Hej folkens.
Er helt ny mht. Ubuntu, men tænkte det skulle prøves når nu man har sådan et godt forum i ryggen til støtte. Jeg har brændt en cd med ubuntu 10.10, booted på den og fået det hele til at starte op. Her kommer så mit problem, når jeg kommer til den side hvor der skal tildeles drevplads kan jeg intet vælge. Opstartslæseren står på /dev/sda, og der har jeg ikke andre valgmuligheder under. Forsøger jeg at trykke næsten melder computeren at der selvfølgelig ikke er defineret noget rodsystem.
Har kunnet se på mange tråde herinde hvordan man skal vælge om man vil bruge hele harddisken, eller kun dele af den og så vælge imellem sine styresystemer ved opstarten.
Vil gerne kunne beholde min xp der i forvejen ligger derpå.
Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg gør galt? Er det noget der skal ordnes fra windows inden jeg booter på ubuntu-cd'en?
På forhånd tak.
Lotte.
Hjælp til partionering
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Hjælp til partionering
Hej lotte91
Jeg er ikke helt klar over hvor du er i partitoneringen (har du valgt manuel/avanceret partitonering?), men du kan prøve at kigge på min guide, eller i en af de andre guides, som guiden også linker til.
Guiden er til installation af 10.04, men den virker også meget fint med 10.10, som du har tænkt dig at bruge.
/Lars
Jeg er ikke helt klar over hvor du er i partitoneringen (har du valgt manuel/avanceret partitonering?), men du kan prøve at kigge på min guide, eller i en af de andre guides, som guiden også linker til.
Guiden er til installation af 10.04, men den virker også meget fint med 10.10, som du har tænkt dig at bruge.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Nu håber jeg at jeg forstår dig ret, ellers kan det jo gå helt galt.
Mon ikke du allerede er kommet forbi det sted i processen hvor du skulle vælge at have ubuntu liggende side om side med windows?
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Der kommer så et tidspunkt hvor den nævner hvor opstartslæseren skal instaleres. Dette må gerne være på /dev/sda. Det er bare sådan en lille filur der bliver installeret på starten af drevet som tillader efterfølgende at vælge mellem ubuntu eller windows under opstart - deraf navnet.
Du skal bare sikre dig at du har gjort skridtene korredt indtil da - se arvai's guide.
Og også gerne denne her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
Mon ikke du allerede er kommet forbi det sted i processen hvor du skulle vælge at have ubuntu liggende side om side med windows?
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Der kommer så et tidspunkt hvor den nævner hvor opstartslæseren skal instaleres. Dette må gerne være på /dev/sda. Det er bare sådan en lille filur der bliver installeret på starten af drevet som tillader efterfølgende at vælge mellem ubuntu eller windows under opstart - deraf navnet.
Du skal bare sikre dig at du har gjort skridtene korredt indtil da - se arvai's guide.
Og også gerne denne her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hej Lotte og velkommen til forummet
Det lyder som om du vælger manuel partitionering (avanceret).
Normalt skulle du have 3 valg som set på billedet her (engelsk):
Her skal du bare vælge den første "Installere side om side med andre operativsystemer".
Hvis ikke du har den mulighed er det sandsynligt at din maskine er blevet sat op med 4 primære partitioner fra fabrikken og så bliver det straks lidt mere besværligt. Den eneste løsning vil så være at slette en af partitionerne (midlertidigt) via manuel partitionering (avanceret).
Før vi kaster os ud i det må du dog meget gerne give os en liste af hvilket drev du har i Windows, hvad de bruges til og den liste af drev som du kan se når du vælger manuel partitionering (avanceret).
Mvh Andes
Det lyder som om du vælger manuel partitionering (avanceret).
Normalt skulle du have 3 valg som set på billedet her (engelsk):
Her skal du bare vælge den første "Installere side om side med andre operativsystemer".
Hvis ikke du har den mulighed er det sandsynligt at din maskine er blevet sat op med 4 primære partitioner fra fabrikken og så bliver det straks lidt mere besværligt. Den eneste løsning vil så være at slette en af partitionerne (midlertidigt) via manuel partitionering (avanceret).
Før vi kaster os ud i det må du dog meget gerne give os en liste af hvilket drev du har i Windows, hvad de bruges til og den liste af drev som du kan se når du vælger manuel partitionering (avanceret).
Mvh Andes
-
- IRC nickname: Lotte91
Problemet ligger i at jeg mangler det første skærmbilled som Ajenbo viser? Så jeg har slet ikke valgt om jeg ville gøre det manuelt eller automatisk.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
man kan kun have 4 primære partitioner på en harddisk, og det kunne tyde på at du har brugt disse 4 og derved kan du ikke installere ubuntu uden manuelt at slette en eller flere partitioner og oprette partitioner til buntu
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Mystisk, kan du prøve at give os et billed (tekst eller foto) af hvad du har på listen på det andet billed.