Kan ikke få wireless netkort aktiveret
-
Kan ikke få wireless netkort aktiveret
Hej Alle
Har forsøgt mig med at læse i mange forumer uden held.
Er kommet så langt.
Ubuntu 10.10 64bit
thomas@thomas-laptop:~$ sudo lshw -C network
*-network DISABLED
description: Wireless interface
product: Centrino Advanced-N 6200
vendor: Intel Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:02:00.0
logical name: wmaster0
version: 35
serial: 00:27:10:ce:27:d8
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list logical ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=iwlagn latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11abgn
resources: irq:29 memory:feafe000-feafffff
*-network
description: Ethernet interface
product: AR8132 Fast Ethernet
vendor: Atheros Communications
bus info: pci@0000:03:00.0
logical name: eth0
version: c0
serial: e0:cb:4e:1b:62:66
size: 100MB/s
capacity: 100MB/s
capabilities: pm msi pciexpress vpd bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=atl1c driverversion=1.0.0.1-NAPI duplex=full firmware=N/A ip=10.231.26.48 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
resources: irq:30 memory:febc0000-febfffff ioport:ec00(size=128)
thomas@thomas-laptop:~$
Nogen ide til hvad jeg kan gøre for at aktivere kortet?
NB kortet funger ok under windows boot på samme maskine.
mvh
Thomas
Har forsøgt mig med at læse i mange forumer uden held.
Er kommet så langt.
Ubuntu 10.10 64bit
*-network DISABLED
capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list logical ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=iwlagn latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11abgn
*-network
description: Ethernet interface
product: AR8132 Fast Ethernet
vendor: Atheros Communications
bus info: pci@0000:03:00.0
logical name: eth0
version: c0
serial: e0:cb:4e:1b:62:66
size: 100MB/s
capacity: 100MB/s
capabilities: pm msi pciexpress vpd bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=atl1c driverversion=1.0.0.1-NAPI duplex=full firmware=N/A ip=10.231.26.48 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
resources: irq:30 memory:febc0000-febfffff ioport:ec00(size=128)
thomas@thomas-laptop:~$
Nogen ide til hvad jeg kan gøre for at aktivere kortet?
NB kortet funger ok under windows boot på samme maskine.
mvh
Thomas
-
-
Re: Kan ikke få wireless netkort aktiveret
Hej Lidt yderligere info.
Jeg har udskiftet det oprindelige atheros kort da det hele tiden svigtede også under windows.
Jeg har valgt et intel 6200 N kort, da det iflg. intel er certificeret til linux og at driverne allerede skulle ligge i de nyere kernel versioner.
Jeg troede derfor at ville være plug n play.
Jeg har tidligere forsøgt adskellige ting med det forrige kort og er måske kommet til at deaktivere et eller andet i kernel opdateringerne.
Har bl.a. forsøgt med maverik backport uden det hjalp.
Jeg har downloaded linux driver pakken fra intel med er usikker på hvordan jeg evt kan installede den.
Alle forslag er velkomne.
mvh
Thomas
Jeg har udskiftet det oprindelige atheros kort da det hele tiden svigtede også under windows.
Jeg har valgt et intel 6200 N kort, da det iflg. intel er certificeret til linux og at driverne allerede skulle ligge i de nyere kernel versioner.
Jeg troede derfor at ville være plug n play.
Jeg har tidligere forsøgt adskellige ting med det forrige kort og er måske kommet til at deaktivere et eller andet i kernel opdateringerne.
Jeg har downloaded linux driver pakken fra intel med er usikker på hvordan jeg evt kan installede den.
Alle forslag er velkomne.
mvh
Thomas
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Det burde vist virke. Intel skriver endda at det virker på ubuntu. Kan du prøve at starte op på en 10.04.2 Live CD - evt. Din 10.10 - gerne 32bit. Og lige tjekke om den virker?
Du må gerne linke til den driver du taler om.
Du må gerne linke til den driver du taler om.
-
Hej
Driveren er hentet her:
http://www.intellinuxwireless.org/iwlwifi/downloads/iwlwifi-6000-ucode-9.221.4.1.tgz
Pakken indeholder en readme, som jeg dog ikke er helt klog nok til at tyde.
Jeg prøver med en live USB, da jeg ikke har CD i min PC.
vender tilbage med resultat.
mvh
Thomas
Driveren er hentet her:
http://www.intellinuxwireless.org/iwlwifi/downloads/iwlwifi-6000-ucode-9.221.4.1.tgz
Pakken indeholder en readme, som jeg dog ikke er helt klog nok til at tyde.
Jeg prøver med en live USB, da jeg ikke har CD i min PC.
vender tilbage med resultat.
mvh
Thomas
-
- Redaktør
Jeg kan se i min mappe /lib/firmware/ at den driverfirmware (iwlwifi-6000-4.ucode) du har downloadet allerede er på min ubuntu 10.10 laptop.
Du kan også prøve at kikke i din, hvis du har lyst.
Du kan også prøve at kikke i din, hvis du har lyst.
-
Hej Igen
Jeg har den også liggende i /lib/firmware
Og selve driveren loades vist ikke så vidt jeg kan tyde.
men er det ikke kun selve firmwaren der loades i chippen på netwærkskortet og styrer kommunikationen og ikke selve driveren?
Som sagt virker netkortet når jeg booter i windows så det er ikke disabled i bios.
