Jeg kører nu med linux på 2. uge, parallelt med Win XP, indtil jeg er helt overbevist om at jeg kan de ting jeg har brug for i Linux. Mange af mine filer ligger på mit C.drev, og for at tilgå dem i de programmer jeg bruger i linux skal jeg ind og montere drevene først. Kan man opsætte linux til at gøre det ved opstart? Jeg skal helst have den lange pædagogiske forklaring, da jeg stadigvæk ikke helt forstår alle de der koder og betegnelser
Jeg glæder mig til at høre fra jer..
Mvh Tue
Automatisk montering af windows harddisk ved startup?
-
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Automatisk montering af windows harddisk ved startup?
Installer ntfs-config, åben det fra system-administration-NTFS configuration tool
Marker de drev du vil have selv skal monteres og tryk ok. og luk.
Marker de drev du vil have selv skal monteres og tryk ok. og luk.
-
nu har jeg installeret programmet, men når jeg prøver at starte det, sker der ikke noget. Det er et øjeblik på linien i bunden af skærmen, og så forsvinder det. Jeg har prøvet at genstarte.
-
- Admin
Prøv at starte det fra terminalen og se om du får en fejl:
Kode: Vælg alt
gksu ntfs-config
-
Den skriver nedenstående i terminalen når jeg prøver at starte det derfra.
main(args, opts)
File "/usr/bin/ntfs-config", line 75, in main
app = NtfsConfig()
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/NtfsConfig/NtfsConfig.py", line 56, in __init__
os.mkdir(HAL_CONFIG_DIR)
OSError: [Errno 2] Ingen sådan fil eller filkatalog: '/etc/hal/fdi/policy'
Mvh Tue
main(args, opts)
File "/usr/bin/ntfs-config", line 75, in main
app = NtfsConfig()
File "/usr/lib/pymodules/python2.6/NtfsConfig/NtfsConfig.py", line 56, in __init__
os.mkdir(HAL_CONFIG_DIR)
OSError: [Errno 2] Ingen sådan fil eller filkatalog: '/etc/hal/fdi/policy'
Mvh Tue
-
- Admin
-
Jeg bruger version 10.10.
jeg må lige prøve de andre forslag..
\Tue
jeg må lige prøve de andre forslag..
\Tue
-
- Geografisk sted: Aars
Nu har jeg lige været igang med at lege lidt med nfts-comfig og har fået mountet alle mine nfts drev. Nu vil jeg bare gerne unmonute dem jeg ikke skal bruge, og gør det i nfts-config med det resultat at de stadig ligger på skrivebordet.
Ved at hjøre klikke på dem kan man unmounte dem, men kun med at "root can unmount" besked tilfølge.
Ved at hjøre klikke på dem kan man unmounte dem, men kun med at "root can unmount" besked tilfølge.
-
- Admin
Er det ikke bare at fjerne hakket ud for drevet?
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Jeg er godt klar over at det følgende måske ikke helt er på niveau, men jeg ville helt klart anbefale bare at bruge fstab til at regulere hvad for dreve der bliver monteret under opstarten.
I Windows er alle dreve der er sat til computeren altid tilgængelige for alle, men i Linux er det meget mere restriktivt. Som udgangspunkt er det kun de dreve systemet skal bruge som bliver monteret, resten skal så indstilles manuelt eller med et program som f.eks. ntfs-config. Har man planer om at bruge Linux mere eller mindre permanent, så tror at et grundlæggende kendskab til fstab kan være en bonus i flere henseende, og, i hvert fald i det her tilfælde, en løsning.
fstab er den konfigurationsfil som under opstarten, og senere ved manuelt brug, fortæller Linux hvordan de enkelte harddiske og partitioner skal behandles, og hvor de evt. skal monteres. For NTFS er mulighederne begrænset, men med Linux-filsystemerne ext* (ext2, ext3 og ext4) er der rigtig mange muligheder. En typisk linje fra fstab ser sådan her ud:
UUID=AEE07DD2E07DA16F /media/win ntfs-3g noauto,rw,user,locale=da_DK.UTF-8 0 0
UUID-delen bliver brugt som ID og identificere harddisken/partitionen unikt. Man kan selvfølgelig også bruge den almindelige /dev/sda, eller hvad partitionen nu hedder.
Den næste del fortæller hvor partitionen skal monteres når, og hvis, den skal monteres. I mit tilfælde /media/win.
Næste del fortæller Linux hvad filsystem partitionen har, og i fstab-sammenhæng er NTFS = ntfs-3g.
Den næste, og noget længere, del er de specifikke indstillinger man vil bruge på partitionen. I mit tilfælde skal den ikke monteres under opstarten (noauto), men det er kun hvis man ikke vil have den monteret, at man skal skrive "noauto", ellers bliver den monteret. "rw" betyder at partionen bliver monteret med skriveadgang (read/write), "user" at almindelige brugere kan bruge drevet (altså mig) og "locale=da_DK.UTF-8" at der skal bruges dansk tegnkodning.
Nullerne "0 0" betyder at drevet ikke skal tjekkes for fejl regelmæssigt (p.t. kan Linux ikke tjekke et NTFS-drev, det skal gøres fra Windows).
