Kopiering af en hel HDD til en anden

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
DICKHILL

Kopiering af en hel HDD til en anden

Indlæg af DICKHILL »

Godaften! (:

Jeg skal have kopieret ALT fra min /home disk til en ny, da der snart ikke længere er mere ledig plads..
Der er tale om godt og vel 700GB, så det er ikke småting..
Min første tanke var bare at benytte "cp -R *", men findes der bedre/andre metoder til at udføre opgaven??

Jeg har forsøgt at søge på google, men det eneste jeg umiddelbart finder er emner om at lave images eller kopiere boot-diske..
Så nu ville jeg prøve at høre Jer..

- På forhånd tak!
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kopiering af en hel HDD til en anden

Indlæg af lath »

DICKHILL skrev:Godaften! (:

Jeg skal have kopieret ALT fra min /home disk til en ny, da der snart ikke længere er mere ledig plads..
Der er tale om godt og vel 700GB, så det er ikke småting..
Min første tanke var bare at benytte "cp -R *", men findes der bedre/andre metoder til at udføre opgaven??

Jeg har forsøgt at søge på google, men det eneste jeg umiddelbart finder er emner om at lave images eller kopiere boot-diske..
Så nu ville jeg prøve at høre Jer..

- På forhånd tak!

Der noget der hedder CloneZilla, som i funktionalitet svarer til Norton Ghost.
Clonezilla er Open Source.
CloneZilla er ikke et program, men et komplet Live-system du kører via en CD eller via en USB flash-disk.

Mere om CloneZilla:
What is Clonezilla?
You're probably familiar with the popular proprietary commercial package Norton Ghost®. The problem with these kind of software packages is that it takes a lot of time to massively clone systems to many computers. You've probably also heard of Symantec's solution to this problem, Symantec Ghost Corporate Edition® with multicasting. Well, now there is an OpenSource clone system (OCS) solution called Clonezilla with unicasting and multicasting!
Clonezilla, based on DRBL, Partclone and udpcast, allows you to do bare metal backup and recovery. Two types of Clonezilla are available, Clonezilla live and Clonezilla SE (server edition). Clonezilla live is suitable for single machine backup and restore. While Clonezilla SE is for massive deployment, it can clone many (40 plus!) computers simultaneously. Clonezilla saves and restores only used blocks in the harddisk. This increases the clone efficiency. At the NCHC's Classroom C, Clonezilla SE was used to clone 41 computers simultaneously. It took only about 10 minutes to clone a 5.6 GBytes system image to all 41 computers via multicasting!
Features:

* Free (GPL) Software.
* Filesystem supported: (1) ext2, ext3, ext4, reiserfs, reiser4, xfs, jfs of GNU/Linux, (2) FAT, NTFS of MS Windows, (3) HFS+ of Mac OS, (4) UFS of FreeBSD, NetBSD, and OpenBSD, and (5) VMFS of VMWare ESX. Therefore you can clone GNU/Linux, MS windows, Intel-based Mac OS, and FreeBSD, NetBSD, and OpenBSD, no matter it's 32-bit (x86) or 64-bit (x86-64) OS. For these file systems, only used blocks in partition are saved and restored. For unsupported file system, sector-to-sector copy is done by dd in Clonezilla.
* LVM2 (LVM version 1 is not) under GNU/Linux is supported.
* Grub (version 1 and version 2) is supported.
* Unattended mode is supported. Almost all steps can be done via commands and options. You can also use a lot of boot parameters to customize your own imaging and cloning.
* Multicast is supported in Clonezilla SE, which is suitable for massively clone. You can also remotely use it to save or restore a bunch of computers if PXE and Wake-on-LAN are supported in your clients.
* The image file can be on local disk, ssh server, samba server, or NFS server.
* Based on Partclone (default), Partimage (optional), ntfsclone (optional), or dd to image or clone a partition. However, Clonezilla, containing some other programs, can save and restore not only partitions, but also a whole disk.
* By using another free software drbl-winroll, which is also developed by us, the hostname, group, and SID of cloned MS windows machine can be automatically changed.

