Kan ikke installere ubuntu 10.10

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Polywog

Re: Kan ikke installere ubuntu 10.10

Indlæg af Polywog »

AJenbo skrev:/dev/sda skal muligvis ændres til det navn som din disk har fået, du nævnte hvis tidliger at det var sdc, men du skal nok lige kontrollere det.

ubuntu@ubuntu:~$ er helt normalt, det betyder:
Du er logget ind som brugeren ubuntu, på computeren ubuntu og du befinder dig i mappen ~ (kort for brugerens hjemmemappe som her vil være /home/ubuntu/).

Allright, men er det ikke den samme "opgave" der bliver udført i Disk utility>Smart Data>Self-test? Som den kode du omtalte?
Den har nemlig nu fundet 202 dårlige sectore.

Okay, så er jeg med. :)
Polywog

Indlæg af Polywog »

Jeg fik koden til at virke, gik i Disk utility og fand navnet. :)

Så jeg snitter videre på min MS logo, som nok skal brændes af med et tilhørende ritual på at tidspunkt! :)

.....5.68% done og kl.er 20:55, så.... "see you on the flipside"
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Harddiskens selv test (SMART) er mest baseret på at den løbende holder øje med sig selv, og så at mekanikken virker.
badblocks scanner hvert eneste byte på harddisken og ser om man troværdigt kan skrive og læse fra det. Det er også der for det tager så lang tid.
Polywog

Indlæg af Polywog »

AJenbo skrev:Harddiskens selv test (SMART) er mest baseret på at den løbende holder øje med sig selv, og så at mekanikken virker.
badblocks scanner hvert eneste byte på harddisken og ser om man troværdigt kan skrive og læse fra det. Det er også der for det tager så lang tid.

Okay. Jeg kan godt se at det kommer til at tage lang tid, den har været igennem først "cycle" eller hva man skal kalde det, og den køre lige pt en scan hvor det går noget langsommer end den først.

Det er så en 160gb harddisk og den er kun på 20000 nu, så der er et stykke vej til de 1.6 mill (eller er det mere?) Så jeg kan vel godt lade den stå natten over ikk?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det kommer nok til at tage et par timer.
første pass skriver den et mønster, anden gang læser den om det er det den skrev, og så forsøger den igen med en omvendt mønster. Jeg ved ikke lige om det er det sidste den køre, men jeg tror hvert pass tager ca 1 time på din disk.
Polywog

Indlæg af Polywog »

AJenbo skrev:Ja det kommer nok til at tage et par timer.
første pass skriver den et mønster, anden gang læser den om det er det den skrev, og så forsøger den igen med en omvendt mønster. Jeg ved ikke lige om det er det sidste den køre, men jeg tror hvert pass tager ca 1 time på din disk.

Hej AJenbo.
Jeg har droppet den "Badblocks" tur. Det har taget over 6 timer nu, og den er kun ½ vejs over nr.2 cyklus og allerede i Disk utility meldte den 205 bad sectors. Så jeg har invisteret i en ny 250Gb hd til 330.kr.

330.kr, det er jo snart hva jeg har brugt i strøm på fejlsøgning, bla fordi jeg har brugt 2 bærbare til det og fordi "Ubuntu" maskinen har skulle lave "badblocks".

Så jeg takker for hjælpen, og krydser finger for at jeg ikke for brug for mere hjælp herinde! (I den hensigt at Ubuntu kommer til at køre som en drøm for mig selvfølgelig) :D
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det virker også sandsynligt at det ikke virkede på grund af den slidt/beskadiget disk.

Hvis det læser problemet kan du bare markere tråden som løst.
Polywog

Indlæg af Polywog »

Så er den løst. :)

Det var harddisk der var færdig, og jeg køre pt fra min Ubuntu 10.10 maskine nu! :D Super lækkert system.

Dog er der lidt sproglige vanskeligheder men det er nok bare en opdatering eller lign jeg mangler. Men det kigger jeg lige nogle guides igennem først.

Så jeg takker for hjælpen. :)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Tillykke.
Du kan installere og fjerne sprog fra System-Administration-Sprogunderstøttelse (mon ikke det hedder det samme på 10.10, jeg kører godt nok 10.04...).
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Fedt så kan du bare markere emnet som løst med [V ] knappen.
Hvis du har installeret systemet på engelsk vil programmet hede Language support.
Polywog

Indlæg af Polywog »

AJenbo skrev:Fedt så kan du bare markere emnet som løst med [V ] knappen.
Hvis du har installeret systemet på engelsk vil programmet hede Language support.

Er markeret. :)

Jeps, jeg startede med at køre den engelsk, og så hentede jeg dansk sprogpakke og fjernede den engelske.....(Skulle jeg åbenlyst ikke have gjordt!)
Min launch-bar gik direkte over til kinesisk, og så er det jo komplet umuligt at finde ud af den, så jeg måtte installere den engelske pakke igen og sætte den højere i prioritet end kinesisk.

Men, NU virker det hele, inklusiv de der "Fn" genvejs-taster....som jeg iøvrigt ikk ku få til at virke i Windows.
Jeg kan se film...avi, mpeg4, youtube osv. dog har jeg ikke lige testet podcast video'er og min netbank endnu.
Men jeg går da stærkt ud fra at det virker.....selvom Nikolaj Sonne i So Ein Ding postod det ikke gjorde....men det var vist også før "NemID" kom ud?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der var mange der misforstod det Nikolaj Sonne sagde. Han sagde at NemID virkede, men at det ikke var pænt af dem ikke at levere hjælp til Ubuntu brugere.
Vi har en artikel her på siden til hvis ikke du kan få det til at virke udmelbart.
Hvordan kan det være du ikke valgte Dansk under installationen? Det ville da have været lidt lettere. Husk også at indstilla valuta og keyboard til dansk.
Polywog

Indlæg af Polywog »

AJenbo skrev:Der var mange der misforstod det Nikolaj Sonne sagde. Han sagde at NemID virkede, men at det ikke var pænt af dem ikke at levere hjælp til Ubuntu brugere.
Vi har en artikel her på siden til hvis ikke du kan få det til at virke udmelbart.
Hvordan kan det være du ikke valgte Dansk under installationen? Det ville da have været lidt lettere. Husk også at indstilla valuta og keyboard til dansk.

Det er rigtigt, nu du siger det, jeg har lige været inde og se den podcast...(som virker fint) og det er korrekt at det nemt kan misforståes, men høre man lige ordenligt efter, så fatter man det! :)

Jeg satte den også til dansk under install, men jeg satte den ikke til at hente opdateringer under install, så det er nok derfor. Resten, virker....altså valuta, ÆØÅ osv køre også godt! :)