Inden at der bliver redigeret i fstab kan det anbefales at tage en backup af den. Det kan f.eks. gøre med
fra terminalen (skulle noget så gå galt under redigeringen, så kan fstab genskabes fra en live-cd ved at navigere ind i /etc-mappen på den partition Linux er installeret på, omdøbe fstab til fstab.old1, og så omdøbe fstab.old til fstab).
Så for at tilføje en ny partition, f.eks. en på et drev formateret med NTFS, skal den først findes. Kommandoen "blkid" giver de oplysninger om ens harddiske man skal bruge for at redigere i fstab. I terminalen køres
og en linje ser typisk sådan her ud:
/dev/sdc1: LABEL="Win7" UUID="AEE07DD2E07DA16F" TYPE="ntfs"
Dernæst skal det så tastes ind i fstab. Den kan åbnes med
og på en ny linje i bunden indstastes så:
/dev/harddisknavn /monteringssted ntfs-3g rw,user,locale=da_DK.UTF-8 0 0
eller
UUID="harddisk-UUID" /monteringssted ntfs-3g rw,user,locale=da_DK.UTF-8 0 0
Husk endelig kun at redigere på den ene linje og ikke at røre noget andet. Efter fstab er blevet gemt og gedit lukket, kan den nye linje testes ved at skrive
i terminalen, og så skulle NTFS-drevet meget gerne blive monteret. Næste gang systemet så starter op vil fstab blive læst, og harddiskene monteret som beskrevet i filen. fstab kan også bruges til at montere netværksmapper o.l., men det må jeg hellere gemme til at andet indlæg.
Se evt. http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html for detaljer.
Hilsen Nicky
I Windows er alle dreve der er sat til computeren altid tilgængelige for alle, men i Linux er det meget mere restriktivt. Som udgangspunkt er det kun de dreve systemet skal bruge som bliver monteret, resten skal så indstilles manuelt eller med et program som f.eks. ntfs-config. Har man planer om at bruge Linux mere eller mindre permanent, så tror at et grundlæggende kendskab til fstab kan være en bonus i flere henseende, og, i hvert fald i det her tilfælde, en løsning.
fstab er den konfigurationsfil som under opstarten, og senere ved manuelt brug, fortæller Linux hvordan de enkelte harddiske og partitioner skal behandles, og hvor de evt. skal monteres. For NTFS er mulighederne begrænset, men med Linux-filsystemerne ext* (ext2, ext3 og ext4) er der rigtig mange muligheder. En typisk linje fra fstab ser sådan her ud:
UUID=AEE07DD2E07DA16F /media/win ntfs-3g noauto,rw,user,locale=da_DK.UTF-8 0 0
UUID-delen bliver brugt som ID og identificere harddisken/partitionen unikt. Man kan selvfølgelig også bruge den almindelige /dev/sda, eller hvad partitionen nu hedder.
Den næste del fortæller hvor partitionen skal monteres når, og hvis, den skal monteres. I mit tilfælde /media/win.
Næste del fortæller Linux hvad filsystem partitionen har, og i fstab-sammenhæng er NTFS = ntfs-3g.
Den næste, og noget længere, del er de specifikke indstillinger man vil bruge på partitionen. I mit tilfælde skal den ikke monteres under opstarten (noauto), men det er kun hvis man ikke vil have den monteret, at man skal skrive "noauto", ellers bliver den monteret. "rw" betyder at partionen bliver monteret med skriveadgang (read/write), "user" at almindelige brugere kan bruge drevet (altså mig) og "locale=da_DK.UTF-8" at der skal bruges dansk tegnkodning.
Nullerne "0 0" betyder at drevet ikke skal tjekkes for fejl regelmæssigt (p.t. kan Linux ikke tjekke et NTFS-drev, det skal gøres fra Windows).
Inden at der bliver redigeret i fstab kan det anbefales at tage en backup af den. Det kan f.eks. gøre med
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.old
fra terminalen (skulle noget så gå galt under redigeringen, så kan fstab genskabes fra en live-cd ved at navigere ind i /etc-mappen på den partition Linux er installeret på, omdøbe fstab til fstab.old1, og så omdøbe fstab.old til fstab).
Så for at tilføje en ny partition, f.eks. en på et drev formateret med NTFS, skal den først findes. Kommandoen "blkid" giver de oplysninger om ens harddiske man skal bruge for at redigere i fstab. I terminalen køres
sudo blkid
og en linje ser typisk sådan her ud:
/dev/sdc1: LABEL="Win7" UUID="AEE07DD2E07DA16F" TYPE="ntfs"
Dernæst skal det så tastes ind i fstab. Den kan åbnes med
gksudo gedit /etc/fstab
og på en ny linje i bunden indstastes så:
/dev/harddisknavn /monteringssted ntfs-3g rw,user,locale=da_DK.UTF-8 0 0
eller
UUID="harddisk-UUID" /monteringssted ntfs-3g rw,user,locale=da_DK.UTF-8 0 0
Husk endelig kun at redigere på den ene linje og ikke at røre noget andet. Efter fstab er blevet gemt og gedit lukket, kan den nye linje testes ved at skrive
sudo mount /monteringssted
i terminalen, og så skulle NTFS-drevet meget gerne blive monteret. Næste gang systemet så starter op vil fstab blive læst, og harddiskene monteret som beskrevet i filen. fstab kan også bruges til at montere netværksmapper o.l., men det må jeg hellere gemme til at andet indlæg.
Se evt. http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html for detaljer.
Hilsen Nicky