kan ikke installere linux "ubuntu"

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kurtrynke
IRC nickname: Kurtrynke

kan ikke installere linux "ubuntu"

Indlæg af kurtrynke »

Hej, Jeg har brug for lidt råd og vejledning. Har fået en ældre computer, der kørte med Windows XP, på computeren sidder et label med Windows 98. Når jeg har kørt ubuntu instal. kommer der en fejl meldning, inden jeg skal registrer, har så prøvet at loade med linux "mint", der kan jeg taste alle nødvendige oplysninger, og når den er færdig med at installere, kan den slet ingenting, den kommer med der er fejl i installationen, nu er det hele så låst, nu kan jeg slet ingenting, Hvordan får jeg den total nulstillet, det er en gammel FUJITSU SIEMENS, EUROLINE,
Med venlig hilsen

Kurt Petersen
Hyllveien 15 C
3408 Tranby
+47 936 48 560
Norge
ActionpackedPIVII
IRC nickname: steffen

Re: kan ikke installere linux "ubuntu"

Indlæg af ActionpackedPIVII »

hm hvilke specifikationer har computeren?
Hvilken Cpu og hvor mange ram ?
kurtrynke

Indlæg af kurtrynke »

ActionpackedPIVII skrev:hm hvilke specifikationer har computeren?
Hvilken Cpu og hvor mange ram ?

CPUén Intel celeron, jeg mener den var et sted mellem 600 og 900, rammene er jeg usikker på, så ikke ordenligt efter da jeg begyndte, nu kan jeg ikke komme ind, kan jeg se det i bios?
Med venlig hilsen

Kurt Petersen
Hyllveien 15 C
3408 Tranby
+47 936 48 560
Norge
michaelmunk
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af michaelmunk »

tror desværre at den nuværende version af Ubuntu 10.10 er for "stor" til den maskine, hvis den windows der fulgte med er windows 98. Du kan evt. prøve at hente en af de andre versioner Kubuntu/edubuntu ? eller en slitaz, puppy linux, som er en mere letvægts linux.
Ubuntu 10.10 Lucid Lynx 64-bit - Acer Aspire 5742G | Nvidia Geforce GT 420M | 3GB DDR3 RAM | 500GB HD
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

michaelmunk skrev:tror desværre at den nuværende version af Ubuntu 10.10 er for "stor" til den maskine, hvis den windows der fulgte med er windows 98. Du kan evt. prøve at hente en af de andre versioner Kubuntu/edubuntu ? eller en slitaz, puppy linux, som er en mere letvægts linux.

jeg tror lige du skal læse op på dine ubuntuvarianter inden du giver sådanne råd.
kubuntu er ubuntu med kde desktop, og er generelt tungere og mere effektpræget end ubuntu= dårligt valg her
edubuntu er en uddannelsesversion bygget til klasselokaler med indbygget skoleprogrammer= ikke lettere end ubuntu
xubuntu er ubuntu med xfce desktop i stedet for gnome= en smule lettere end ubuntu= et lidt bedre valg
lubuntu er ubuntu med lxde i stedet for gnome= den letteste ubuntu= nok det bedste valg...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
michaelmunk
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af michaelmunk »

soundpartner skrev:
michaelmunk skrev:tror desværre at den nuværende version af Ubuntu 10.10 er for "stor" til den maskine, hvis den windows der fulgte med er windows 98. Du kan evt. prøve at hente en af de andre versioner Kubuntu/edubuntu ? eller en slitaz, puppy linux, som er en mere letvægts linux.

jeg tror lige du skal læse op på dine ubuntuvarianter inden du giver sådanne råd.
kubuntu er ubuntu med kde desktop, og er generelt tungere og mere effektpræget end ubuntu= dårligt valg her
edubuntu er en uddannelsesversion bygget til klasselokaler med indbygget skoleprogrammer= ikke lettere end ubuntu
xubuntu er ubuntu med xfce desktop i stedet for gnome= en smule lettere end ubuntu= et lidt bedre valg
lubuntu er ubuntu med lxde i stedet for gnome= den letteste ubuntu= nok det bedste valg...

Sorry... kunne ikke lige finde system krav til de forskellige, men rigtigt nok.
Skal ikke blande mig udover at sige at det helt sikkert er ram/processor krav som er afgørende her.
Ubuntu 10.10 Lucid Lynx 64-bit - Acer Aspire 5742G | Nvidia Geforce GT 420M | 3GB DDR3 RAM | 500GB HD
kurtrynke

Indlæg af kurtrynke »

har lige prøvet at sætte en anden HD med XP på, med den vil ikke starte, køre blot i ring, start fejl sikkert, eller start normalt, har også prøvet at nul stille bios, ved at tage batteriet ud, det kan være det er bedre at tag den med over i containeren.
Med venlig hilsen

Kurt Petersen
Hyllveien 15 C
3408 Tranby
+47 936 48 560
Norge
kurtrynke

Indlæg af kurtrynke »

kurtrynke skrev:har lige prøvet at sætte en anden HD med XP på, med den vil ikke starte, køre blot i ring, start fejl sikkert, eller start normalt, har også prøvet at nul stille bios, ved at tage batteriet ud, det kan være det er bedre at tag den med over i containeren.

CPU er på 566 mhz
Med venlig hilsen

Kurt Petersen
Hyllveien 15 C
3408 Tranby
+47 936 48 560
Norge
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Windows er bundet til hardware så den vil ikke kunne starte op efter du flytter den til en anden maskine. Linux er ikke bundet, så hvis du har mulighed for det kan du i stallere det fra en anden computer og så flytte harddisken bagefter.

Ubuntu køre bedst ved 1Ghz og kræver 512MB for grafisk installation (256MB for test baseret installation).
Lubuntu kræver kun 192MB for grafisk installation, den tekst baseret installation kræver 64MB men er mere kompliceret at sætte op.
Det bliver aldrig nogen fart demon, men den kan måske blive brug bar.
kurtrynke

Indlæg af kurtrynke »

AJenbo skrev:Windows er bundet til hardware så den vil ikke kunne starte op efter du flytter den til en anden maskine. Linux er ikke bundet, så hvis du har mulighed for det kan du i stallere det fra en anden computer og så flytte harddisken bagefter.

Ubuntu køre bedst ved 1Ghz og kræver 512MB for grafisk installation (256MB for test baseret installation).
Lubuntu kræver kun 192MB for grafisk installation, den tekst baseret installation kræver 64MB men er mere kompliceret at sætte op.
Det bliver aldrig nogen fart demon, men den kan måske blive brug bar.

Hej AJenbo

Nu er den slagtede, jeg har taget stumper af den, så finder jeg en anden computer jeg kan lave til, jeg har lovet en dreng, en computer, hans mor har ikke råd til at købe en computer til ham, hun er enlig. jeg har vist drengen min Ubuntu maskine, den er han hel vild med, så han vil gerne have en med Ubuntu...
Med venlig hilsen

Kurt Petersen
Hyllveien 15 C
3408 Tranby
+47 936 48 560
Norge
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Af fuldt fungerende maskiner har jeg desværre selv kun stationær rådighed. Men finder jeg en skal jeg da lige sige til.