Limitations:

* The destination partition must be equal or larger than the source one.
* Differential/incremental backup is not implemented yet.
* Online imaging/cloning is not implemented yet. The partition to be imaged or cloned has to be unmounted.
* Software RAID/fake RAID is not supported by default. It's can be done manually only.
* Due to the image format limitation, the image can not be explored or mounted. You can _NOT_ recovery single file from the image. However, you still have workaround to make it, read this.
* Recovery Clonezilla live with multiple CDs or DVDs is not implemented yet. Now all the files have to be in one CD or DVD if you choose to create the recovery iso file.

License:

* Clonezilla itself is licensed under the GNU General Public License (GPL) Version 2. However, to run Clonezilla, a lot of free and open source software, e.g. the Linux kernel, a mininal GNU/Linux OS, are required.

Which Clonezilla Shall I Use ?

* Clonezilla Live: Clonezilla live allows you to use CD/DVD or USB flash drive to boot and run clonezilla (Unicast only)
* Clonezilla SE: Clonezilla SE is included in DRBL, therefore a DRBL server must first be set up in order to use Clonezilla to do massively clone (unicast, broadcast and multicast are supported)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

ellers kan du også bruge gparted på ubntu live cd'en til at kopiere fra en disk til en anden.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Når du har så meget var det måske en ide, at dele din HDDer op i flere partitioner.

Jeg har også en hel bunke ting, så jeg har delt mine HDDer sådan op;

/boot
swap
/ <root>
/home
/Games
/Multimedia
/Storage
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

/home er en partition på en disk for sig selv, lige for at slå det fast..
For serveren har en 80GB til alt andet (system, swap osv. osv...)
Så da der ikke er tale om system-filer, anbefales det så stadig at benytte det I har anbefalet??

For skal kun have udskiftet min /home HDD og dermed flyttet alt over på den nye da 750GB er ikke længere nok og jeg derfor har købt en 2TB..

Det med at dele det op, er nu en smart ting.. - Netop for hvis én disk går, så mister man ikke ALT..
Men det er jo også begrænset hvor mange diske man har plads til..
Desuden er den største del medie-filer (film & musik).. - Dog ligger mail (som ligger i "/home/vmail" og www-mappen også på disken, men de fylder jo fandme så lidt at det næsten ikke er værd at have en hel disk til det..

Så jeg vil hellere have 750GB'en ud og benytte den som ekstern backup-disk, så jeg på den måde kan tage backup fra serveren (og den stationære) og "gemme den væk"..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så burde du fint kunne ordnet det med cp eller måske rsync
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Nah, den skal som minimum lige formatteres og mountes først.

Når du har hele /home på en ekstra harddisk er det hele noget nemmere.

1. Du tilkobler den ekstra harddisk i din maskine - har du ikke ekstra plads kan du bare bruge en ekstra USB kasse sådan midlertidigt.
  2. Formatter harddisken med Gparted, eller i en terminal: Du har mere kontrol over hvad der skal ske fra en terminal vil jeg påstå*.
    Du skal bruge denne kommando (hvis du ikke bruger Gparted):
    mkfs.ext4
    Usage: mkfs.ext4 [-c|-l filename] [-b block-size] [-f fragment-size]
    [-i bytes-per-inode] [-I inode-size] [-J journal-options]
    [-G meta group size] [-N number-of-inodes]
    [-m reserved-blocks-percentage] [-o creator-os]
    [-g blocks-per-group] [-L volume-label] [-M last-mounted-directory]
    [-O feature[,...]] [-r fs-revision] [-E extended-option[,...]]
    [-T fs-type] [-U UUID] [-jnqvFKSV] device [blocks-count][/code]
    Options du skal bruge er -U og -T (filsystem) og et block device, derudover er en volume label også en god ide, resten er op til dig selv
  3. I / <root> mappen laver du nu en ekstra tom mappe kald den for eksempel home_ny

