Wake on lan virker ikke ved shutdown

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Wake on lan virker ikke ved shutdown

Indlæg af AJenbo »

Det lyder som om du glemmer at gemme og lukke tekst filen før du lukker terminalen.
Hvis det er en grafisk kommando du vil køre, som "gksu gedit /etc/init.d/rc.local" så kan du gøre det med alt+f2 så har du ikke en terminal.
jens ledet

Indlæg af jens ledet »

Når jeg er inde i en fil trykker jeg exit, så ber den om at gemme hvor jeg jeg skal trykke y/j her trykker jeg y, så foreslår den et filnavn, og det trykker jeg enter til. Når jeg så går ind i filen bagefter så har den gemt det der er skrevet. Jeg skal vel ikke gemme noget i terminalen inden jeg lukker for terminalen?
Mvh Jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Bruger du nano? Er du inde på en anden maskine med SSH? Hvis du er inde på en anden maskine med SSH så er det fordi du glemmer at afslutte SSH forbindelsen, det kan du gøre ved at trykke ctrl+d, eller skrive exit.
jens ledet

Indlæg af jens ledet »

Øh jeg har hvertfald noget nano, det er en anden der har sat de helt basale ting op via fjernsupport. og jeg har skulle skrive noget nano halløj. Men kan ikke huske hvad jeg gjorde det for.
Jeg har både siddet lokalt på maskinen og via vnc fra min laptop, men kun lokalt på netværket.
Jeg mener ikke jeg nogensinde har tastet ctrl d inde i filerne har jeg trykket ctrl x når jeg skulle afslutte, og så er det den har savet osv.

Mvh Jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det lyder forbløffende meget som om du bruger nano i en terminal til at åbne disse filer, har du fjernsupport på hver gang du skal åbne filer?
Vi beskriver hvordan du åbner dem med Gedit, så hvis du gør det på en anden måde må du meeeeeget gerne sige det så vi ikke tror du gør noget helt andet.
Faktisk syndes jeg du skal beskrive præsis hvordan du gør fra du tænder din maskine, til terminalen siger der er noget der køre og der for helst ikke vil lukkes.
jens ledet

Indlæg af jens ledet »

ja.. problemet er nok at jeg er så ny i faget at jeg ikke aner om jeg bruger nano.
Men jo jeg tror da nok det er der problemet ligger.
Når jeg har åbnet maskinen åbner jeg en terminal og gør tingene der.
Jeg har lige prøvet at åbne en terminal, taste sudo -s og kode... Det virker fint og jeg er så root.
Herfra prøvede jeg at lukke terminalen, uden at have gjort andet end ovenstående, og så kom den med samme advarsel inden jeg lukker.

Mvh Jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når du bruger nano skriver "nano" i terminalen så det skulle være temmelig åbenlyst.

Hvis du trykker ctrl+x i gedit så klipper du den markeret tekst, så det er ikke det jeg har skrevet du følger.

Problemet med at lukke terminalen skyldes at du logger ind som root men glemmer at logge ud igen, det kan du gøre med ctrl+d eller ved at skrive exit.
Jeg vil dog kraftigt fraråde dig at køre som root, når du ikke ved præsis hvad du gør, du risikere at øde lægge systemet. I stedet bør du starte de kommanoder, der skal bruge root adgang, med sudo, lige som vi beskriver.
jens ledet

Indlæg af jens ledet »

Jeg har ikke brugt/skrevet nano i nogen af de ting i har foreslået, så har jeg brugt nano er det ubevidst.
Grunden til at jeg har været root er at nogle af komanderne der skal jeg være root for at den vil udføre dem.

Men jeg kan godt se nu hvis jeg skriver nano så kommer jeg ind i noget der ligner de filer jeg har ændret i.. så jo jeg må jo have brugt nano...
Men hvor efterlader det mig så? de komandoer i har foreslået har så ikke virket?
jeg kan hvertfald se at netkortet er sat op til at reagere på magic pakker

Mvh Jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det en server uden grafisk brugerflade du har?
Hvad sker der hvis du skriver gedit, måske har du fået lavet et alias til nano der heder gedit (kunne være ham med fjern support der har sat det op).
Kommandoer der skal have root for at virke skriver man sudo forand, man skifter ikke til at være root.
Eks.:

Kode: Vælg alt

update-grub

Vil ikke virke da man skal være root, der for køre man:

sudo update-grub

i stedet.

Med

sudo -i
update-grub

efterlader den dig som root og kommer du til at lave en fejl vil den ikke kunne stoppe dig fra at ødelægge systemet.
jens ledet

Indlæg af jens ledet »

Den er en grafisk bruger flade jeg har.
Jeg ved at ham der satte den op har siddet og sat den op bare har haft en terminal eller promt.
Skriver jeg gedit kommer jeg ind i et dokument ligner det.
Jeg har nok bare "vænnet" mig til at skrive sudo -s og så køre komandoerne.
Hvad er forskellen egentlig på at skrive sudo -s kontra sudo -i ?

Mvh jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kun den at jeg kastede forkert.

Fra en promt kan han jo ændre alt så det siger ikke så meget.

Fik du testet hvad der sker Hvis du skriver gedit?
jens ledet

Indlæg af jens ledet »

jens ledet skrev:Skriver jeg gedit kommer jeg ind i et dokument ligner det.

Mvh Jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

På samme måde som når du skriver nano? Eller er som når du åbner programmer-tilbehør-tekstredigering?
jens ledet

Indlæg af jens ledet »

Hvis jeg skriver nano i terimalen kommer jeg ind i nano kan jeg se der står gnu nano 2.2.2 baggrunden er lilla som i terminalen.
Det har set sådan ud mens jeg har intastet

Skriver jeg gedit i terminalen starter der en tekst editor med hvid baggrund, og der står
"unsaved document 1 -gedit" som "overskrift"
Jeg kan åbne den samme editor ved at gå i rullemenuen, applications, accessories, gedit Text editor

Mvh Jens
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, så har jeg godt nok svært ved at forstå du er endt i nano når du skulle skrive :shock: :

gksu gedit /etc/init.d/rc.local