xorg.conf problemer

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
DoYouSpeakWak

xorg.conf problemer

Indlæg af DoYouSpeakWak »

Hej alle sammen.

Tak for hjælpen sidst. Nu håber jeg så lidt på at i kan komme med endnu et par gode råd.

Jeg har lige installeret 10.10 på en vens computer. Han har en 3 år gammel mirai skærm. Problemet er at den sidder fast på 640x480px. Det er den højeste valgmulighed der er i nvidia kontrol panelet.

Det primære problem er at efter genstart så er både opløsning og rate sat til auto. Ligegyldigt om jeg ændrer det i xorg.conf enten via terminalen eller via nvidia kontrol panelet så hopper den altid tilbage til auto når jeg genstarter.

Her er min xorg.conf fil. Håber det kan hjælpe. Jeg prøver at få opløsningen 1440x900.

Kode: Vælg alt

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
    # nvidia-settings:  version 260.19.06  (buildd@palmer)  Mon Oct  4 16:01:38 UTC 2010

Section "ServerLayout"
        Identifier     "Layout0"
        Screen      0  "Screen0" 0 0
        InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
        InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
        Option         "Xinerama" "0"
    EndSection

Section "Files"
    EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
        Identifier     "Mouse0"
        Driver         "mouse"
        Option         "Protocol" "auto"
        Option         "Device" "/dev/psaux"
        Option         "Emulate3Buttons" "no"
        Option         "ZAxisMapping" "4 5"
    EndSection

Section "InputDevice"

# generated from default
        Identifier     "Keyboard0"
        Driver         "kbd"
    EndSection

Section "Monitor"

# HorizSync source: builtin, VertRefresh source: builtin
        Identifier     "Monitor0"
        VendorName     "Unknown"
        ModelName      "CRT-0"
        HorizSync       28.0 - 33.0
        VertRefresh     43.0 - 72.0
        ModeLine       "1440x900_60.0" 229.75 1440 1552 1712 1984 900 901 904 965 -hsync +vsync
        Option         "PreferredMode" "1440x900_60.0"
        Option         "DPMS"
    EndSection

Section "Device"
        Identifier     "Device0"
        Driver         "nvidia"
        VendorName     "NVIDIA Corporation"
        BoardName      "GeForce FX 5200"
    EndSection

Section "Screen"

# Removed Option "metamodes" "1440x900 +0+0"
    # Removed Option "metamodes" "1440x900 +0+0"
    # Removed Option "metamodes" "1440x900 +0+0; 1024x768 +0+0; 800x600 +0+0; 640x480 +0+0"
    # Removed Option "metamodes" "1440x900_60 +0+0"
        Identifier     "Screen0"
        Device         "Device0"
        Monitor        "Monitor0"
        DefaultDepth    24
        Option         "TwinView" "0"
        Option         "TwinViewXineramaInfoOrder" "CRT-0"
        Option         "metamodes" "nvidia-auto-select +0+0"
        SubSection     "Display"
            Depth       24
        EndSubSection
    EndSection

Under screen ser det ud til problemet ligger.

Ændrer jeg

til

Option "metamodes" "1440x900 +0+0"

og genstarter ændrer den sig til understående automatisk.

Så ligegyldigt hvad jeg ændrer hopper den tilbage til auto igen.

Nogle forslag til hvad jeg gør forkert ?

Mvh Mikkel
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: xorg.conf problemer

Indlæg af AJenbo »

I Nvidia X Server Settings skal du vælge X Server Display Configuration, væl skræmen under layout, Vælg den ønskede opløsning ud for Resolution, tryk Apply, tryk OK, tryk Save to X Configuration File, tryk Gem, indtaste din kode, tryk godkend, tryk afslut, tryk afslut. Så burde den være der.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det ser forresten ud som om du har installeret Nvidia Current men at du har et GeForce FX 5200 som kun er understøttet af Nvidia 173.
DoYouSpeakWak

AJenbo skrev:I Nvidia X Server Settings skal du vælge X Server Display Configuration, væl skræmen under layout, Vælg den ønskede opløsning ud for Resolution, tryk Apply, tryk OK, tryk Save to X Configuration File, tryk Gem, indtaste din kode, tryk godkend, tryk afslut, tryk afslut. Så burde den være der.

Det har jeg prøvet mange gange. Men i den liste af mulige opløsninger er kun "auto", "640x480" og en endnu lavere. Havde jeg kunnet vælge den ønskede opløsning så nemt havde jeg ikke brugt tid på at rode med xorg.conf

AJenbo skrev:Det ser forresten ud som om du har installeret Nvidia Current men at du har et GeForce FX 5200 som
kun er understøttet af Nvidia 173.

