"Rigtig" Linux på Synology NAS

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

"Rigtig" Linux på Synology NAS

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg købte sidste år en en Synology NAS som jeg mere eller mindre kun bruger som filserver og webserver, og jeg er sikker på at jeg ville få meget mere ud af den i dagligdagen hvis den kørte med Ubuntu eller Debian (eller enhver anden af de større distributioner). Sagen er nemlig den at det software der følger med er meget "brugervenligt", og som sådan ikke meget værd hvis man hellere vil bruge SSH end deres webinterface. Den har godtnok SSH, men mangler et ordentligt pakkesystem og grundsystem, og jeg syntes ikke at jeg kan få den til at bygge noget bedre med dens GCC. Ihvertfald laver GCC'en konstant fejl som jeg ikke kan rette :) (det kan lige så godt være mine manglende evner som programmør, og ikke nødvendigvis GCC'ens skyld...)

Den har 512mb ram, ~1ghz cpu og en 2tb harddisk, så den er noget bedre udrustet end min bærbare. Arkitekturen er PowerPC, og ihvertflad Debian har lavet en port til den arkitektur, jeg ved ikke med Ubuntu.

<edit> Ubuntu har også en port til PowerPC, og har haft det fra starten af (PowerPC-arkitekturen bliver brugt i nogle af Apples bærbare). </edit>

Det skulle vist ikke være et problem at bootstrappe den med Ubuntu og Debian, men jeg ville fortrække at tage udfordringen op, og installere Linux "rigtigt" på den. Det er ikke et problem at gendanne den hvis det skulle gå galt, Synology har nemlig lavet et program som altid kan formatere NAS'en og gendanne systemet.

Jeg håber der er nogle af jer der har en god idé, for jeg må indrømme at jeg er kørt lidt fast. Faktisk overvejer jeg at pille harddisken ud, installere Debian på den, sætte den i igen og så se om det virker (men af en eller anden grund tvivler jeg på det :D )

Hilsen Nicky
Senest rettet af NickyThomassen 21. feb 2011, 22:17, rettet i alt 1 gang.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: "Rigtig" Linux på Synology NAS

Indlæg af thomasjohansen »

spændende emne.


Jeg har selv købt en kompakt pc som skal være server med diverse funktioner:

- dlna
- Mail
- webserver (internt)
- filserver
- mythtv server, måske hvis den kan drive det. Det smarte er så at man kan afspille det optaget på tv'ene via dlna.... glæder mig til at prøve det af.

men problemet med sådan en er at den larmer lidt så arbejder på at minimere dette uden den brænder varm. Jeg har sikkert købt den lidt for billig, samt at jeg har fundet ud af at hardwaren ikke er den bedste til ubuntu, men


Tilbage til dit projekt:

Dette kan måske lede dig lidt på vej

http://www.nslu2-linux.org/wiki/DS101/HomePage
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: "Rigtig" Linux på Synology NAS

Indlæg af NickyThomassen »

Det er altid rigtig spændene at skrue noget sammen som er sjældent eller unikt, eneste ulempe er risikoen for at køre fast. Man lærer altid noget, og hvis det virker har man blærerettigheder i overflod.

Jeg var faktisk også lige ved at købe en lille PC i stedet for NAS'en, blandt de største fordele er at man får hardware man kender og kan bruge software man kender. Hvis der er plads til en 10, 12 eller 15cm stor blæser et eller andet sted, kan den så ikke klare hele kølingen?

Tak for linket, det bliver en stor hjælp til at komme videre (om nogle dage når jeg har læst det hele... :) ).

Hilsen Nicky
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: "Rigtig" Linux på Synology NAS

Indlæg af NickyThomassen »

Hvis der skulle være nogen som gerne vil høre afslutningen, så kommer den her:

Jeg opgav...
Men så alligevel ikke helt, for efter at have fulgt denne guide
http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Install_Bootstrap
kan jeg installere en længere række af pakker som bliver vedligeholdt af et fællesskab, så pakkerne dækker meget bredt og indtil viderer det jeg har brug for. Pakkeprogrammet hedder ipkg og minder meget om apt-get, så kender man apt-get er der ingen problemer.

Hilsen Nicky