Patrion til dualboot
-
- IRC nickname: carl
Patrion til dualboot
Hej
Jeg er startet på noget jeg ikke har helt styr på. Jeg vil lave en dobbel instalation med w7 og ubuntu 10.10, men under instalationen hvor man skal vælge enten at bruge hele pationen eller manuel opdeling, går det galt. Jeg valgte mauel og valgte at ændre den største pation(4) fra 300 gb til 50 gb og fik også 25o gb fri plads, men så går det rigtigt galt, fordi jeg kan ikke få lov at lave en ny pation på den fri plads til ubuntu.
Jeg har se på de andre tråde om der var noget jeg kunne bruge, og kunne se der er noget med max 4 primaer pationer ?
Carl
Jeg er startet på noget jeg ikke har helt styr på. Jeg vil lave en dobbel instalation med w7 og ubuntu 10.10, men under instalationen hvor man skal vælge enten at bruge hele pationen eller manuel opdeling, går det galt. Jeg valgte mauel og valgte at ændre den største pation(4) fra 300 gb til 50 gb og fik også 25o gb fri plads, men så går det rigtigt galt, fordi jeg kan ikke få lov at lave en ny pation på den fri plads til ubuntu.
Jeg har se på de andre tråde om der var noget jeg kunne bruge, og kunne se der er noget med max 4 primaer pationer ?
Carl
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Patrion til dualboot
bkg skrev:Hej
Carl
grunden hertil er at du allerede har 4 primære partitioner.
det kan gøres nemt (lidt risky) eller svært (safe)
den nemme er at du sletter den mindste partition på ca 200 mb.
det er en bootpartition som win7 bootloaderen bruger, men du har ikke brug for den når du bruger ubuntus bootloader grub.
den svære er at du tager en komplet backup af wndows dattapartition (drev d) derefter sletter du denne og opretter en extendet partition til drev d i stedet. derefter kan du bruge den frie plads til ubuntu
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Problemet er at producenten tror at det de laver det er endelige for den computer, så i stedet for a lave den 4. partition til en udvidet, så der er plads til flere, nøjes de med en primær.
Jeg vil råde dig til at opremse de partitioner du kan se i installationen og hvilket du kan se i Windows, samt hvad du ved ligger på dem. Så kan vi være lidt mere sikre i hvad vi råder dig til.
Jeg vil råde dig til at opremse de partitioner du kan se i installationen og hvilket du kan se i Windows, samt hvad du ved ligger på dem. Så kan vi være lidt mere sikre i hvad vi råder dig til.
-
Ja, jeg har prøvet det før med dualboot med xp/ubuntu uden problemer, men det må åbenbart ikke være for nemt siden det er lavet anderledes i w7.
Jeg ville tage et skærmprint, men jeg kan kun få link adressen ind her. Så her er som hhd ser ud nu -manuelt overfør !
size
Der er en/dev/sda1 ntfs Reserveret til system 101,00 mib used 33,92 mib 67.08 mib undused flags boot
/dev/sda2 ntfs Boot 46,57 gib used 22,76 gib 23,80 gib undused
Unallocated 230,42 gib - -
/dev/ sda 3 ntfs Recover 20,00 gib used 7,33 gib 12,67 gib undused
/ dev/sda4 ntfs 1,00 gib used 341,59 mib 682,41 mib undused flag diag
Unallocated Unallocated 1,34 mib
Jeg har haft windows åben og der er ingen skade sket endnu.
Carl
Jeg ville tage et skærmprint, men jeg kan kun få link adressen ind her. Så her er som hhd ser ud nu -manuelt overfør !
size
Der er en/dev/sda1 ntfs Reserveret til system 101,00 mib used 33,92 mib 67.08 mib undused flags boot
/dev/sda2 ntfs Boot 46,57 gib used 22,76 gib 23,80 gib undused
Unallocated 230,42 gib - -
/dev/ sda 3 ntfs Recover 20,00 gib used 7,33 gib 12,67 gib undused
/ dev/sda4 ntfs 1,00 gib used 341,59 mib 682,41 mib undused flag diag
Unallocated Unallocated 1,34 mib
Jeg har haft windows åben og der er ingen skade sket endnu.
Carl
Senest rettet af bkg 11. mar 2011, 20:14, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
Ud fra den fejl du får skulle der være 4 partitioner, har du kigget efter om du kan kører længere ned på listen?
Det virker også forkert at sda2 er på kun 47MB, der er jo ikke plads til Windows på nogen af dem.
sda1 er den Windwos 7 bootpartition som soundpartner forslog du kunne slette, det vil så betyde at du ikke vil kunne starte Windows 7 uden at Ubuntu er installeret.