Af en eller anden grund så kan jeg ikke rigtig få min PC til at boote på Ubuntu-USB sticken, selv om jeg har sat den som første boot prioritet i bios.
Den starter alligevel grub boot loaderen ? hmmm.
Jeg har den også liggende i /lib/firmware
Og selve driveren loades vist ikke så vidt jeg kan tyde.
men er det ikke kun selve firmwaren der loades i chippen på netwærkskortet og styrer kommunikationen og ikke selve driveren?
Som sagt virker netkortet når jeg booter i windows så det er ikke disabled i bios.
Af en eller anden grund så kan jeg ikke rigtig få min PC til at boote på Ubuntu-USB sticken, selv om jeg har sat den som første boot prioritet i bios.
Den starter alligevel grub boot loaderen ? hmmm.
-
- Redaktør
Du har skam også loadet en driver. Se selv den tekst du indsatte i din første post:
Og hvis du kører kan du også se at kernen har loadet moduler til dit netværkskort. (Du kan også bare kikke nederst i din pastebin som faktisk er lsmod).
Så alt er i skønneste orden, dog er der også tegn på problemer f.eks. i din føste linje i citatet ovenfor:
lshw -C network
*-network DISABLED
Jeg ved ikke lige hvad der er galt. Men jeg tænker...
Kode: Vælg alt
*-network DISABLED
configuration: broadcast=yes [size=150][b]driver=iwlagn[/b][/size] latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11abgn
Og hvis du kører
Kode: Vælg alt
lsmod
Så alt er i skønneste orden, dog er der også tegn på problemer f.eks. i din føste linje i citatet ovenfor:
lshw -C network
*-network DISABLED
Jeg ved ikke lige hvad der er galt. Men jeg tænker...
-
Hej Igen
OK så fik jeg booted på USB live sticken.
Og wireless virkede øjeblikkeligt, var logget på wireless, næsten før den var færdig med at boote.
Så hvordan får jeg det til at virke under min nuværende installation???
mvh
Thomas
OK så fik jeg booted på USB live sticken.
Og wireless virkede øjeblikkeligt, var logget på wireless, næsten før den var færdig med at boote.
Så hvordan får jeg det til at virke under min nuværende installation???
mvh
Thomas
-
- Redaktør
Tjah. Godt spørgsmål. Problemet er jo at det virker ud af æsken, men at du jo har forsøgt en mængde ting
Kan du huske nogle af de ting du har gjort og kan du eventuelt føre det tilbage.
Hvor langt tid har du haft din 10.10 installeret? Hvis den er fra i går, er det letteste sikkert at geninstallere (det tager cirka 20min). Husk backup, hvis du har noget på din computer du ønsker at beholde.
Kan du huske nogle af de ting du har gjort og kan du eventuelt føre det tilbage.
Hvor langt tid har du haft din 10.10 installeret? Hvis den er fra i går, er det letteste sikkert at geninstallere (det tager cirka 20min). Husk backup, hvis du har noget på din computer du ønsker at beholde.
-
Tjaaa
Jeg må sige at jeg er ret tøvende overfor en genindstallering.
Jeg har godt nok backup af mine vigtigste ting mail m.m., men jeg har også bunker af software og opsætninger til disse som jeg nødig vil miste.
Jeg har godt tidligere lavet en simpel tekstfil og på den måde fået alle de software pakker geninstalleret automatisk, men som jeg husker det så var der en del håndarbejde alligevel.
Kan du evt. anbefale en guide, så jeg er sikker på at få det hele med.
mvh
Thomas
Jeg må sige at jeg er ret tøvende overfor en genindstallering.
Jeg har godt nok backup af mine vigtigste ting mail m.m., men jeg har også bunker af software og opsætninger til disse som jeg nødig vil miste.
Jeg har godt tidligere lavet en simpel tekstfil og på den måde fået alle de software pakker geninstalleret automatisk, men som jeg husker det så var der en del håndarbejde alligevel.
Kan du evt. anbefale en guide, så jeg er sikker på at få det hele med.
mvh
Thomas
-
- Redaktør
Hvis du mener en slags post-installationsguide:
Laoshi om installation - Det bedste sted at starte:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
Arvai's installationsguide:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Trin for trin guiden (thj01):
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57
Arvai's FAQ:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102
Laoshi's Java-kode:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10803
Jeg kan ikke umiddelbart sige hvad du skal gøre hvis du ikke vil geninstallere. Har du prøvet at fjerne de der backports du talte om?
Laoshi om installation - Det bedste sted at starte:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
Arvai's installationsguide:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99
Trin for trin guiden (thj01):
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57
Arvai's FAQ:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=102
Laoshi's Java-kode:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=10803
Jeg kan ikke umiddelbart sige hvad du skal gøre hvis du ikke vil geninstallere. Har du prøvet at fjerne de der backports du talte om?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Højerklik på netværks ikonet og sikre dig at netværk og tårdløst netværk er aktivert
-
Det var det første jeg gjorde og det er aktiveret iflg ikonet, men virker altså ikke.
Er der en måde man kan sætte systemet tilbage til default på, uden at geninstallere??
mvh
THomas
Er der en måde man kan sætte systemet tilbage til default på, uden at geninstallere??
mvh
THomas
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Prøv at oprette en ny bruger og se om det er det samme når du logger ind som den.