Mmm. Efter installationen kom der et hardware icon frem på start baren, (der hvor applications,places,system er), trykkede og den foreslog mig at opdatere min nvidia driver. Jeg kan prøve at afinstallere den og se om det hjælper. Men tvivler nu.

Det der irritere mig er at når jeg indtaster en opløsning i xorf.conf med rette tilladelser, sudo nano xorf.conf og gemmer og derefter genstarter at et andet program vælger at ignorere mine ønsker og vælger auto automatisk. Jeg burde kunne bestemme. Derfor gik jeg også ud fra at jeg havde rettet i filen på en forkert måde, det er endnu ikke blevet bekræftet om det er der fejlen ligger.

Mvh Mikkel
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Omkring manuel opsætning af nvidia driveren så vil jeg forslå: http://www.nvnews.net/vbulletin/forumdisplay.php?f=14
Men skriver du opløsninger som driveren ikke kan efterkomme er det jo nok klart at den vælger at ignorere det.

Jeg er temmelig sikker på det vil hjælpe at skifte til en driver der fungere med dit grafikkort.
DoYouSpeakWak

Testede lige hvilken driver der var installeret.

Når jeg går ind i administration > yderligere drivere har jeg to muligheder. 173 og 96. Den har lige siden installationen og den efterfølgende update stået på 173 og ikke current/latest.

Prøvede lige at sætte den til 96. men der var ingen forskel selv efter et par genstarts og gennemgang af nvidia kontrol panelet.

Eneste pudsige er at lige efter jeg havde installeret, dvs-. før jeg kører update manageren første gang kørte den per default 1024x768. Så valgte jeg 173 og opdaterede med update manageren og genstartede. Derefter er den bare stuck på 640x320.

Det skal lige siges at jeg tidligere har installeret ubuntu på denne computer og helt samme skærm og graffikkort. Dengang rettede jeg bare i xorf.conf filen og wulla 1440x900, Bare jeg havde kunnet huske hvad der var ændret før det virkede. Må finde nogen der ved lidt mere om den fil.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, jeg tror der må være opstået noget rod med driver installationen for din xorg henviser til version 260 (current)

# nvidia-settings:  version 260.19.06  (buildd@palmer)  Mon Oct  4 16:01:38 UTC 2010

Åben synaptic og sørg for at nvidia-glx-180, nvidia-glx-185, nvidia-current er fuldstændig fjernet, slet din xorg.conf, genstart.
Installer nvidia-173, genstart. Tjek at den har generet en ny xorg.conf og se om ikke du kan vælge den rigtige opløsning nu.
DoYouSpeakWak

Tak for svaret.

Det lagde jeg også lige mærke til.

Jeg tjekkede synoptic og fjernede komplet alle pakker borset fra 93. slettede xorf.conf og genstartede.

Men desværre startede xorg ikke efter genstart. Jeg fik en command text login screen istedet for den normale login skærm.

For at få det op igen måtte jeg gå ind i etc/x11 og rename backupen til xorg.conf og genstarte så kom login skærmen frem igen. Men selvfølgelig med samme problem som før.

Det ser ud som at xorg.conf ikke bliver genskabt. Måske skulle jeg prøve at slette 93 også.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja du skal også fjerne 93
DoYouSpeakWak

Det hjalp. Slettede alle version, sletede filen og genstartede. Så fik jeg 1024x768.

Gik så ind og installerede nvidia-173,nvidia-173-kernel-source,nvidia-173-modaliases,nvidia-glx-173 og genstartede.

Men så gik det galt. Kom til commando login igen, xorg.conf blev ikke genoprettet. Prøvede også at installere nvidia-173-dev sammen med de andre. Men stadig samme problem.

:) Så tæt på

P.s. De her smilies rykker
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

På det tidspunkt hvor det virkede brugte du den åbne driver (nouveau)

Du skal beholde

nvidia-93-modaliases
nvidia-173-modaliases
nvidia-current-modaliases
nvidia-commen

Jockey (yderligere deriver) bruger dem til at finde den rigtige driver.

Du vil ikke få brug for:
nvidia-173-kernel-source
nvidia-173-dev
nvidia-glx-173

Jeg vil forslå du bruger system-administration-yderligere driver til at installere driveren (fjern nvidia-173 først).
DoYouSpeakWak

Takker, det virker nu helt fint
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Fedt, så må du meget gerne markere emnet som løst ved at trykke på [V ] knappen.