Installation af VirtualBox

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
heru

Installation af VirtualBox

Indlæg af heru »

Hej!
Jeg prøver at installere VirtualBox, da et par af de programmer, jeg har fra windows, ikke virker i Ubuntu eller i wine. Det går uden problemer at få programmet installeret, men når jeg skal starte VM for første gang, går det galt og jeg får flg. besked:

Failed to open a session for the virtual machine WIN-WIN.
The virtual machine 'WIN-WIN' has terminated unexpectedly during startup with exit code 1.
Kernel driver not installed (rc=-1908)

The VirtualBox Linux kernel driver (vboxdrv) is either not loaded or there is a permission problem with /dev/vboxdrv. Please reinstall the kernel module by executing

'/etc/init.d/vboxdrv setup'

as root. Users of Ubuntu, Fedora or Mandriva should install the DKMS package first. This package keeps track of Linux kernel changes and recompiles the vboxdrv kernel module if necessary.

Så er jeg stået helt af. Kan nogen hjælpe mig. Jeg er nybegynder, så det skal nødvendigvis gøres meget detaljeret, da jeg ikke kender ret meget til systemet.
Med venlig hilsen
Henning
Senest rettet af heru 2. mar 2011, 23:16, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af VirtualBox

Indlæg af AJenbo »

Sikre dig virtualbox-ose-dkms er installeret og genstart.
heru

Indlæg af heru »

Tak for hurtigt svar.
Jeg installerede virtualbox-ose-dkms igen, som du foreslog, men fik desværre den samme fejlmeddelelse.
Kan jeg gøre andet?
Venlig hilsen
Henning
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Installer pastebinit og kør denne kommando:

Kode: Vælg alt

dmesg | pastebinit
og sæt linket her ind, så kan vi lige se om der sker en fejl når den indlæser driveren under opstart af systemet.
heru

Indlæg af heru »

Hej!
Jeg håber, at jeg forstod dine instrukser korrekt.
Der fremkom flg. link:http://pastebin.com/S6naPwxr

Venlig hilsen
Henning
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg kan ikke lige gennemskuge den, prøv at se om det virker med aqemu, eller måske virt-manager.
heru

Indlæg af heru »

Hej igen!
Jeg prøvede med virt-manager og fik oprettet maskinen, men da jeg skulle starte den, kom der flere fejlmeldinger og det hele stoppede.
Så prøvede jeg med aqemu og fik oprettet maskinen og startet den og den loadede windows filer fra cd/dvd drevet og startede window og gik igang med setup, men så stod den en times tid uden at komme videre.
Jeg har slået problemet op i Ubuntu forums og i google og det ser ud til at være et gennemgående problem, som nogle af de klogere har kunnet løse, men deres løsningsforslag er helt uigennemskuelige for en almindelig dødelig som mig.
Kan du komme på flere forslag til løsning, så vil jeg være glad.
Venlig hilsen
Henning
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kan du prøve at give et link til nogle af de løsninger du støde på så skal jeg prøve at kigge lidt på det.
heru

Indlæg af heru »

Hej igen!
Inden jeg gik i gang med at finde de krævede links til løsninger, skulle jeg lige prøve en gang til at installere VirtualBox, men valgte denne gang en udgave i Software center, der hed VirtualBox OSE og så lykkedes det mærkeligt nok ved andet forsøg og det kom op og køre. Jeg er tilfreds med udfaldet og vil nu læse lidt mere om brugen af to styresystemer samtidig. Jeg siger tak for beredvillig hjælp.
Venlig hilsen
Henning
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du skal ikke længere skrive løst i emnet når det er løst, det er godt nok bare at merkere det med knappen.

Hvis du installere OSE udgaven skal du lige være opmærksom på at du ikke får 3D acceleration eller USB underestøttelse.