Det virker også forkert at sda2 er på kun 47MB, der er jo ikke plads til Windows på nogen af dem.
sda1 er den Windwos 7 bootpartition som soundpartner forslog du kunne slette, det vil så betyde at du ikke vil kunne starte Windows 7 uden at Ubuntu er installeret.
-
Hej igen
Jeg prøvede den risky model, og jeg har da også nogle problemer.
1. Ved genstart starter maskinen ikke igen ( det kan jeg leve med)
2. Jeg kunne ikke få lov at lave en swap område under installationen, kan det laves efter følgende.
3. Efter at sda1 er slette, vil windows når det starter op kører et recover program, kan det gøres uden at det data som er på den partition slettes ?
Og undskyld til AJenbo jeg har vist lagt det foregående indlæg ud inden det var helt færdigt, jeg kan se du har svaret inden jeg har redigeret færdig. (Jeg kørte fra CD èn)
Carl
Jeg prøvede den risky model, og jeg har da også nogle problemer.
1. Ved genstart starter maskinen ikke igen ( det kan jeg leve med)
2. Jeg kunne ikke få lov at lave en swap område under installationen, kan det laves efter følgende.
3. Efter at sda1 er slette, vil windows når det starter op kører et recover program, kan det gøres uden at det data som er på den partition slettes ?
Og undskyld til AJenbo jeg har vist lagt det foregående indlæg ud inden det var helt færdigt, jeg kan se du har svaret inden jeg har redigeret færdig. (Jeg kørte fra CD èn)
Carl
-
- Admin
Du skulle have oprettet en udvidet partition (fra installationen gøres det ved at oprette partitionerne som Logisk i stedet for Primær), eller vil du igen side med problemet at der ikke er plads til mere end 4 partitioner på disken.
sda1 er (var?) Windows boot partitionen.
sda2 er Windows 7 installationen
sda3 er er til at installere Windows fra, den er der i stedet for at du har fået en rigtig installations-dvd
sda4 den er jeg ikke helt sikker på, det er muligvis nogle diagnosticerings værktøjer, du kan eventuelt åbne den i Ubuntu og se om der er noget interessant på den.
Er det både ved genstart af Windows og Ubuntu at maskinen ikke vil starte igen?
Jeg tror godt du kan køre recovery, men det vil nok forsøge at fjerne GRUB så du ikke længere kan starte Ubuntu. Men hvis den gør det ved at køre indholdet fra sda3 så sletter den nok alt fra maskinen.
sda1 er (var?) Windows boot partitionen.
sda2 er Windows 7 installationen
sda3 er er til at installere Windows fra, den er der i stedet for at du har fået en rigtig installations-dvd
sda4 den er jeg ikke helt sikker på, det er muligvis nogle diagnosticerings værktøjer, du kan eventuelt åbne den i Ubuntu og se om der er noget interessant på den.
Er det både ved genstart af Windows og Ubuntu at maskinen ikke vil starte igen?
Jeg tror godt du kan køre recovery, men det vil nok forsøge at fjerne GRUB så du ikke længere kan starte Ubuntu. Men hvis den gør det ved at køre indholdet fra sda3 så sletter den nok alt fra maskinen.
-
Hej Igen
Det jeg kan læse af dit svar, at det ikke er særlig godt det jeg har fået lavet- vel nærmest en "ommer".
Så hvis det skal reddes, vil fremgangsmåden værer, at :
1. Køre recovery af windows 7
2. slet bootloader til win7 (hvis den bliver oprettet igen)
3. Kør installations cd og opret en logisk partition (ikke primær som jeg troede som boot partition)
4. Oprette swap område
5. kør resten af installationen
Er det måden at rette op på skaden ?
Carl
Det jeg kan læse af dit svar, at det ikke er særlig godt det jeg har fået lavet- vel nærmest en "ommer".
3. Kør installations cd og opret en logisk partition (ikke primær som jeg troede som boot partition)
4. Oprette swap område
Carl
-
bkg skrev:Hej Igen
4. Oprette swap område
Carl
behøver ikke være så svært... slet partitionen igen, lav en install af ubuntu og "gør det rigtigt" denne gang så drop du bare trin 1 og 2
når du installerer så ville jeg partitionere manuelt:
ca 20 gb til / en logisk ext4 partition
ca 3 gb til swap en logisk partition (her kommer det an på hvor mange mange gb ram du har. ca 1½-2 gange mængden af din ram)
resten til /home på en logisk ext4 partition
-
Vil det ikke give problemer, hvis jeg skal kører recovery af win 7 efterfølgende og der ikke er en patition til win bootloader ?
Carl
Carl
-
bkg skrev:Vil det ikke give problemer, hvis jeg skal kører recovery af win 7 efterfølgende og der ikke er en patition til win bootloader ?