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /home_ny
  4. Monter harddisken -det gøres nemmest via Steder
  5. Kopier så data, husk dot-filer og dot mapper
  6. før afmontering, så kør:

sync;sync
  7. og afmonter så med

sudo unmount /home_ny
    Hvis det var den mappe du mountede den nye home på, ellers kan du erstatte /home_ny med rigtige device fil i /dev/
  8. bagefter skal du så lige erstatte den UUID der står ud for /home i /etc/fstab filen (husk backup før du roder i den) med den UUID der svarer til din nye /home harddisk.
  9. efter en genstart burde du så være kørende, hvor /home er den nye harddisk

/Lars

*ad påstå: GParted kan meget så prøv med den først
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Vil først beklage det sene svar, men min mail-server har været nede i en lille måneds tid..
Jeg vil sige tak for jeres svar og det jeg har nået at se, så lader det til at jeg har fået svar på det jeg ønskede.. (:

En helt anden ting:
Er der en anden måde at kunne se dette forum?
For min stationære kan altså ikke tåle siden! :S
Det kører SÅ langsomt bare det jeg scroller op og ned..
Benytter Win. Vista Ultimate x64 og IE 7..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok så kan du bare markere emnet som løst.

Du kunne installere Firefox eller Chrom :)
Jeg sider på en 7 år gammel laptop og her har jeg ikke problemer med at scrolle. Hvis du vil forsimple forummet kan du under bruger indstillinger skifte tema til "Bot", men det er kun beregnet til bots så der vil være færre funktioner.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Det har jeg skam også tænkt mig når jeg får læst emnerne igennem..
Men jeg skifter ikke browser.. (o;
Jeg kan MÅSKE gå med til at opgradere til IE8, men naah.. :P

Har dog fundet en "løsning" på mit problem..
Hvis jeg ikke maksimerer vinduet, så kan jeg godt scrolle op og ned uden at mærke noget, så længe jeg ikke får baggrundsbilledet med..
Så det er da bare sådan jeg gør fremover, hvis jeg ikke har bærbaren tændt..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hmm er der en grund til at du gerne vil bruge en browser som indeholder en mænde fejl og volder dig problemer fordi den er langsom? Er du ikke allerede i gang med at kigge på at køre et helt andet styre system?
Du kan også prøve at installere http://code.google.com/intl/da/chrome/chromeframe/ i IE, så kan du lade som om det stadig er den samme browser du bruger (det er kun sider der selv beder om det der benytter chromeframe).
Jeg vil også råde dig til at opgradere til IE8, den virker hurtigere og har færre fejl, du kan jo bare starte Windows update og så lave noget andet mens den køre, der er sikkert også nogle vigtige sikkerheds rettelser du mangler.

Hvis ikke du har installeret driveren til dit grafikkort kan det også være grunden til at det hakker.
DICKHILL

Indlæg af DICKHILL »

Et svar er accepteret og jeg vil takke "lath" for den fine guide! (:
Dog kunne jheg ikke bruge det hele og har måtte hente lidt hjælp fra Google..
For det er en server jeg sidder med, så ting som "Steder" kunne jeg nu godt tænke mig at vide hvor man fandt.. (o:

Men harddisken er blevet smidt i og data er blevet overført, hvilket gik overraskende hurtigt trods de 616GiB (fra phpSysInfo)

Nu skal jeg så til at rette i fstab og så skal serveren genstartes for at tjekke om det dur..

AJenbo,
For at holde den kort, så kan jeg godt følge dig i at det jeg skriver måske er helt hen i vejret..
Men jeg er et stort vanemenneske og er ikke meget for at prøve nye ting..

Grunden til at jeg ikke syntes om IE8 er at den ikke husker ens åbne faner sidst man lukkede..
Ved dog godt at funktionen til at genkalde sidste session findes.. Men føler det ikke godt nok..
Og skifter heller ikke browser, da jeg altid har benyttet IE..

Drivere til skærmkortet er selvfølgelig installeret, så det er ikke det der giver problemet..
For det ville tydeligt kunne ses når der flyttes rundt på ens vinduer..

Jeg ved ikke om jeg ønsker at købe nyt styresystem, da jeg går med tanken om at pakke den stationære væk og stille min anden bærbar op på bordet i stedet..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så tror jeg faktisk chromframe ville være en rigtig god ting for dig.