Hej
Roder med en gammel maskine som dårligt kan trække windows XP, og forsøger nu med en dual-boot løsning! Ubuntu starter fint, men havde problemer med at starte/boote i XP. Kørte så sodu update-grub2 og XP booter fint igen!
Siden har jeg gjort følgende:
Ubuntu forslog opdateringer som jeg kørte!
Installeret dansk sprog på hele systemet!
Downloadede lidt nye temaer, ikoner etc.!
Herefter vil XP igen ikke boote. Formoder at det er det først nævnte der har givet problemer, og forsøgte straks med en ny omgang sodu!!! Skal der mon nogle flere sodu tricks til???
Xp booter ikke efter dualboot - ubuntu netbook remix 10.10
-
Xp booter ikke efter dualboot - ubuntu netbook remix 10.10
Senest rettet af Odin 7. mar 2011, 09:44, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Xp booter ikke efter dualboot - ubuntu netbook remix 10.
Hej jeg har delt dit indlæg ud i sin egen tråd da den du svarede på allerede var markeret som løst.
Det heder sudo (Super User DO) og ikke sodu, men det virker ikke til at være det der er dit problem.
Kan du ikke prøve at uddybe dit problem lidt, hvor langt når du i processen for at starte Windows XP?
Det heder sudo (Super User DO) og ikke sodu, men det virker ikke til at være det der er dit problem.
Kan du ikke prøve at uddybe dit problem lidt, hvor langt når du i processen for at starte Windows XP?
-
sorry og tak, så fik jeg vist understreget min noob status !
Jeg kan vælge mellem fejlsikret tilstand osv., sidste kendte konf. eller bare normal! Har også prøvet sidste kendte uden held! Ved valg af normal, starter den med at loade og viser det der start logo med den her loade ting nedenunder og jeg kan vælge bruger og skrive kodeord! Herefter kommer der så kort noget tekst hvidt på blå baggrund som jeg ikke kan nå at læse - har fundet en fejl bla bla bla noget en hel skærm...., for så at genstarte! Hvis jeg vælger windows igen, når jeg ikke til kodeord!
Jeg kan vælge mellem fejlsikret tilstand osv., sidste kendte konf. eller bare normal! Har også prøvet sidste kendte uden held! Ved valg af normal, starter den med at loade og viser det der start logo med den her loade ting nedenunder og jeg kan vælge bruger og skrive kodeord! Herefter kommer der så kort noget tekst hvidt på blå baggrund som jeg ikke kan nå at læse - har fundet en fejl bla bla bla noget en hel skærm...., for så at genstarte! Hvis jeg vælger windows igen, når jeg ikke til kodeord!
-
Har lige forsøgt med en ny sudo update-grub2, nu når jeg i XP ikke engang til log ind/kodeord!
-
PS: Ved ikke om det er afgørende, men det er ubuntu netbook 10.10, som jeg har brugt. Har rettet det i overskriften.
-
- Admin
Ok, du kan godt stoppe med at køre update-grup det kommer ikke til at hjælp dig her
Grub er den der giver dig valget mellem XP og Ubuntu i starten, efter du har valg her den ikke længere noget at gøre med noget.
Så langt som du er kommet med opstarten er der tale om et ustabilt XP, det har ikke udmeldbart noget at gøre med Ubuntu, den eneste måde det kan være relateret er hvis der er sket en skrive fejl på harddisken da den flyttede filer for at gøre plads til Ubuntu installationen.
Scan din disk for fejl og hvis det ikke virker er du nok nød til at geninstallere Windows. Det kan godt være lidt tricky da Windows ikke genkender Ubuntu og du så bliver nød til at geninstallere GRUB bagefter for at få valget mellem de 2 systemer tilbage.
Grub er den der giver dig valget mellem XP og Ubuntu i starten, efter du har valg her den ikke længere noget at gøre med noget.
Så langt som du er kommet med opstarten er der tale om et ustabilt XP, det har ikke udmeldbart noget at gøre med Ubuntu, den eneste måde det kan være relateret er hvis der er sket en skrive fejl på harddisken da den flyttede filer for at gøre plads til Ubuntu installationen.
Scan din disk for fejl og hvis det ikke virker er du nok nød til at geninstallere Windows. Det kan godt være lidt tricky da Windows ikke genkender Ubuntu og du så bliver nød til at geninstallere GRUB bagefter for at få valget mellem de 2 systemer tilbage.
-
"Ustabilt XP" - dét kan da ikke passe lol!
Scan i Ubuntu, der snakker vi om System > Administration > Diskredskab, og så SMART-data selvtest???
Den siger at disken er fin!
Kontrol af filsystem, er der en fejl på "ext 4" 8,9 GB?, men på dem af de andre hvor jeg kan køre denne kontrol er det fint!
Jeg har på disken 40 GB:
26 GB, NTFS, "preload..."
9,4 GB, Udvidet,
8.9 GB, ext 4, (den med fejl i filsystem)
450 MB, SWAP
4,5 GB, FAT, "...Service"
Det er bare mærkeligt at det lige netop var efter jeg havde lavet de nævnte ændringer at det gik galt! Kunne på et tidspunkt godt komme ind i XP fejlsikret tilstand og prøvede så at gå tilbage til tidligere systemopsætning.
Kan jeg gøre mere i Ubuntu?
Scan i Ubuntu, der snakker vi om System > Administration > Diskredskab, og så SMART-data selvtest???
Den siger at disken er fin!
Kontrol af filsystem, er der en fejl på "ext 4" 8,9 GB?, men på dem af de andre hvor jeg kan køre denne kontrol er det fint!
Jeg har på disken 40 GB:
26 GB, NTFS, "preload..."
9,4 GB, Udvidet,
8.9 GB, ext 4, (den med fejl i filsystem)
450 MB, SWAP
4,5 GB, FAT, "...Service"
Det er bare mærkeligt at det lige netop var efter jeg havde lavet de nævnte ændringer at det gik galt! Kunne på et tidspunkt godt komme ind i XP fejlsikret tilstand og prøvede så at gå tilbage til tidligere systemopsætning.
Kan jeg gøre mere i Ubuntu?
-
Jeg kan godt starte windows i fejlsikret tilstand, men ikke i fejlsikret med netværk, hvis det gør nogen forskel!
-
- Admin
Når man forsøger at gå tilbage til tidligere systemopsætning, kan man risikere at ende med indstillinger der ikke passer til det nu værende system. Jeg vil nok stemple Windows død og måske forsøge at installere igen.
-
- Admin
Ok, du kan prøve at køre hijackthis og ccleaner (registeringsdatabase) og se om det hjælper.
-
Vil gerne lige prøve bare for at se om jeg kan, hvor gør jeg det henne, er det i Ubuntu elle XP?
-
- Admin
Siden der ikke er netværk på din windows, skal du hente dem i Ubuntu, men det er windows programmer så du skal installere og køre dem i windows.
-
Det gjorde faktisk en forskel at køre de filer, jeg kunne dog kun gennemskue at køre ccleaner! Renset reg filer mv., og troede et kort øjeblik at XP virkede normalt igen, da jeg både kunne logge ind og starte ok op. Desværre holdt det kun cirka 10 sekunder, så kom den samme fejl igen...
-
- Admin
Hvis du kan gemme en log fra hijackthis kan jeg godt lokkes til at gå den igennem og forslå hvad du skal fjerne.