Carl
ikke når du har grub da denne bootloader vil kunne alt set samme som windows7 bootloaderen kan
-
- Admin
man kan sige at det ville være en god mulighed for at teste hvad der sker hvis du køre recovery.
-
Hej igen
Nu, har jeg den fineste ubuntu installation med swap-område og det kører fint.
Med Windows-delen forholder det sig helt anderledes. Der kommer et Cyperlink PowerRecover program efter opstats billed for windows 7og vil recover til harddisken med eller uden brugerdata. Uanset hvad jeg vælger kommer der efter et godt stykke tid en dialogbox op med " The image file is not valid. Please select a valid image file". Jeg har prøvet at åbne Recover partitionen her fra ubuntu og der er tilsyneladende de mapper der skal være med driver og en mappe med fatory setings.
Jeg har også en cd med windows 7- vil det overskrive ubuntu hvis jeg genskaber w7 fra den ?
I øvrigt starter PCén igen efter genstart fra windows men ikke fra ubuntu.
Carl
Nu, har jeg den fineste ubuntu installation med swap-område og det kører fint.
Med Windows-delen forholder det sig helt anderledes. Der kommer et Cyperlink PowerRecover program efter opstats billed for windows 7og vil recover til harddisken med eller uden brugerdata. Uanset hvad jeg vælger kommer der efter et godt stykke tid en dialogbox op med " The image file is not valid. Please select a valid image file". Jeg har prøvet at åbne Recover partitionen her fra ubuntu og der er tilsyneladende de mapper der skal være med driver og en mappe med fatory setings.
Jeg har også en cd med windows 7- vil det overskrive ubuntu hvis jeg genskaber w7 fra den ?
I øvrigt starter PCén igen efter genstart fra windows men ikke fra ubuntu.
Carl
-
- Admin
Installere du Windows igen vil den overskrive grub bootloader og du vil ikke have mulighed for at starte Ubuntu, det kan fikses ved manuelt at installere grub igen.
Cyperlink PowerRecover er et program til backup af data, den har sikkert bare opdaget at din harddisk har ændret sig og nu vil den så forsøge at tilbage føre ændringen fordi den ikke forstår hvad der er sket. Du skal på en eller anden måde forklare den at alt er som det skal være, eller afinstallere den.
Cyperlink PowerRecover er et program til backup af data, den har sikkert bare opdaget at din harddisk har ændret sig og nu vil den så forsøge at tilbage føre ændringen fordi den ikke forstår hvad der er sket. Du skal på en eller anden måde forklare den at alt er som det skal være, eller afinstallere den.
-
Jeg kan ikke komme så langt i windows, at jeg kan slette Cyperlink der. Fra ubuntu kan jeg komme ind på patitionen recover og finde en wsi- file som Cyberlink skriver at den bruger som sti.
Billedsti: D:\RECOVER\factory.wsi
Når jeg åbner filen kommer:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<Itwin Parts="1" version="5.0" VersionFile="PowerRecover-5.5">
<Part1>
<DiskInfo PartitionStyle="MBR" Cylinders="38913" TracksPerCylinder="255" SectorsPerTrack="63" BytesPerSector="512" Signature="-736206869" One="-736206869" />
<PartitionInfo BootIndicator="0" HiddenSectors="206848" PartitionNumber="2" PartitionType="7" RecognizedPartition="1" StartingOffset="105906176" PartitionLength="297414950912" />
<MirrorFileInfo>factory</MirrorFileInfo>
<Operation HDNumber="0" PartitionNumber="2" VirtualDriveSize="0" FileLengthLimit="681574400" CompressLevel="2">BackupDrive</Operation>
</Part1>
</Itwin>
Kunne jeg evt. ændre noget her ?
Er det bøvlet, at fikse en manuel installation af grub igen ?
Carl
Billedsti: D:\RECOVER\factory.wsi
Når jeg åbner filen kommer:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<Itwin Parts="1" version="5.0" VersionFile="PowerRecover-5.5">
<Part1>
<DiskInfo PartitionStyle="MBR" Cylinders="38913" TracksPerCylinder="255" SectorsPerTrack="63" BytesPerSector="512" Signature="-736206869" One="-736206869" />
<PartitionInfo BootIndicator="0" HiddenSectors="206848" PartitionNumber="2" PartitionType="7" RecognizedPartition="1" StartingOffset="105906176" PartitionLength="297414950912" />
<MirrorFileInfo>factory</MirrorFileInfo>
<Operation HDNumber="0" PartitionNumber="2" VirtualDriveSize="0" FileLengthLimit="681574400" CompressLevel="2">BackupDrive</Operation>
</Part1>
</Itwin>
Kunne jeg evt. ændre noget her ?
Er det bøvlet, at fikse en manuel installation af grub igen ?
Carl