernes, så regner jeg med du har en god grund til det.

Jeg smider dyret ind på tirsdag, når jeg har afleveret arvingen i børnehave.

På forhånd tusind tak for hjælpen
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Anders du skriver:
Du burde dog selv kunne gøre det temmelig let ud fra denne guide:
http://www.ubuntugeek.com/how-to-disable-password-prompts-in-ubuntu.html

Nej det kan jeg ikke. Jeg kan ikke læse engelsk. Så det må du altså også gerne gøre for mig, hvis det er mulig
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg skal du hurtigt oversætte den for dig :)

Bemærk: deaktivereing af administrations koden kan medføre sikkerheds problemer.
Åben programmer -> tilbehør -> terminale og kør følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo visudo

Find linjen:

%admin ALL=(ALL) ALL

og ret den til:

%admin ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Afslut (ctrl+x) og gem.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Jeg skal du hurtigt oversætte den for dig :)

Bemærk: deaktivereing af administrations koden kan medføre sikkerheds problemer.
Åben programmer -> tilbehør -> terminale og kør følgende kommando:

sudo visudo

Find linjen:

%admin ALL=(ALL) ALL

og ret den til:

%admin ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

Afslut (ctrl+x) og gem.

jeg vil IKKE anbefale at dette gøres. du tager alt sikkerhed og kaster det lige ud af vinduet. Med den instilling kan jeg lave en hjemmeside som du besøger som vil installere alle mulige kedelige bagdøre som jeg kan udnytte lige så meget jeg vil.
din sikkerhed bliver mere hullet end en hulahopring, og selv vibndowssystemer vil være uendeligt meget sikrere end din computer hvis du gør dette!!!

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Ja ja, men det kræver vel at jeg besøger den hjemmeside du laver. Jeg syntes bare det er hammerirriterende at skulle taste den kode, hver gang jeg vil slå en skid.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Tommy Noerup skrev:Ja ja, men det kræver vel at jeg besøger den hjemmeside du laver. Jeg syntes bare det er hammerirriterende at skulle taste den kode, hver gang jeg vil slå en skid.

Du bliver i en standardinstallation kun bedt om dit password, når du skal gøre noget som på en eller anden måde griber ind i selve systemet - installation/afinstallation eller anden systemopsætning eller -vedligeholdelse.
Det er fuldstændig dit eget valg om du vil tilsidesætte det - jeg kender nu ikke andre som frivilligt ville gøre det -, men nu er du i hvert fald advaret om at du åbner op for at dit system bliver kompromitteret eller smadret. Og at du også giver dig selv ubegrænset mulighed for at gøre det ubrugeligt.
Gør du det, så kan jeg kun sige: held og lykke!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Tommy Noerup skrev:Ja ja, men det kræver vel at jeg besøger den hjemmeside du laver. Jeg syntes bare det er hammerirriterende at skulle taste den kode, hver gang jeg vil slå en skid.

næææ det vil kræve at du tilfældigvis kører musen hen over et billede, eller et link som jeg har postet et eller andet sted på nettet. Det kunne være her på siden eller et af de andre mange steder jeg huserer.
hver gang du laver en administrativ handling som har inflydelse for mere end din egen bruger så skal du taste en kode for at verificewre at du er dig og at du ved hvad du laver (du er selv ude om det) .
jeg kan af sagens natur ikke forbyde dig at gøre det, men jeg vil på ingen måde anbefale det. faktisk vil jeg gå så langt som at fraråde det. Du kunne lige så godt poste alle dine bankoplysninger på facebook sammen med et profilbillede der er taget af dit nem id kode kort

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Ok ok. Jeg gir' mig. Hvis jeg kun skal taste kode, når noget skal ændres, kan jeg godt leve med det.

Min stationære computer var først sat op, så jeg skulle taste kode, når jeg tændte den, når den havde været på pauseskærm, når emailprogrammet skulle hente post ned, når den skulle tage opdateringer ned og sikkert et par andre ting også. Det var til at blive idiot af. Jeg har lidt svært ved at forstå, at nogen kan syntes det er nødvendig. Og i øvrigt tror jeg, at hvis en eller anden væmmelig it-kriminel, vil ind på min computer, så er han sgu nok også mand for at aflure mit kodeord?

Men ok, jeg beholder det der "administrator propten", når nu i mener det er så vigtig. I ved jo trods alt nok en del mere om det her, end jeg gør (det vil jeg da håbe for jer :) )
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det må være fordi der har været noget galt med din nøglering så den ikke blev låst op når du loggede ind på maskinen. Eventuelt fordi du hade ændret din login kode men ikke koden til nøgleringen, eller du hade sat den til autologind og hade kode på din nøglering.
Tommy Noerup

Indlæg af Tommy Noerup »

Jamen det kan da godt være. Jeg aner faktisk ikke hvad forskellen på en nøglering og en login kode er. Men hvis det blir' som du siger, at jeg kun skal taste en kode, når jeg laver noget om, så fint med mig. Så skal jeg nok lade være med at ændre noget. Så går der vel ikke ged i den igen?